elstik

Kan/må man trække et 230v stik fra et gammelt kraftstik der ikke længere er i brug? - og hvordan gøres dette i givet fald?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan = ja. Må= er ikke sikker!!

Det er mange år siden jeg var elektriker, så jeg er ikke helt up-2-date med lovgivningen på dette område. Men det er den elektriker der skal lave det for dig vel....?!? Jeg mener at man må installere en stikkontakt med høj kant ( dem hvor selve stikket er forsænket) efter et kraftstik. Men om det kun er i køkkenet til microovn o.lign. ved jeg ikke:-| Men vent lidt, så kommer der sikkert en der ved en masse om det.

Desuden ved jeg godt hvad jeg selv ville gøre, men det er en anden sag... ;-)

Jeg sagde til min svendeprøve "Jeg synes det er iorden at omgå reglerne, hvis det man laver er forsvarligt" Det var sensor ikke enig i, men han kunne godt se hvad jeg mente...

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra mej

Kan/må man trække et 230v stik fra et gammelt kraftstik der ikke længere er i brug? - og hvordan gøres dette i givet fald?


Hejsa..
Hvis du har en stikprop der passer til dit "kraftstik" og du monterer en ledning mellen klemme "n" og en af "p" klemmerne.. sætter en max 13a sikring i din gruppe er det ok... men har du andet 400v udstyr på samme gruppe går den ikke..(efter reglerne).. hvis du vil omgå reglerne, så husk max. sikr 13a..

Alle gør det (det bliver det jo ikke mere rigtig af) ved 400v vaskemaskiner og 230v tøretumpler.. selv proffer.. ;-)

Mvh Jan
Hej mej

Du skal bruge en stikprop der passer i dit kraftstik. I denne stikprop bør der være angivet hvilke klemmer der er hvad (L1, L2, L3, N og PE). For at få de 230V skal du bruge en valgfri L? samt N og PE.

Dette gælder dog kun såfremt dit kraftstik er monteret korrekt. Ligeledes skal du også huske den korrekte farvekombination på den ledning du monterer i stikproppen.

Og sidst men ikke mindst skal du sikre dig at den enhed du sætter i kraftstikket kan tåle den sikring du har siddende i tavlen (er du i tvivl så sørg for at der ikke sidder mere end 10A til den gruppe)

Helja: Der er ikke noget lovmæssigt i vejen for at sætte 13A sikringer i en "400V gruppe".

Mvh. Steinaa
[
Helja: Der er ikke noget lovmæssigt i vejen for at sætte 13A sikringer i en "400V gruppe".

Mvh. Steinaa

hej Steinaa
det er også det jeg skriver "max 13a" hvis der skal "trækkes" 230 v ud...
Er helt bekendt med love og regler (laver ikke andet til hverdag)..

Mvh jan
Tak for alle svarene. Alt i alt særdeles anvendeligt, og mon ikke det ender med en gør-det-selv løsning med det eksisterende!
Hvis jeg skal være helt ærlig, så er mit 400v stik afmonteret fra tidligere, så det er kun afbryderen der sidder tilbage (samt en masse polyfilla!), så jeg tror jeg vil sætte en ny dåse ind i væggen.
Men hvordan går det nu hvis vaskemaskine (400v) og tørretumbler(230v) kører på samme 13A sikring?
Annonce
mej: Hvad mener du med både vaskemaskine og tørretumbler? Den bliver jo svær at klare med kun ét kraftstik.... Så ville det være nærliggende at glemme alt om kraftstikket og anvende en membrandåse til formålet istedet.

Helja: "...sætter en max 13a sikring i din gruppe er det ok... men har du andet 400v udstyr på samme gruppe går den ikke..(efter reglerne).. "

Hej Jan, du må undskylde hvis jeg har tolket din tekst forkert; jeg læste det blot som 400V udstyr ikke kan fungere med 13A sikring...

Mvh Steinaa
Hej steinaa.
Tak for hjælpen so far...
Men "membrandåse" ? den har jeg ikke lige hørt før.
Kan sagtens koble tumbler og vaskemaskine på forskellige serier (er det ikke noget med volt x amp. = Watt?).

Morten
Citat fra mej

Hej steinaa.
Tak for hjælpen so far...
Men "membrandåse" ? den har jeg ikke lige hørt før.
Kan sagtens koble tumbler og vaskemaskine på forskellige serier (er det ikke noget med volt x amp. = Watt?).

Morten


Hej Morten..
Ikke for at være en lyseslukker... men hvis det er en ny vaskemask. og tøretumbler..Syntes jeg dine spørgsmål begynder at bære præg af at det ville være en god ide lige få en "fagmand" ud og se på det.. :-)
Laver du en monteringsfejl kan det koste dig 2 nye maskiner.
Mvh jan J
En membrandåse er blot et alternativ til det oprindelige kraftstik. Med dåsen har du dog mulighed for at tilkoble mere end én brugsgenstand - i dit tilfælde både vaskemaskine og tørretumbler.
Dåserne findes i mange former og afskygninger og kan købes stort set overalt. Kablerne bliver heri samlet med samlemuffer og mange dåser leveres endda med den nødvendige kabelaflastning, så nemmere bliver det nok ikke.

Men jeg ville nu skele til hvad Jan siger - hvis kablet allerede er der tager det ikke lang tid for en fagmand at montere hele menageriet.

Mvh.
Steinaa
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis