rodzone anlæg i min havedam

Hej.

Jeg døjer en del med flyde alger og skal til at lave mig et rodxone anlæg da det skulle afhjælpe problemet en del.

Fik så afvide at man godt kunne bruge spagnum i stedet for vandplatejord, og det har jeg så prøvet nu, og det er så resulteret i at hele søen faktisk er belagt med jord på overflade, og det var ikk meningen.

Kan jeg afgrænse det med et net af en slags da rodzone anlæget(spagnum) ligge oppe i et bassin hvor vandet løber ned i det store??

Eller skal jeg bare ud og bruge en dæles masse penge på vandplatejord?

Med venlig hilsen

Morten Pedersen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Jæpper !!!

Vandplantejord er det eneste der duer. jeg har også prøvet spagnum og det duer ikke.
Dyrt JA, men det er alt til bassiner.......!!!
Mange planter hjælper på alger, men begræns med foder til fiskene (det kommer jo ud i den anden ende), giv dem kun hvad de lige umiddelbart spiser og foder 2 gange dagligt. Ellers er et UV-filter med efterfølgende biofilter koblet på pumpen rigtigt effektivt......men ja også dyrt......!!!wink
Hilsen Kewin

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

jeg var ude i min lokale dyrhandler og han sagde at hvis man lavede dette rodzone anlæg, så var det meget meget bedre end alle de filter han kunne sælge mig.

Men lyder så til at jeg er gået meget forkert med det spagnum.

Op med det igen og så ned med vandplantejord. øv øv
Jeg læste engang, at den hurtige løsning var at smide en knippe halm med en sten bundet til ned i vandet. Skulle løse alle problemer, er nemt og billigt at skifte fra tid til anden.

Mvh.

Jan R.
Jeg har også hørt om "halmballe metoden" men her blev vandet ledt hen over ballen, ( en lille balle, - ikke en big balle på 500 kg) og sivede igennem halmen og tilbage i dammen. Billigt og effektivt.
Hvis du til lidt mere fancy løsninger, så er her et link, som på ganske udmærket vis, i tekst og billede, illustrerer hvorledes et rensningsanlæg kan opbygges. Desværre på udenlandsk, men billederne er meget informative. http://leisure.prior-it.co.uk/build-diy-pond-bio-filter.shtml#Starting_Work

Mvh.
bodker

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis