Fugtspærre på betongulv inden limning af massivt træguld

Hej,

Jeg har et betongulv uden fugtspærre.

Jeg skal have limet et massivt egetræsgulv på betonen. Siden træet er følsom overfor fugt, så skal der vel monteres en dampspærre ?

Hvordan gøres dette. Trægulvet skal fuldlimes på betonen, så der kan ikke monteres en plastikmembran under gulvet. Fåes der en flydende dampspærre hvorpå trægulvet efterfølgende kan pålimes ?

Tak for svaret.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste producenter af trægulve anbefaler at der kommer dampspærre under gulvet - og da der ingen er i forvejen vil gulvet nok have bedst af det. Men spørg producenten!
Icopal (så vidt jeg husker) laver noget filt med påmonteret dampspærre som er godt at arbejde med og er af kraftig kvalitet (har selv lagt gulv på det i min søsters hus).
Hej

Der findes flydende membraner af mange forskellige fabrikater, som du kan smøre på inden limningen af din parket (spørg på tømmerhandelen eller din leverandør).

Alternativt (ville selv anvende denne løsning) anvend en parketlim med indbygget fugtspærre, som tillader lige nøjagtig så meget fugt at slippe igennem, som gulvet kan tåle.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Orla,

Tak for inputs ! Jeg er glad for at du så, at gulvet skal fuldlimes. Så der er altså ikke mulighed for at lægge et lag plast som dampspærre

Jeg har selv overvejet at anvende den primer der anvendes i vådzonen. Den er ofte neon grøn eller lyserød. Det virker på mig som om den er meget vandtæt. Så er der bare om limen kan binde på denne membran.

Måske kunne vandglas anvendes ?

Er du sikker på, at der findes en lim med "indbygget" dampspærre.

Hilsen Claus
Det afhænger af hvilket trægulv der skal lægges og hvilken leverandør. Fx har det betydning om det er lamel eller massiv, om det er færdigbehandlet fra fabrik eller om det skal on-site behandles efter installation.

En parketlim af en såkaldt MS Polymer har en fugtbremsende virkning, men kun til en vis grad. Junckers fx kræver en restporefugt på max 75 % (65 ved gulvvarme).

Under alle omstændigheder ville jeg ikke tage nogen chancer. Køb en 2-komponent epoxy og giv gulvet en omgang af det. Det kan rullepåføres og er meget nemt at arbejde med. De fleste leverandører af epoxy'er skriver at man skal komme sand på det øverste lag for at opnå en bedre vedhæftning. Dette er ikke nødvendigt ved brugen af parketlime, og slet ikke ved en MS Polymer lim der har en fabelagtig vedhæftning til alle materialer. Sørg for god udluftning samt brug af gummihandsker.

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
Hej Thomas,

Det er ubehandlede egeplanker / massiv. De skal altså olieres efter nedlægning.

2-komponent epoxy. Kan det købes i alm. tømmerhandler, eller skal jeg til en specialforretning ?

Tak for indlægget.

Claus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
En velassorteret tømmerhandler har det.

God fornøjelse med projektet.

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
Hej Rodehouse

Der er mange forslag på banen, som nok alle er brugbare men, hvis du påfører en membran først, skal du sikre dig at de forskellige materialer kan arbejde sammen, køb evt. produkterne ved den samme producent.

Hvis du anvender membran, er det ikke nødvendigt med den dyre fugtspærrende parketlim.

Husk at betonen skal være meget jævnt/ret, så du ikke får "skrukke" gulve (max. +/- 2 mm på en 2 m retholt).
Hej Rodehouse;
Jeg har en udfordring der minder om den du har beskrevet her: Hvilken lim endte du med at anvende?
vh, Bob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også