gulvvarme

jeg er i gang med at restaurere et ældre hus hvor jeg vil have gulvvarme i hele huset (vandbåret)jeg efterlyser gode ideer og erfaringer fra andre særlig om regulering og styring.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Endelig ikke kobber i Leca, så er tæringen der straks. Nemmest er det med PEX-rør. Bruger du Flamingo el. lign. under, kan du skære ud hertil. Afstand mellem hver "sløjfe" ca 0,50 m. Sørg endelig for at isoleringen under rørene er særdeles god. Men pas også på gulvet. Mange typer kan ikke tåle for megen varme, så undersøg dette først. Hvis du har et traditionelt varmeanlæg, da kobl gulvvarmen ind i returen. Sæt en ventil over, så du kan mere eller mindre "kortslutte" for gulvslangen.
Er det udelukkende gulvvarme, du kører med, skal det være et lavtemperaturanlæg, du benytter. Men skal du også have varmt vand, må du bruge en shuntventil. - Helt så enkelt er det altså ikke.
Frej
Jeg takker for dit indlæg,varmekilden er gasfyr og gulvvarmen er eneste varmekilde.
jeg påregner 160 mm flamingo som isolering
derover støbenet pexrør og beton.
Reguleringen er jeg meget usikker på,men jeg
tænker på at føre rørene op til en termostatventil for hvert rum,samle returrø
rerne i en fælles blok med en reguleringsventil for hver kreds (5) og derfra retur til kedlen eller shuntventilen
(jeg ved ikke om kedlen kan køre med så lav temperatur at shunt kan undværes. stouby
Hej.

Jeg ville under alle omstændigheder vælge en shuntventil.

Mvh
ThomasB
Brug fornuften !!!! Instaler en varmepumpe
som energikilde,og spar 30-50 % på energiforbruget !! den er selvfinianserende!!
Det er et gas-fyr ikke !!

------------------
Mvh. Lasse T. Jørgensen

Mvh. Lasse T. Jørgensen
Jeg er selv ved at restaurere et gammelt hus, og vil have gulvvarme i det hele.

Har du ikke allerede været der, så prøv at kigge på www.wirsbo.dk. Der står en del.

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
En varmepumpe kan ikke betale sig hvis man har adgang til naturgas eller fjernvarme.

Mvh
ThomasB
Hej
Danfoss laver trådløs regulering af gulvvarme

Der fungere ved en gulvvarmemanifold, påmonteret en termoaktuator, samt en regulator. i rummet ligger du føleren der sender signal til regulatoren, som så åbner og lukker for varmen.
med dette system kan du også zoneregulere huset.

god fornøjelse

Sune
min vening er den af gulv varmme er for nogen der har mange penge i mellem hænderne. jeg har kun hørt fra folk der har haft det at de skal aldrig have det igen mit råd køb en brænde ovn istædet for der kan du bedre styre økonomien

------------------
janus

janus
Jeg har en stor gammel bondegård, med masser af gulvvarme , uden termostater, det er jo lavet for 30 år siden, og jeg har altså kun en ventil der kan regulere gennemstrømningen, ingen termostater.
Idag ville man lave returløbstermostater, men det er bare ikke lige at lave når gulvet ER støbt.

Men det jeg egentlig ville ud med er svar til Janus

GULVvarme er den bedste og billigste måde at få varmet huset op på.

ALLE nye huse bygges idag udelukkende med guldvarme i hele huset. Du har ingen radiatorer, og varmen fordeles nedefra, hvilket er genialt da varme jo stiger OPAD.

Med gulvvarme kan du have en temp 2 grader lavere i rummet og det føles stadig rart, da varmen kommer fra gulvet. Der er INGEN træk fra kolde gulve.

jeg vil ALDRIG have andet end gulvvarme. Et beton/klikegulv uden varme er udlideligt om vinteren, du fryser selvom brændeovnen høvler derudaf på 28 grader.

man er lam i roen hvis man støber et gulv , uden at ligge varmerør i (pex).

Det er faktisk SÅ fedt at mine resterende gulve ryger op efterhånden, og der kommer varme i. Man kan jo også under trægulve, men der skal man altså have termostat på, eller revner træet...

Og selvfølgelig laver man ikke noget nye uden termostater...

Iøvrigt kører jeg med gulvvarmen i nogle rum, fx. badeværelse og køkken , faktisk hele året - kun slukket helt i 6,7,8 måned.

Jeg har et ur på cirk. pumpen, så den kun kører nogle få timer i døgnet, morgen / aften hvor vi er hjemme, så gulvet ikke er koldt - junior sidder jo på det og leger.

Jeg brugte 3000 l olie til 380m2 bondehus, nu bruger jeg 7ton træpiller.

Jeg vil gerne skamrose gulvvarme.


mvh
Richard Schrøder
[email protected]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis