Bauhaus...!!!

Det hænder, at jeg handler hos Bauhaus, men jeg vil gerne give et par eksempler på oplevelser, jeg har haft som kunde. Oplevelser der efterhånden gør mit forhold til dette byggemarked noget anstrengt:

Jeg ser en opstilling med Velux ovenlysvinduer i Drive-In i Viby. Sådan et vil jeg gerne have, og jeg henvender mig til en medarbejder. Det er en hverdag først på eftermiddagen, men desværre – der er simpelthen ingen, der har forstand på at bestille et sådant vindue til mig lige den dag. Den pågældende medarbejder er dog meget imødekommende, og vil også gerne lære at bestille disse vinduer, men han kan altså ikke endnu, og der er heller ikke andre, der kan.

Nå, jeg tager af sted uden at have fået bestilt et vindue, og vender tilbage et par dage senere – men desværre: Der er heller ikke denne dag nogen, der kan denne kunst at bestille et ovenlysvindue. Det stiller jeg mig lidt undrende over for, men sådan er det altså.

Efter yderligere et par dage lægger jeg igen vejen forbi varehuset – nu forsynet med tre navne, som jeg telefonisk har fået oplyst mestrer dette stykke avanceret sagsbehandling, som en ordreafgivelse til Velux åbenbart er. Ingen af de pågældende medarbejdere er dog til at træffe, og jeg står nu igen med en Bauhaus-medarbejder, der indrømmer ikke at vide, hvordan han skal gribe opgaven an. Da jeg fortæller ham min lille historie, kan han vist godt se, at det er helt galt. Lidt tøvende går han derfor i gang, og det lykkes faktisk med lidt hiv og sving at få afgivet ordren. Det tager ca. en halv time ved tasterne, men så er den også klaret.

Nogle uger senere finder jeg ud af, at jeg nok hellere må bestille et lysningspanel til vinduet. Jeg havde overvejet af lave det selv, men beslutter at bestille et byggesæt fra Velux. Denne gang havde jeg min kone med. ”Nu skal det blive spændende at se, om der er nogen, der tør påtage sig opgaven, og hvor lang tid, det så eventuelt vil tage at få den ekspederet”, siger jeg til hende, da vi går ind. Jeg ved ikke, om hun mente, jeg overdrev min forrige vindueshistorie lidt.

Der var faktisk én, der lidt småsvedende gik i gang. Han havde tydeligvis ikke prøvet det før - ikke ret mange gange i hvert fald - og ringede flere gang på telefonen for at få hjælp, men det lykkedes til sidst. Det tog kun ca. 45 minutter, så var der bestilt et lysningspanel hos Velux.

Ikke et ondt ord om den pågældende medarbejder. Han gjorde virkelig sit bedste, og jeg tror han undskyldte ca. 10 gange undervejs, at det tog så lang tid – og min kone fik på den hårde måde at se, hvad det var, jeg havde talt om.

Senere skulle jeg bruge et stykke værktøj fra Wolfcraft (en skabelon til sinkefræsning med overfræser). Det havde jeg engang set på hylderne i Tilst, men i Viby var det ikke at finde. Da jeg spørger til det, får jeg at vide, at det kan bestilles hjem – blot ikke denne dag, da klokken har passeret 16. Vi kan tales ved næste dag i telefonen.

Da jeg ringer op, får jeg at vide, at det vil blive undersøgt, om dette stykke værktøj er en vare, der normalt lagerføres. Ellers kommer der gebyr på ved hjemtagning.

Beskeden er, at det skal tages hjem kun til mig, og at prisen derfor er 811,00 kr. Et svar der i øvrigt var over 5 timer undervejs, og jeg måtte rykke for svar kl. 15.45. Det skulle jo være inden kl. 16, hvis varen skulle bestilles hjem. Prisen på over 800 kr. undrede mig lidt, da jeg ved, at Tilst har solgt værktøjet til ca. 450,00 kr. for ikke så længe siden. Det er så gebyret, der er synderen - flere hundrede kroner. Hvis jeg så i øvrigt ønsker at bestille, kan det ikke foregå via telefonen. Jeg bliver nødt til at komme ud og betale. Let skal det ikke være…! Og hvorfor skulle vi så i øvrigt ringe sammen om sagen som aftalt?

Jeg kontakter nu importøren af Wolfcraft for at få anviste en anden forhandler. Beskeden herfra er, at Bauhaus i såvel Tilst som Viby har varen som lagervare under ”egne mærker” benævnt Craftomat, samt at prisen er 499,00 kr. Det er det samme produkt. Hvorfor ved en værktøjsmand i Bauhaus ikke det? Hvorfor kan personer uden for Bauhaus så let som ingenting rådgive om de varer, Bauhaus har på programmet, mens Bauhaus’ egne medarbejdere dårligt nok ved, hvad man taler om?

Jeg ringer så til Bauhaus med de oplysninger, jeg har fra importøren. Bl.a. at det burde være en lagervare, eller at værktøjet i hvert fald skulle kunne skaffes uden videre - og at jeg faktisk gerne vil købe dette stykke værktøj. Den pågældende kigger lidt på hylderne med telefonen i hånden, og prøver at sælge mig et stykke dyvelværktøj til 499,00 kr. i stedet for.

Nej tak, nu er det altså en sinkning, jeg skal udføre, og jeg har som sagt fået oplyst, at Craftomat har dette stykke værktøj på programmet. Kan jeg ikke få det taget hjem? ”Hvordan vil du have, jeg skal gøre det?” - er svaret fra den kære medarbejder… Var det virkelig noget, jeg som kunde i butikken skulle kunne svare på, eller var det et svar i afmagt fra en medarbejder i værktøjsafdelingen i Bauhaus. Det er jo det sidste - men hvordan kan det dog gå til, at en værktøjsmedarbejder næsten ”går i spåner” over at skulle hjemtage et stykke værktøj?

Problemet var tilsyneladende, at varenumrene ikke var de samme som på værktøjet fra Wolfcraft, og som jeg havde fundet frem til og forsynet ham med. Nu skulle han selv finde dem på Craftomat, og det var åbenbart for meget.

Det lykkes mig dog at overtale vedkommende til i det mindste at undersøge spørgsmålet. Efter 2 dage var beskeden den, at det kunne de ikke klare. De vidste ikke helt, var det var for et stykke værktøj, og de havde det i hvert fald ikke på programmet - så desværre. De kunne ikke hjælpe mig.

Jeg ringede nu til Stark, og deres værktøjsmand sagde: ”Nej - det har vi ikke, men jeg vil gerne undersøge, om vi kan skaffe det og ringe tilbage”. Nøjagtig 3 - tre - minutter efter ringede han tilbage: ”Den kan jeg godt skaffe fra dag til dag. Prisen er 455 kr. + moms. Det er 568,75 kr. inkl. moms”.

Det kan godt være, at værktøjet koster lidt mere hos Stark. I dette tilfælde i hvert fald, men til gengæld er der super-effektiv og sagkyndig rådgivning. Kontrasten til den famlende, usikre og inkompetente rådgivning ved Bauhaus er slående.

Jeg har det efterhånden sådan, at jeg ikke tør spørge om noget som helst i Bauhaus. Går man f.eks. ud på trælasten og spørger efter et toplægte-beslag – som sidder på næsten ethvert hus med saddeltag i Danmark, og som er en ganske almindelig vare i alle øvrige byggemarkeder – så mødes men med et undrende blik over denne mærkværdige forespørgsel.

Jeg forstår ikke, at man som medarbejder i Bauhaus ved så lidt, om de ting og sager, man burde vide næsten alt om. Det må være dybt utilfredsstilende og frustrerende for den enkelte medarbejder. Det er det i hvert fald for kunden, kan jeg hilse og sige - og det burde det også være for organisationen bag Bauhaus. Ledelsen især naturligvis.

Jeg er i øvrigt hverken tømrer eller snedker, men en ganske almindelig gør-det-selv’er. Jeg burde være i ”kernekundegruppen” for Bauhaus - men det er godt nok svært at føle sig som en kunde, der bliver taget seriøst.

- Eller er det mon bare mig, der altid er ”uheldig” med Bauhaus?

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Det hænder, at jeg handler hos Bauhaus, men jeg... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt at man ikke skal forvente den store faglige ekspertise i discount-butikker (af enhver art), men man må dog kunne forvente, at de fleste medarbejdere er i stand til at bestille de varer hjem, som butikken forhandler. Ellers har man da et seriøst problem. At man skal komme flere dage i træk for at kunne købe et Velux vindue er da en fallit der vil noget.

/Jan
Citat fra Guffi

Nej erik, der er du en af dem der ikke helt har forstået STARK kæden.

Rundt om i danmark er deres butikker delt op i 3.

Den ene del hedder byggemarkeder(dem der satser på private)

Den anden del hedder Trælasthandler(dem der hovedsageligt handler med Håndværker, men de private er på vej ind)

Og den sidste kan jeg ikk huske


den hedder håndværkerbutikken smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kan fortælle at Silvan ikke er meget bedre. Har selv været ansat i Silvan. Vi havde dog en maler, og en bygningskonstruktør ansat, men ellers var resten butiksuddannede - eller som mig selv selvlært deltidsmedarbejder.


Man skal ikke gå sådanne steder hen for at få råd og vejledning. Jeg søger altid på nettet eller spørger her. Det er altid bedst med professionelle eller fol der selv har prøvet de sammen ting.
Glem alt om vejledning/rådgivning i Bauhaus, Jem & Fix og Silvan. Disse butikker har (lidt) lavere priser og længere åbningstider på bekostning af personale, der ganske enklelt ikke ved noget som helst om det de sælger.

Jeg har alt for mange dårlige oplevelser med nævnte kæder, så jeg bruger kun Bauhaus og Jem & Fix hvis jeg ved præcis hvad jeg skal bruge og hvordan det skal bruges.... bestiller her aldrig skaffevarer eller for eks. lejer udstyr.

Desværre lukker mange af de "professionelle" steder 17-17:30, inden jeg er hjemme og kan nå i forretningen.
Det med at spørge om råd & vejledning: Det er jo påvist - med skjult kamera og vist på TV - at man får direkte forkerte og ulovlige anvisninger, når man spørger i byggemarkederne.

Jeg har forlængst fundet ud af, at jeg ved meget mere om de ting, jeg er i gang med at bygge o.s.v., end de fleste af de ansatte disse steder. På trods af at jeg er amatør. Derfor spørger jeg heller aldrig om anvendelse eller udførelse. Der spørger jeg i øvrigt hellere her på forum...

Jeg kan dog finde på at spørge, om de kan sælge mig en vare, men dér kniber det så også - og det finder jeg altså ret utroligt.

Mvh
Lars K

Lars K
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bredum, tak for buddet med navnet på den sidste del af stark kæden men nej..


Det er specielforretningerne det hedder.
Jeg har haft nogenlunde de samme oplevelser.

Senest da jeg spurgte en medarbejder i trælastafdelingen, hvor de også sælger "løse" bordplader, om de havde de der beslag til at samle bordplader med - dem man fræser ud til i undersiden af bordpladen, for at kunne spænde dem helt tæt sammen.

"Det fører vi ikke - vi har kun løse bordplader, samt bordplader der bestilles hjem på mål - og så følger beslagene med. De sælges ikke i løs vægt". Medarbejderen vidste nøjagtigt hvad jeg havde brug for, og var meget skråsikker i at det havde de ikke.

Øv tænkte jeg - men fandt ca. 2 m fra hvor medarbejderen stod det omtalte beslag.

Blot et eksempel - jeg har masser af andre lignende, der viser, at medarbejderne næstet intet ved om hvad de sælger. Nu handler jeg kun i Bauhaus, hvis jeg VED hvad jeg vil have - for spørger man, risikerer man ikke bare at få et "det ved jeg ikke" svar - man risikerer at få direkte forkerte, villedende svar.
hej
Jeg har haft nogenlunde samme oplevelse

Vi havde set et flot gulv i tilbudsavisen og kørte hele vejen op til bauhaus for at købe det(fyrgulv)
vi finder så et magen til bare i ask dvs lidt hårdere end fyr og til 30 kr billigere end fyrgulvet, der mangler bare 2 pakker, men det var intet problem det kunne de bare skaffe hjem fra kolding. fint nok tænker vi og betaler og kører hjem.

en uge efter ringer de og siger det er kommet hjem, vi kører op og henter det men desværre kan de ikke finde det, efter en tre kvarters søgen gir de op, og finder ud af at det ikke var sendt alligevelet. nå men vi kører hjem igen.

Ugen efter ringer vi og spørger til vores gulv og det er kommet, fint nok. vi spænder traileren efter igen og tuller til bauhaus. samme scene igen ingen kan finde det.... Men denne gang var det dog sendt.

Dagen efter mener vi at det kunne være godt nu. Endnu engang spænder vi traileren på og tuller til bauhaus med gulvet, i håb om kunne få det byttet, men inden det kan ske skal hele bauhaus finkæmmes for de to pakker.
Men til sidst lykkes det dog at refunderet gulvet.

Så kørte vi i tæppeland og fik det samme gulv plus undetlag for den samme pris.....

Ugen efter kunne jeg begynde og lægge det.

Så hvis I nogensinde finder på at købe gulv i bauhaus så lad være, men kør ind overfor i tæppeland de ved hvad de laver....
Har flg. oplevelser med Bauhaus :
- mange priser på deres stregkoder passer ikke og de er ALTID dyrere end på skiltet.
- bestilte nogle pakninger til højtryksrenser i Bauhaus. Der blev ringet til husstanden at pakningerne var kommet, men da jeg spurgte efter dem i Bauhaus var de alligelvel ikke kommet. Har ikke hørt fra dem siden, så jeg finder pakningerne et andet sted.
- ofte har de for få varer til salg når de har tilbud/kampagner, så man kører forgæves. Man kan få dem til at bestille varen hjem, men det er nemmere at køre i en anden butik. Skulle have en Bosch Isio klipper, men selv om jeg har været 3 gange i Bauhaus, så havde de ikke fået flere hjem (måske fordi de havde sat den til 469,- - vejl. 599,-)
- Silvan åbner i Kolding om få uger og de ligger lige over for Bauhaus. Håber at de kan presse Bauhaus på servicen, men jeg er heller ikke imponeret af Silvan, Vejle, så jeg er ikke optimist.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også