Badeværelse ... renovering (igen igen)

arkSlateBlue">Først vil skynde mig at sige, at jeg har brugt søgefunktionen inden dette indlæg ... men har svært ved at få det endegyldige overblik - håber i kan / vil forbarme jer over mig og alligevel svare

Projektet :
Mit badeværelse fra 1986 skal renoveres. Der er kommet et par små revner i et par fliser (de sidder dog stadigvæk godt fast) og fliserne er generelt kedelige.

Planen :
Jeg ville umiddelbart gerne slippe for at rive fliserne ned... og at brække gulvet op tør jeg slet ikke forestille mig af hensyn til de gulvvarmerør der er indlagt.
Jeg havde forestillet mig at klæbe nye klinker oven på de eksisterende og så smide noget skalflex ovenpå vægfliserne og filtse / vandskure dem. Derudover ville jeg bygge en ny bruseniche af elementer (fra f.eks Podek) i det eksisterende brusehjørne. Sidstnævnte skulle naturligvis sikres med membraner, fliser m.m helt efter lovens krav!

Er ovenstående realistisk ?
Eller bør man altid rive de gamle fliser ned ?
Hvad med gulvet - kan ny klinker lægges oven på det ?

Og ikke mindst kan den nye bruseniche bygges ovenpå eksisetrende klinker ?

På forhånd tak ... :p
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
*BUMP* ... ingen confused
Hey - tror vi er gået på ferie ;-)

I mangel af bedre - prøver jeg lykken.
Du kan snildt lægge nye klinker på gulvet - ovenpå de gamle. Det er "kutyme" at gøre det. Husk at få "hæveringe" til afløbsriste.
Men det er normalt "hammernemt" at banke gulvfliser op.

Jeg ville tvivle på, at skalflex kan hænge fast på fliserne - men du kan jo prøve på et lille område? Husk grundig afrensning - der sidder mange års skidt i porerne på dem. Jeg har hørt nogle bruge fliseklæber til at filtse med på vægfliser!?!?!?

Principielt bør du skære fliserne væk, hvor elementerne skal stå - men det er også kun nogle få hurtige snit med en vinkelsliber. I brusehjørnet ville jeg også fjerne de gamle vægfliser (if any).

Mvh.

Jan R.
I mangel af bedre - prøver jeg lykken.
Du kan snildt lægge nye klinker på gulvet - ovenpå de gamle. Det er "kutyme" at gøre det. Husk at få "hæveringe" til afløbsriste.

Okay, dét tror jeg bliver løsningen mht. gulvet.

Jeg ville tvivle på, at skalflex kan hænge fast på fliserne - men du kan jo prøve på et lille område? Husk grundig afrensning - der sidder mange års skidt i porerne på dem.
Ja det kræver naturligvis en ordentlig grundrengøring først ... men eller har de (skalflex) lavet et nyt produkt der netop "hæfter, hvor almindelig mørtel falder af" wink

Principielt bør du skære fliserne væk, hvor elementerne skal stå - men det er også kun nogle få hurtige snit med en vinkelsliber. I brusehjørnet ville jeg også fjerne de gamle vægfliser (if any).
Nu er jeg ikke helt med ... mener du Bodek elementerne ? Altså fjerne fliserne så elementer går helt op mod den bare væg ?
Er det nødvendigt ? De elementer jeg ville bruge er nemlig ringe ... altså ikke dårlige, men runde biggrin
Citat fra Jan R.

Hey - tror vi er gået på ferie

Har brug for lidt mere info ... så jeg håber at folk endelig er tilbage fra ferie cool

Summa summarum : Er nu nået frem til at de gamle fliser på væggene må ned og erstattes af nye... men vil stadig helst lægge nye gulvklinker ovenpå de eksisterende. Så derfor har jeg brug for et par gode råd vedr. afløbet.

Husk at få "hæveringe" til afløbsriste.
Er dette lovligt selv at montere eller skal der en autoriseret vvs-mand på opgaven ?

Huset, og dermed badeværelset, er fra 1988 og afløbet - som er af plastic - er egentlig i god stand (se vedhæftet billede). Men er der ikke noget med at der er kommet nye regler vedr. materialevalg og udformning af afløb i brusenicher ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis