Hvordan laver men en udveksling i bjælkelaget?

Hej NG

Jeg har brug for, at få lavet en udveksling i bjælkelaget i min entree, da jeg skal have lavet et trappehul til en kældertrappe (½ svingstrappe), men der er i øjeblikket 2 bjælker i vejen, så hvordan laver jeg en udveksling i bjælkelaget?

INFO: Der er en bjælke (dimension 6x20,5 cm) yderste ved muren, med en afstand til muren på ca. 5,5 cm og næste bjælke er ca. 9x20,5 cm. Der er 90 cm imellem bjælkerne. Jeg antager pt. at de efterfølgende bjælker også måler 9 x 20,5 cm og at afstanden imellem bjælkerne er 90 cm.
OBS. Til orientering, så er det min plan, at indsætte hjælpespær/bjælker i form af 45x195 mm Høvlede T1 spærplanker, da bjælkeafstanden er 90 cm.

Min idé : Som jeg ser det, så skal jeg have sat et stykke spærtræ fast ind i muren, der efterfølgende fastgøres på den 3. bjælke, således at bjælken yderst muren(nr.1) og den efterfølgende bjælke(nr.2) kan skæres over, da det er disse 2 bjælker der hindre montagen af en trappe. Dette skal gøres i måde højre og venstre side. Er det en korrekt måde, at gøre det på?
PS. Jeg er ikke tømrer smile , hvilket I nok kan læse.

På forhånd tak for eventuel hjælp.

Med venlig hilsen

A. Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest skal udvekslingerne bære mindst lige så meget som de andre bjælker. Benyt derfor dimensioner på udvekslingerne, som svarer til den største dimension i eksisterende bjælkelag.

Og du mener vel at bjælke nr. 1 og 2 bliver gjort fast til de nye udvekslingsbjælker, ikke sandt. Det skal de naturligvis, med passende bjælkesko.
Men derved belaster du bjælke 3 med lasten fra bjælke 1 og 2. Afhængigt af hvad der skal stå på gulvet, kan det være at du skal forstærke bjælke 3 ved at sætte en ekstra bjælke på siden af den.
Det gøres med gennemgående bolte og specielle takkede skiver mellem bjælkerne.

Husk også at stive det hele godt af, mens du udfører arbejdet.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Hej Aasted

Mange tak for dit svar. Jeg beklager mit sene svar, men har desværre ikke kunnet svare før pga. ferie.

Citat fra Aasted

Først og fremmest skal udvekslingerne bære mindst lige så meget som de andre bjælker. Benyt derfor dimensioner på udvekslingerne, som svarer til den største dimension i eksisterende bjælkelag.

Jep, det havde jeg også regnet med.
PS: Det var kun ved hjælpebjælkerne i mellem de gamle bjælker,hvor jeg spurgte om ikke jeg kunne bruge: 45x195 mm Høvlede T1 spærplanker?
Kan du oplyse mig om, hvilken godkendelsetype træet til en sådan udveksling skal have? Er det f.eks okay at bruge T1 spærplanker i dimensionen 90X205mm (nuværende mål på eksisterende bjælkelag), hvis det findes?

Citat fra Aasted

Og du mener vel at bjælke nr. 1 og 2 bliver gjort fast til de nye udvekslingsbjælker, ikke sandt. Det skal de naturligvis, med passende bjælkesko.

Ja, bjælke nr. 1 og 2 bliver gjort fast til udvekslingsbjælken, som kommer til at gå på tværs fra bjælke 3 og over til/i muren.
Prøv at se min tegning på www.webconnexion.dk/Udveksling.doc
Håber den kaster lidt lys over, hvad det er jeg prøver at fortælle smile

Citat fra Aasted

Men derved belaster du bjælke 3 med lasten fra bjælke 1 og 2. Afhængigt af hvad der skal stå på gulvet, kan det være at du skal forstærke bjælke 3 ved at sætte en ekstra bjælke på siden af den.
Det gøres med gennemgående bolte og specielle takkede skiver mellem bjælkerne.

Bjælke nr. 3 får vel ikke hele belastningen fra bjælke nr. 1 og 2, hvis udvekslingen går fra bjælke 3 og over i muren? Så vil muren, da også tage en del af belastningen fra bjælke 1 og 2?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Allan Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej.
Lige kommet tilbage fra ferie i aften.
Ser på det en af de nærmeste dage.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Så fik jeg kigget på det du skriver.

Det med T1 har jeg ikke helt tjek på. Jeg er hellere ikke tømrer.

Det med lasterne er således, hvis vi f.eks. ser på bjælke 2 på din tegning.

Før bar murene hver ½ delen af den samlede last på bjælken.

Nu vil hver af udvekslingsbjælkerne komme til at bære ½ delen af ½ delen af lasten, altså 1/4 del. Denne 4.del deles så ud mellem gavlmuren og bjælke 3, altså 1/8 til hver side, da bjælke 2 ligger ca. midt på udvekslingerne.

Da der er 2 udvekslinger, bliver det altså 1/4 af den last der før var på bjælke 2 som nu lægges over på bjælke 3.

Det samme forhold gælder i princippet også for bjælke 1, dog således at langt den største last vil blive på muren, da den er meget tættere på (kraft gange arm).

Kort sagt kommer der altså noget mere last på bjælke 3. Derfor mit forslag til forstærkning af den.

Nu viser din tegning ikke om forskallingsvæggen står i kælderen eller i stueetagen, men hvis den står i kælderen kan du også vælge at stille et par stolper op inde i den væg, op til udvekslingerne. Så slipper du for at forstærke bjælke 3. Hvis altså kældergulvet er af en kvalitet der bære lidt last.

De hjælpebjælker du har indtegnet vil kun gavne gulvbrædderne så de ikke bøjer ned.

Vær forresten også omhyggelig med hvordan du lægger bjælkerne af på murværket. De skal langt nok ind, og beskyttes mod fugt, afhængigt af hvor jordniveauet udenfor er.

God fornøjelse

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Mange tak Aasted for din fine forklaring, det var meget pænt af dig, at hjælpe mig så langt. Tro mig jeg er blevet en hel del klogere. Håber at du har haft en god ferie.

Til din orientering så er T1 en slags styrkesortering.

Min forskallingsvæg står desværre ikke i kælderen, men ender i stueetagen og er derfor bare en simpel adskillelse mellem køkken og entreé. Den har så vidt jeg kan se ikke engang kontakt med bjælke 3, men er ca. 30 cm. fra den.

Hvor langt skal bjælkerne ind i murværket? Til bagsiden af yderste mursten?
Murværket hvor i bjælkerne skal placeres ligger ca. ½ meter over jordniveau.
Da jeg fik lavet nyt tag med nye spær, da behandlede jeg det træværk, som kom i kontakt med murværket med grøn kobber. Det har jeg planer om skal ske igen.

Til din orientering så udgør min tegning ikke helt husets grundplan, men derimod kun ca. 1/4 del. Den del jeg har tegnet andrager sådan set kun entreén, lille viktualierum og køkkenet og er nok lidt fortegnet (bestemt ikke målfast). Jeg vil skyde på at bjælke 1 og 2 max. bliver ca. 1 meter lang på den ene side af trappehullet og på den anden side trappehullet bliver bjælke 1 og 2 max. ca. 2 meter inden den støtter af på midter muren.
Ser min tegning ellers okay ud efter det som jeg har fortalt?
Og har du ellers en idé om hvilken kilobelastning vi taler om, hvad angår de ovennævnte rum? I entreén er der allerede en trappe op til 1. sal og det er under den, at kældertrappen skal gå ned og hullet skal være.

I ca. 1907 brugte man da hele bjælker eller kan jeg forvente, at husets bjælker er samlet over midter muren?

Har du evt. en idé om, hvad det vil koste at få lavet en sådan operation, hvis mit mod til selv at save i bjælkelaget skulle svigte. For du har fået det til at lyde som en lidt svær og farlig opgave at kaste sig ud i, skønt mine håndværksmæssige kunden er god.

Med venlig hilsen

Allan Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Afstivning af bjælke 3 kan ske med stolper nede i kælderen. Så er du fri for at montere ekstra en ekstra bjælke ved siden af den.

Bjælkernes anlæg på muren bør være ligesom de eksisterende. Så kig på dem. Du kan sikkert føle dig frem til hvor langt ind de ligger. Mindst en halv sten, det skal være på den bærende mur. Læg et stykke tagpap mellem træ og murværk. Det holder fugten væk. God ide altid at kobberbehandle = borakol behandle.

Belastninger: Tja, hvis der står en bogreol har du en ret stor statisk last (konstant) på måske 2-500 kilo på 4 tynde ben.

Hvis du på den anden side forestiller dig at 3 store fyre og et par små kvinder står og danser midt på gulvet, og måske oven i købet hopper i takt, har vi måske lige pludselig en last på 4-500 kilo der lander på en gang. Ved siden af bogreolen. Ialt 1 - 1,5 tons.

Det skal det jo også kunne holde til. Derfor er alle gulve tilsyneladende overdimensionerede.

Så det er derfor jeg alt i alt bare siger: Hold dig til de samme dimensioner som det eksisterende. Brug samme type løsninger. Forstærk lidt hvor du belaster mere.
Hvis du øger lasten med det halve skal en supplerende bjælke være ca. halv så tyk, osv.

Det er ikke for at tage modet fra dig. Det går sikkert udmærket, og du lyder tilpas eftertænksom til at du nok skal få det gjort godt.
Ville blot advare mod nogle af faldgruberne.

I gamle dage brugte tømrerne en række håndregler, som jeg ikke kender. Idag regner vi os til det hele, og det tager en frygtelig tid. Til sidst ender man så med at skulle vælge mellem 2 bjælkedimensioner, og tager så den største. Somregel den som den erfarne tømrer straks ville pege på.

Et stift og stærk gulv knirker og giver sig mindre.

Du kan formodentlig også altid stive af senere, nede i kælderen.

Om bjælkerne evt. skulle være delt over en mur har jeg ingen anelse om. Det vil man skulle undersøge. Jeg har ikke erfaring i at renovere gamle enfamiliehuse.

Har du ikke en i familien der kan give et par råd ? Det er altid der man får den mest troværdige vejledning.

Hvis du har arbejdet med træ før, ved du også at det handler om en fornemmelse af om en dimension føles rigtig i sammenhængen. Noget der ikke rigtigt kan forklares. Eller måske nogen andre forklare det bedre.

Nu er jeg nået til sludre stadiet. Et glas vin og trætheden melder sig.

Håber du har fået noget ud af dette. Slutter her.

Aasted.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Nå ja der var lige det med prisen.

En håndværker koster ca. kr. 2500 om dagen med moms og det hele.

En svend og en lærling i skal vi sige 4 dage vil således koste ca. 20.000 + materialer som ca vil være 5.000, hvis de også skal sørge for det.

Så et sted mellem 25 og 30.000 er vel ikke helt urealistisk (Storkøbenhavn priser). Eller hvad siger I andre ?

Og så er trappen ikke sat i endnu.

Så der er da penge at spare.

wink

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Tak for den anden forklaring. Jeg skal dog ikke have flere stolper i min kælder, da jeg allerede har 3 stolper, nemlig en i hver af de andre 3 rum. Så valget bliver vist nok en afstivning af 3. bjælke

Citat fra Aasted

Nå ja der var lige det med prisen.
Så et sted mellem 25 og 30.000 er vel ikke helt urealistisk (Storkøbenhavn priser). Så der er da penge at spare.


Jep, du har ret, og det er sgu mange penge, så det kunne godt være man selv skulle vove pelsen. Nu har jeg fjernet de mange kilo leerundskudet i bjælkelaget og dermed blottet bjælkerne, så det skulle være lige til at gå til, og hvorfor så ikke spare de penge ved selv at skære de par bjælker over. biggrin

Hvo intet vover, intet vinder biggrin

Takker

Mvh. Allan Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Lad høre hvordan det gik.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Citat fra Aasted

Lad høre hvordan det gik.


Ja, det skal jeg nok, men der går nok nogle dag eller i værste fald nogen tid.

Men ellers mange tak for din hjælp.

Mvh. Allan Johansen

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis