puds på træ

dav

Jeg har lige slået to rum sammen og derved fjernet en dør og smidt en limtræs bjælke op.

Da væggende er pudset og bjælken ikke har samme tykkelse, ville det jo være genialt hvis man kunne knalde puds på bjælken og derved gøre den usynlig.

Men kan man det ?? eller er jeg nødt til at sætte gips op ell. lign.??
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt pudse ved at sætte terracottavæv op på den først.
Det er sådan noget hønsenet med noget brændt ler på. Det sømmes/clipses op på bjælken.
Dog skal du være opmærksom på om bjælken eventuelt skal brandsikres. Så skal man benytte en anden metode.
I en almindelig bolig med lette skillevægge skulle der vist ikke være nogen problemer med brandsikring.

Det er kun når der gøres noget mellem 2 brandceller = lejligheder eller boliger.

Den dør du fjernede var vel en helt almindelig "pap"dør ?

Hvis ja, er der ingen problemer.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Hvis limtræsbjælken på nogen måde indgår i det konstruktive system skal den brandsikres. Det har ikke noget med brandceller at gøre. Du har ikke en åbning uden dør mellem 2 brandceller alligevel.
Altså: Det skal sikres at du kan slippe ud af huset hvis det brænder. Hvis din bjælke ikke kan holde i den tid den skal, og der er risiko for at væggen ovenpå falder ned hvis bjælken svigter. Så skal den brandsikres.

Hvordan den eventuelt skal brandsikres må du nok selv finde ud af. Jeg pointerer blot at løsningen med terracottavæv ikke holder.
Den kan evt. pudses i beton, hvor man i stedet for terracottavævet bruger noget såkaldt "strækmetal". Men jeg ved ikke nok om det, til at kunne fortælle om det holder.

Dog vil jeg sige: Bor du i et almindeligt hus, kan du nok nå ud af huset hvis det brænder, hvad enten den er brandsikret eller ej.
Nu har vi jo ikke nogen tegning eller noget.
Derfor skriver jeg netop også, at hvis det bare er en let væg = ikke bærende, så betyder det ikke noget.

Loftet falder ned på samme tid med eller uden bjælke eller væg.

Og man skal nok nå ud inden da, hvis man ellers ikke ligger og sover og bliver bevistløs først, af røgen.

Men det sker inden taget falder ned og slår en ihjel.

Venlig hilsen.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Annonce
Jeg tror vi er enige. Jeg prøver blot at sige at hvis det skal gøres korrekt skal man sørge for at overliggeren har samme brandmodstand, som den væg den sidder i.
Hvis det vel og mærke har nogen betydning rent konstruktivt eller brandteknisk.
Præcis. .

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis