Svamp / Råd i træværk

Hejsa
Jeg har fået konstateret råd/svamp i syd-vest hjørnet af mit træhus.
Hvad den byggesagkyndige kan se, er det trukket op fra fundamentet som også er smuldret lige på det punkt.
Han anbefalede Boracol som værende et effektivt middel til at stoppe det, men jeg er i tvivl om hvordan det skal bruges.
Huset er malet nu, men skal jeg slibe det angrebne område ned og så påføre Boracolen der? Vil det trække fugten ud af træet?
Alternativt bore nogle huller og hælde Boracol direkte i?
Jeg har hørt om nogle patroner men kan bore ind i træværket, som så vil frigive nogle stoffer som stopper angrebet, men de lokale byggemarkeder kender ikke til det produkt.

Jeg vil gerne gøre det rigtigt så problemet løses once´n for all så al hjælp vil være værdsat.
Btw, forsikringsmæssigt er der ikke noget at komme efter.

Tak på forhånd!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Ja Boracol 20 virker. Hvis du da kan få lov til at købe det noget steds.
Jeg selv har haft store problemer med at købe det. (Det koster kassen)
Jeg selv ville ringe til Dansk Bygningsanalyse for råd og vejledning. Tlf: 7550 8300
Mobil: 4072 8308 de ved alt om både anvendelse af boracol og også de foranstaltninger der ellers bør tages.

Hilsen kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

kewinlund har helt ret.

Til din orientering virker Borakol svampedræbende, og skal ind i træet. Man kan ganske rigtigt få nogle ventiler man sætter i borede huller. Derefter sprøjtes Borakolen ind så den kommer under tryk. Ventilen holder trykket, lidt ligesom en cykelventil med kugle i.

Alt ødelagt og nedbrudt træ skal somregel fjernes, og Borakol behandler man i de nærmeste omgivelser, til mindst 0,5 ud i frisk træ.

Fugten skal fjernes på andre måder. Vandet kommer jo et sted fra. Et utæt tag. En utæt facadebeklædning. Et fundament der suger vandet op.

Så der er mange muligheder. Det skal du have helt styr på, ellers rådner dit hus væk. Det er ikke godt nok med: "Det stammer nok fra ...."

Årsagen skal findes og fjernes.

Hvis du ikke selv kan købe Borakolen, kan du sikkert købe det gennem en tømrer der har med tagrenovering i nærmeste storby at gøre.

Der bruger man det hele tiden.

Venlig hilsen

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har selv netop købt Borakol 20 i den nærmeste tømmerhandel (Bygma), så det skulle absolut være tilgængeligt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også