Midlertidig nedtagning af radiatorer

Hej,

jeg er ny på forumet, men man kan jo lige så godt bruge sin første post på at stille dumme spørgsmål :p

Min kæreste og jeg har købt vores første hus, og er derfor i gang med at modernisere boligen en smule.

Vi er foreløbigt i gang med de første værelser og vores gang. Det korte af det lange er, at vi skal have adgang til væggene bag radiatorerne, bl.a. fordi beslagene ved den ene radiator ikke længere sidder fast pga. purøse vægge, og derfor har jeg søgt lidt information har på forumet ved at kigge i nogle af de andre tråde.

Jeg kan se, at man godt selv må pille sine radiatorer hvis man har et lukket system, men at man ikke må, hvis man har fjernvarme og ikke har en varmeveksler. Håber det er korrekt forstået?

Problemet er så at vi har fjernvarme, men jeg har ingen anelse om hvordan jeg finder ud af om jeg har en varmeveksler, nogen at de rutinerede der kan guide mig i den rigtige retning? Har snakket med en VVSer, men better safe than sorry!

Selve nedtagningen af radiatorerne ser jeg ikke som et problem, men jeg er ikke lige interesseret i at have 70 grader varmt vand til at pisse ud på mit gulv, uden at vide om det stopper :p
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke VVS'er, men forsøger alligevel med et par bud.
Andre må jo så rette mig hvis jeg tager fejl.

Uanset om du har en veksler eller ej, kan man lukke af for dine radiatorer i forhold til resten af systemet.

Hvis der ikke sidder afspærringsventiler på begge sider af hver radiator, må du prøve følgende:

Når du følger radiatorrørene ud til fyrrummet / installationsskabet eller hvad det nu er, vil du på et tidspunkt inden rørene forsvinder ud af huset, støde på en hane. Eller rettere 2 haner. En på røret hvor vandet løber ud til radiatorerne, og en hvor det kommer tilbage. Måske er rørene oven i købet forsynet med etiketter hvor der står "varme ind" og "varme ud".

Det kan være nogle store blå eller sorte håndtag. Når de drejes på tværs af rørene er de lukkede.

Luk dem.

På din side af systemet skal du så også kunne finde en aftapnings hane. Gerne et T-stykke med en lille stump rør med en drejeventil og en lille skål skruet på enden. Ofte sidder der ikke noget håndtag på denne ventil, men bare en lille 1x1cm stor tap, som man åbner og lukker med en skiftenøgle (svensknøgle). På tappen er der en rille der viser om den er lukket eller åben.

Den tidligere ejer har muligvis allerede monteret en stump haveslange på rørenden, eller lagt en ved siden af.
Her tapper du radiatorsystemet for vand.

Der er nok en afløbsrist i gulvet som slangen lige kan nå hen i.

Nu skulle der så ikke mere være tryk på systemet.

Hvis radiatorrørene ligger på loftet, er der nok også en udluftningsventil deroppe.

Den åbner du inden du begynder at pille ved den enkelte radiator, så vandet i de øverste rør løber ud via fyrrummets aftapningshane.

Inde ved en radiator hvor du kan styre forholdene (ikke på et pænt parketgulv) prøver du så først at åbne forsigtigt for udluftningsskruen, som sidder i toppen af radiatoren, gerne modsat termostatventilen.

Hvis dine rør går op i loftet, vil du skulle tømme disse rør for vand (2 stk pr. radiator), før vandet holder op med at løbe. Der kommer nok nogle liter så hav spand og klud parat.

Hvis du kan få vandet til at stoppe på denne måde, skulle det være forholdsvist sikkert at prøve at fjerne radiatoren.

Hvis rørene går ned i kælderen kommer der nok ikke meget vand ud.

Radiatoren har nok også en bundskrue som kan fjernes, så selve radiatoren kan tømmes for vand.

Har jeg glemt noget ?

Når du skal fylde på igen, afhænger det af din kobling til fjernvarmen.

Hvis du har veksler tapper du vand på anlægget ved hjælp af haveslangestumpen sat til den vandhane der plejer at være i fyrrumet til samme formål.

Hvis du er direkte på fjernevarmen, ved jeg ikke helt hvordan.

Men mon ikke man bare sørge for at lukke alle steder og så åbner for tilløb og fraløbs ventilerne (de store håndtag). Prøv at ringe til fjernvarmeleverandøren.

Til sidst skal du have luften ud af anlægget. Både på loftet og i den enkelte radiator.

Når det ikke bobler og gir sig mere, skulle luften være ude.

Hvis du har veksler, er der sikkert også en trykmåler med tal fra 0 til f.eks. 5 bar, eller sådan noget. Der er også et markeret felt som dit vandtryk skal holde sig indenfor. Tjek det lige før du går i gang. Du skal så fylde vand på indtil måleren står i det markerede felt.

Alt i alt ikke helt nemt, og skaderne kan blive store hvis du gør noget forkert. Så jeg ville nok alliere mig med en nabo der kender systemet i alle har.

Hvis du har brug for mere hjælp, vil det måske være en ide at lægge nogle foto at systemet ind her.

Hermed skulle du så om ikke andet være forvirret på et højere plan. confused

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Husk at proppe enderne, hvis de skal ligge i længere tid
til tfp
Ja det er rigtigt. Rust inde i radiatorerne vil blive en pestilens at få rundt i systemet.
Så det er en af de opgaver man skal gøre færdig i en fart.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis