Terrasse på 1.sal med bolig nedeunder

Hej

Jeg er igang med et større projekt, nemlig at bygge terrasse med udgang fra 1.sal. Sidenhen skal underboen bygge værelse nedenunder terrassen.

Problematikken går på at underboen selvfølgelig skal ha tag på sit værelse og at der skal bruges nogle store limtræspær til at holde terrassen.

Jeg skal ha ledt vandet væk fra terrassen. Ved ikke rigtig om det er forsvarligt at ligge en gummifuge og så lede vandet ud over terrasse kanten og ned i et nedlødrør.
Hvis jeg vælger at have mellemrum ml. terrassebrædderne kommer vandet ned på underboens tag og her skal det enten over eller under limtræspæret. Hvis det kommer under er jeg bange for fugt mod limtræet og hvis det skal over har jeg et problem ved de stolper der skal bære terrassen her skal vandet jo passere.

Er der nogen af jer der vil hjælpe mig med nogle synspunkter eller løsningsforslag ?

lars
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om du skal sætte dig ned sammen med en arkitekt eller ingeniør, og tegne og fortælle sammen med ham/hende, så begge forstår hvad det egentlig drejer sig om.

Der er utroligt mange løse ender i dit spørgsmål.

1 Bygger du ud i det blå, eller har underboen noget i forvejen.

2 Hvorfor bygger I ikke samtidig ? Det er molbo byggeri, at gøre overdelen færdig før det der skal være nedenunder.

3 Har I søgt byggetilladelse ? Det lader ikke til det, for så ville alle den slags spørgsmål være afklaret.

4 Er det ejer eller leje byggeri ? (hvordan er ansvarsforholdene ? )

Hvis vi forudsætter at tilbygning i stueetagen bygges først, skal konstruktionen "blot" have et tag hvor der er forberedt til terrassen ovenpå. Dvs der skal stikke stolper op gennem tagbelægning (f. eks. et paptag), og pappen er lagt op omkring stolperne og inddækket så de ikke tager skade. Stolperne kan være trykimpr.

Med det rigtige fald på taget ledes vandet derved ud over kanten og ned i tagrenden.

Terrassen bygges derefter på stolperne, f. eks. som en åben trækonstruktion hvor gangbrædderne ligger i nogle optagelige moduler i passende håndterbar størrelse (f.eks. 1x2m).

Hold 10-15 mm afstand mellem hver planke / brædt.

Derved kan man løfte flagerne op, og gøre rent på tagfladen nedenunder, for de ting der uvægerligt vil samle sig der: Legetøj, blade, teskeer, brødrester, musselort, solbriller, bikinidele, fuglereder m.m. wink

Men husk nu at få den byggetilladelse, og det kræver nogle tegninger.

Venlig hilsen

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis