Brændeovn parfumeret lugt + hovedpine

Jeg har for nylig købt et hus med brændeovn og elvarme, og ud over en del nybegyndervanskeligheder med at tænde korrekt op, har jeg det problem, at når der så endelig kommer gang i den, så går der 10-20 minutter, så begynder der at lugte sødligt/parfumeret i hele huset, og en mild irritation af slimhinder og åndedræt træder ind. Efter et stykke tid følger så en mild hovedpine.

Hvad kan dette skyldes?

Da vi overtog den var den flot renset; nærmest støvsuget.

Det er en Jydepejs Royal-line (www.jydepejsen.dk) med fedtstenskappe og jeg skyder på den er 7-8 år gammel.

Det er knastørt træ, og jeg bruger spritbriketter til selve optændingen.

Derudover har jeg det problem, at under optænding så fosser det ud med røg i nedeste sektion (brændeholderrummet), indtil jeg lukker askeskuffelågen. Problemet er så bare, at når jeg gør det, så går den enten ud, eller soder glasruden til i en grad hvor det er umuligt at se noget.

Det har tilsyneladende ingen virkning hvad selve bundspjældet står til; men jeg starter altid på max.

Til sidst; under bundstykket ligger der en metal plade løst. Den er vinkelbukket i fronten og i siderne er den bukket rundt, nærmest som om den skulle sidde fast på en ramme. Er det noget der ringer en klokke? Jeg kan ikke lige genkende den fra pejsens manual, men den viser nu også kun et 3x3cm billede af alle elementerne på een gang. Kan det være den tidligere ejer der har skilt ovnen ad for at rengøre den i forbindelse med husskifte, og så glemt en dims?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hovedpine lyder som en uheldig effekt af røg. Få gjort noget ved det!! Kulilte og røg er ikke til at spøge med. Mht til den parfumerede duft, så kan det evt være brændets sort. Bl.a. kastanje (hestekastanje) giver en meget sødlig/parfumeret lugt - også selv om der er ordentlig træk.

vh, Silas
Hejsa..
der kan være tale om 2 ting (måske flere).. men prøv at checke om der er godt træk i skorstenen.. måske skal den være højere.. ?

Men det kunne også lyde som om den bliver for varm når i bruger den.
Når i tænder op skal der knald på, og gerne "undertræk", når i så har det rette varme i skorstenen, skal der lukkes ned for dyret. Det er lidt svært lige sige hvornår man skal gøre det, men når i lukker ned, skal i kunne se at i brænder "gasser" d.v.s der er blå flammer lige over selve træet.. Håber i forstår hvad jeg mener, lidt svært at skrive...men. ??

Mvh jan J
Hovedpine og lugt i stuen fra ovnen , det lyder farligt.

Få checkket at der er fuldt hul igennem røgrør og skorsten
Det er før set at en fuglerede har blokeret en skorsten.

Der kan også være et spjæld , som i ikke har fået lukket op.

Hvis der er et rundtræksspjæld på ovnen skal det først aktiveres når der er godt gang i en varm skorsten.

Dernæst skal i være varsomme med ikke at lægge for meget brænde på af gangen, så gasser det for meget, og i får en dårlig forbrænding.

Det er besværligt at fyre korrekt i en brændeovn.
Hej Asker Jensen.
Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men her hos os har vi et problem, når vi tænder op, og lågen er åben,og der er et vindue åben, så kommer der røg ud i stuen, men når der er gang i ovnen, og vi lukker lågen, så kan alle vinduerne være åben uden der sker noget, vi har stue og 1.sal så det er ikke fordi vores skorsten er for kort.
MVH Preben41

preben

Nej men der går et stykke tid inden jeres skorsten bliver så varm at opdriften kon overvinde suget fra tilfældig vind omkring huset.
Hvis det er et alvorligt problem, kan man istallere en mekanisk røgsuger i skorstenen.

Et gammelt trik fra kakkelovnenes tid var at åbne renselemmen i bubden af skorstenen og antænde en sammenkrøllet avis. Det skaber hurtigt træk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis