Ny terasse - hvilket træ?

Hej Alle,

jeg vil til at bygge vores terasse større i vil i den forbindelse høre om hvilken slags træ jeg skal bruge til "brædder".

Skal det være alm. trygimprægneret eller Lærk?

Terassen er ca. 1½ m over jorden.

Håber der er nogen der kan hjælpe for jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal købe .... trygimprægneret er jo billigst, men er det også det i længden ....

Mvh
Lasse Nielsen
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej "Måge".

Godt gammelt spørgsmål - trykket eller lærk .... Personligt er jeg af den holdning at trykimprægneret træ er skadeligt for miljøet, både når det produceres og når det en dag skal bortskaffes. Og umiddelbart skal man jo stadig behandle træet uanset hvad. Så brug du hellere en skilling mere på lærk, det ser efter min mening også pænere ud.

Mvh.
Mugge
Der har i medierne været en voldsom diskussion om lærks anvendelighed som terrassebrædder. Som jeg har forstået det, er konklusionen, at det "duer ikke". Lærk bliver mørkt og jordslået, når det ligger vandret.
Prøv evt. også at søge her i forummet - mener det har været til debat før.

Jeg ville helt klart vælge trykimprægneret.

Mvh.

Jan R.
Hold dig fra lærk. Har selv én af disse sorte lærketræsterrasser.
Er selv ved at bygge terrasse i lærketræ, og har desværre hørt alle advarslerne om misfarvninger, men det hjælper jo ikke stort nu brædderne er købt og malet! En anden grund til at vælge trykimprægneret frem for lærk, er at der med lærk følger en masse ekstra udgifter - noget jeg ikke var klar over...
for det første skal der bruges rustfri skruer som er tre gange så dyre som dem man ellers bruger, og lærk skal behandles med to gange træbeskyttelse med pigment inden lægning. Trykimprægneret er bare til at gå til uden behandling og dyre skruer. Havde jeg vidst det, havde jeg nok valgt den lette (og mindre pæne) løsningwink
Ellers kan man jo vælge ædeltræ. På tilbud i byggemarkeder, er det faktisk til at komme i nærheden af. Godt nok er det ca. dobbelt så dyrt, men "det er en gang at gøre det - mange gange at ha' glæde af det".

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Annonce
Ja det er kun dyrt en gang at købe dyrt, men dyrt mange gange at købe billigt.

www.mandalay.dk klik på gulve, de har teakplanker til terrasser på tilbud.

780 kr. nedsat fra 1280 kr pr. kvm. mvh Benny.

Benny N.
:p Hej Måge

Jeg har valgt at lave belægningen på min altan i Ipé.
Det er billigere end teak og har en holdbarhed der er rigtig god.
Kan på samme måde som teak klare at stå ude uden vedligeholdelse. Og bliver sølvgråt efterhånden.

Held med projektet.

MVH Njord
Jeg er nok den type som vil sige miljøsvin til folk som bruger trygimprægneret træ. Jeg har set folk beklæde et hus overalt med trygimprægneret træ - gud hvor er det grimt. Jeg har også set folk bruge trygimprægneret træ som beklædning og dernæst at male det.
Lærk har jeg som terassebrædder og det var før man fandt ud af at det ikke er smart, men det får en gang olie hver 1.-2. år så holder det sig pænt i gyldent farve. Det er utrolig let at oliere det, det er bare at "fejle" det ud.

 

Hvad er der nu galt med ganske almindelig fyrre el. gran brædder til terasse.
De skal bare behandles med trætjære blandet med linolie mindst een gang inden de bliver lagt. Det giver en flot gylden farve og holder. Det lugter noget i starten, men det vænner man sig til. Se www.morsmalling.dk www.linolie.dk, www.linolie123.dk el.l.
Og er der nogen af jer der har prøvet at få en splint i fingeren fra et trykimp. brædt, og ikke fik den pillet ud med det samme ? sad

Av, av. Der går betændelse i næsten omgående.

Tja, ellers er det rigtigt. Billigt nu, dyrt og besværligt i det lange løb.

Det er ligesom med havebordet i træ. Det skal ordnes hvert år, hvis det skal holde sig pænt.

Vi har et 15 år gammelt fyrretræsæt, og et nyt hårdttræ sæt fra sidste år på tilbud fra Jydsk (SFC godkendt).

Fyrretræet slibes lidt og får Gori med farve hvert andet-tredie år

Det nye fik bare olie i år.

Byg terrassen med fald på brædderne. Læg den rigtige side opad. Fej sneen af om vinteren. Sørg for lys og luft.

Træ udendørs skal behandles med omsorg, især når brædderne ligger vandret.

Så holder det hele såmænd temmelig længe.

Du kan også forberede den til at skulle have et nyt lag brædder efter nogle år (5-10) hvis du skulle blive ked af dem du vælger. På den måde får du en terrasse nu, men skubber udgiften til dyrere brædder lidt ud i fremtiden.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også