Tidspunkt for etablering af højbed

Hej Jeg er en ret ny husejer, og har dermed også indset at få højbed til urtehave var for sent i år.

Nu er mit spørgsmål, skal jeg etablere dem i efteråret, så de er klar til foråret. Eller skal jeg bare gøre det til foråret. Og hvilken jord skal der i? Jeg har set den lokale vognmand har noget han kalder harpet muld - hvad er det præcist og ville det være anvendeligt til mine højbede?

Derudover vil jeg høre om det er muligt at placere højbede på østsiden af huset, ellers skal de være sydvendte?

Endelig hvilket træ vil i mene er det mest velegnede til højbede. Har set en del anbefaler lærk, er i enige?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg laver højbede, når jeg lige får lyst..*GG*
Du kan sagtens bruge almindelig trykimpræneret træ.
Det er først ved deponering det er et problem (ellers var jeg nok død for længst)

Sniffer  
Højbedene skal bruges til urtehave, og dermed de mere eller mindre alm. danske grøntsager. Derudover skal min kæreste sikkert have en del forskellige thailandske grøntsager.
Ipn: Harpet muld = kompostberiget jord, ja så er vi lige vidt, det er alm. jord der er blandet op med de nedbrudte dele fra en kompostbunke ( muld ), hvilke thai planter, tænker din kæreste på at plante ? mvh Benny.

Benny N.
Jeg tror ikke jeg helt forstod, hvad du mente, så er vi lige vidt? Men vedr. de thailandske grøntsager, så kender jeg ikke rigtig navne og hun kender dem kun på thai. Men det er også f.eks. sød basilikum og koriander.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis