Nyt tag/1. sal

Hej med jer

Nu har jeg fulgt med her på siden i et stykke tid, så nu vil jeg selv forsøge at blive aktiv.

Vi skal have nyt tag, og i den forbindelse vil vi lave høj rejsning/hanebåndsspær, så vi får mulighed for at indrette 1. sal enten nu eller senere.

Jeg havde forestillet mig selv at pille det gamle ned og så få håndværkere til at lave "grundkonstruktionen". Altså at lægge H-bjælke som forstærkning i den del af huset hvor der ikke er bærende midtervæg, at lave nødvendige forstærkninger i tilbygningen, som er af træ og rejse spær og bjælkelag. Det har jeg ganske enkelt ikke en dyt forstand på.

Til gengæld havde jeg tænkt mig at lave resten selv. Jeg vil lave undertaget som pap på brædder, da det er det jeg har det bedst med selv at lave, og selve taget bliver formentlig sorte (ikke glaserede) lertegl.

Nu er mit spørgsmål, er det et realistisk projekt at gå igang med? Er der nogen der har et eller andet gæt på hvor lang tid det vil tage, huset er 124 kvm i grundplan med en lille vinkeltilbygning (mandetimer er vel det mest reelle i den sammenhæng)?

Når jeg skriver at jeg selv vil lave det, er det ikke alene men med gode venners hjælp, så vi er 2 eller 3 mand det meste af tiden. Jeg har iøvrigt skruet hænderne nogenlunde fornuftigt på, på trods af at jeg er kontornusser til daglig.

Med venlig hilsen
Kim
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da et projekt med visse ambitioner, som opstart for en LDS'er !!

Men det er da realistisk. Der hvor du vil få en udforsdring er omkring dine skotrender ved tilbygningen...

Inden du ligger dig fast på hvad du selv gør så få en snak med din håndværker om hvad der kan genbruges i den nuværende konstruktion..
Måske er det smartere at skære hul i vægen ned og her indlægge bjælken, på den måde kan du måske undgå at loftet skal skiftes og dermed at du kan bebo huset under hele operationen. Om du skal lægge brædder og pap som undertag er dít valg !! Men en huntonit plade er en anden plade mulighed. Eller en krydsfiner plade med pap oven på..

Venligst Njord

MVH Njord
Hej smile

Fra vi fik rejst spær til nu (færdig), er der gået ca. 1 år. Men vi har også kun arbejdet 2 mand i weekenden - vi har også lavet andre ting på huset end førstesal.

Det vigtigste i dit tilfælde er jo bare at huset bliver lukket, så det ikke regner ind.
Og mon ikke det kan gøre på et par måneder for 3 mand?

Mvh
ThomasB
Hej igen

Jeg er glad for at i mener det er realistisk, det betyder jo nok, at vi får "tid" wink til at indrette 1. salen noget før end ellers.

Vi har fået en bygningsingeniør til at lave tegninger, beregninger m.v. Hvis der er nogen der har lyst til at se hvordan det er meningen at det skal ende med at se ud kan man gå ind på www.byggeraadgivning.dk under projekter, Ejbydalsvej og se diverse tegninger.

Til njord:
Jeg er enig i, at det nok er ambitiøst, men jeg håber ikke at det er overambitiøst. Jeg har selvfølgelig lavet/været med til en hel del forskellige småting/reparationer før jeg vover at kaste mig ud i et stort projekt som dette. Men det er jo (heldigvis!) ikke hver dag man skal have nyt tag. Det eneste tag jeg har lavet hidtil er at svejse nyt pap på et fladt tag, så det er jo ikke heeeeeelt det samme.

Det er meningen, at de gamle spærfødder skal blive liggende og at den nye rem skal forsænkes i dem, bl.a. for at vi har et "helt" hus mens vi bygger. Med hensyn til genbrug af andet end dét er det meget nemt - ingenting. Idag har vi gitterspær og let tag (eternit med asbest!), så det hele skal ned og startes forfra.

Til ThomasB:
Når du skriver, at vi nok kan få lukket huset på et par måneder, hvor langt er vi så nået, mener du kun undertag eller er vi stort set færdige med det udvendige? Hvor meget er et par måneder, snakker vi aftener og weekender eller er det full-time?

MVH
Kim

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af kontornusseren (den 03-03-2003).]

MVH
Kim
Hej Kim.
Når du beslutter dig endeligt, så lad være med at høre på andres forundring om hvordan du tør - tro på dig selv, og udeluk muligheden for, at du ikke kan gennemføre det. For det kan du.

Jeg er selv kontormand, og byggede 60 m2 til i vinkel med skotrender og 3 forskudte plan, så man kan hvad man vil.

Jeg var som ung på et DBI-kursus, og her spurgte man bl.a. om vi kunne spise en elefant. ---???? --- jo, skær den ud i terninger på 1 x 1 cm, og beslut du vil spise bare 1 hver dag - det kan du overkomme, og så kan du præcist beregne hvornår du har spist en elefant.

Primitiv information? - Måske, men dog enormt inspirerende og jeg har brugt det lige siden, når jeg stod overfor en (for?) stor opgave, og det er nu altid gået godt.

Og hvad er det værste der kan ske? Det er at du skal have lidt hjælp fra en fagmand. Værre er det vel ikke.

Men du har helt ret i, at man skal være ydmyg overfor store opgaver, og man skal kende sin egen formåen og lyst til at bruge tiden, og så skal man undersøge om muligt endnu mere til bunds end fagfolk, så man ikke laver en fatal fejl fra start, men det er vel også bare at spørge f.eks. her på siden eller gode håndværkervenner og så ellers læse alt det man kan finde på biblioteket, og endeligt regne med meget mere tid til projektet end en fagmand.

Husk at invitere ægtefællen ud en gang imellem, selvom der smutter en lørdag, ellers bliver det for surt ikke kun for dig men også for hende.

Men så får man også tilfredsstillelsen og belønningen når MIN ombygning er færdig, og man vil elske den overalt, for man kender hver en skrue.

- God arbejdslyst, for her hedder det ikke held og lykke - projektet er checket af, så det hverken er held eller lykke, men almindelig arbejdslyst.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej igen smile

Ja, jeg glemte at skrive at de 2 måneder er samme fremgangsmåde, som jeg selv. Altså hver dag i weekenden.

Lægge undertag, lægte og lægge tegl. Så er huset lukket. Dog skal gavle også laves, men det ved jeg ikke om du selv laver.

Jeg valgte eternit, uden undertag, og det er forholdsvist nemt at lægge (ligge smile), tegl er sikkert nemmere. Jeg valgte de korte plader, så huset får lidt "tegl-look".

@JørgenE
Den er god den med elefanten. Dog kan det slet ikke lade sig gøre hvis man kun skal spise 1x1cm om dagen....

En elefant vejer ca. 4000 kg. svarende til ca. 4 kubikmeter. Der går 1.000 stk. 1x1cm bidder på 1 liter, og dem er der 1.000 af i en kubikmeter. 1.000 * 4.000 = 4.000.000 bidder / 365 dage = 10958,9 år...

Hvis man skal nå at spise en elefant i løbet af en menneskealder, 80 år, skal man spise ca. 138 1x1cm bidder om dagen. Dog skal man også lige huske på at en elefant også har en begrænset holdbarhed biggrin
Ellers skal man have fat i en babyelefant, men det er altså synd!!

Men pointen er RIGTIG god!!

Mvh
ThomasB
Annonce
Tegl er vel ikke nemmere. De vejer jo som et ondt år, og der skal mange flere lægter til og flere eller kraftigere spær.

Men helt enig, skal det være plader skal det være B7. De andre er lidt kedelige. Men det er jo en personlig mening.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vælg det tag du syntes er pænest !!

Jeg har selv bygget en garage på 52 kvm med tegltag, og senere udvidet med ca 10 kvm brændeskur på siden også med tegl.

Jeg lavede et undetag med alm. dug på garagen og brugte huntonit på brændeskuret. På skuret er hældningen ikke helt ifølge standard, men det er et bevidst valg under hensyntagen til udseende og volumen samt brugen.

Det er ikke svært at lægge tegl, man skal bare måle og og strege for hver tredie række. og så rette til efter hånden.

Når jeg mener der er lidt udfordringer i en skotrende er det fordi man ikke kan se umiddelbart hvordan den skal laves. Men besøg på forskellige byggepladser kan give masser af inspiration ti løsning af en konkredt opgave.

Dit tag skal være lidt kraftigere end for eternit, men det er ikke mange penge det drejer sig om. Derimod er det vigtigt at du får spærene dimmensioneret til den belægning du vil bruge.

Husk også at det er let at forskalle indvendigt fra og så montere isoleringen udefra og ned mellem spærene. Herefter lægger du så undetaget, ved tegl eller beton tag, og sømmer en klem liste fast oven på spærene. Denne liste holder undertaget fast og løfter lægterne op så der er fri pasage under.

Jeg forstod at du var lidt mere novice end det tilsyneladende er tilfældet. Men LDS arbejde hvor aktøren dårligt kan kende forskel på hvilken ende af skovlen der skal bruges til at grave med er ynkeligt... Og resultatet bliver derefter..

Venligst Njord smile


MVH Njord
Jeg har lige afleveret tegninger til 35m2 tilbygning på teknisk forvaltning, så nu er jeg i gang. Men en større udfordring er anskaffelse af materialer. Ved at jagte tilbud (samme kvalitet) i forskellige byggemarkeder (både i Danmark og Flensborg) vil jeg løseligt spare ca. 30.000 på budgettet - det er værd at tage med, men det giver en logistisk udfordring.

Har I andre LDS'ere holdt jer til en leverandør ved byggeri/tilbygnning? (hvis ja hvor meget rabat har I kunnet opnå i forhold til hvor høje listepriser?).

Derudover et godt tip : brug altid kvalitetsværktøj - lej evt. i stedet for at købe discountværktøj i Aldi eller lignende!
Tidligere købte jeg discount værktøj, men det ender altid med at gå i stykker og så har man ikke sparet noget, når man alligevel skal købe noget af bedre kvalitet!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skriver følgende : "Derudover et godt tip : brug altid kvalitetsværktøj - lej evt. i stedet for at købe discountværktøj i Aldi eller lignende!
Tidligere købte jeg discount værktøj, men det ender altid med at gå i stykker og så har man ikke sparet noget, når man alligevel skal købe noget af bedre kvalitet!"

Min erfaring er at godt værktøj ikke nødvendigvis er det dyreste, hvis man kigger sig godt for kan man ofte få ret godt værktøj til rimelige priser. Overvej hvilket værktøj der er nødvendigt og hvad du kan undvære. Lej hvis nødvendigt. Men husk at for visse ting koster et par dages leje det samme som en ordinær kvalitet af et tilsvarende produkt.

Ofte er de billigste stykker håndværktøj tungere end de dyre, men skal man ikke bruge den hele dagen i lange perioder kan det fint fungere.. Det er min erfaring.

Venligst Njord


MVH Njord
Hej igen igen smile

@PeterR
Jeg er overbevist om at det er nemmere at lægge tegl. Hvis man bruger B7 pladerne er der ikke stor forskel på lægtningen. Man skal have skruer, skiver, pap-pakning, gummidutter, skruemaskine osv med op på taget, og det er ikke nemt at holde en B7 plade på plads, da den er bred. Man skal holde pladen fast, samtidig med at man skal skrue en fransk skrue i, med den ene arm helt strækt ud, på et 45 graders tag! Når den så endelig er sat fast sidder den lidt skævt, og man skal løsne skruerne igen. Tegl skal man bare lægge på med en binder. Og har man en alu-skinne går det nemt. (har kun prøvet det en gang)

De lange Eternitplader egner sig kun til lader og andre store bygninger - arkitektonisk.

@njord
Det er altså ikke altid man skal vælge det tag, man selv synes er pænt. Man skal nok tale med en arkitekt om det. Jeg ville have haft sort glasseret tegl på taget, men min arkitekt-svigerfar, sagde at huset så ville komme til at ligne en wannabe-herskabs-villa. At vælge samme tag på alle ens bygninger (hus, garage, brændeskur) er en dårlig ide. Det kan hurtigt komme til at se "pusse-nusse" ud.

@Erik
Jeg har valgt at bruge samme leverandør, og har fået ca. 20% på deres listepriser.
Som vi har talt om tidligere her på lds, så kan det godt betale sig at spille de forskellige trælaster lidt ud mod hinanden. Skriv en liste over de materialer du skal bruge, og send det rundt til 5-6 forskellige trælaster. Når du har fået tilbudne hjem, så ring til din foretrukne trælast og sig at du har fået et bedre tilbud end det de gav. Træk 5-10% fra det bedste tilbud, og hør om de kan matche. Det kan de sjovt nok som regel smile

Ang. værktøj:
Køb en Elu, DeWalt eller en Metabo skruemaskine. Metabo og DeWalt bruger jeg selv, og Elu har jeg kun hørt godt om.
På min Metabo, fulgte der 2 stk. batterier med, og det er jeg ufattelig glad for. Jeg har stået mange gange med lyden af "død" skruemaskine, og glædet mig over at jeg bare lige skulle hente et nyt batteri, istedet for at vente 3 timer på en opladning.
Hvis i er flere med til at bygge så køb 2 skruemaskiner, så man ikke skal deles om 1.

Jeg købte en el-høvl til 149 i ALDI, og den har jeg været glad for de 15 gange jeg lige har skulle rette et stykke træ til. Så hvis ikke man skal bruge et stykke værktøj mere end et par gange, gør det ikke noget at det er billigt.

En rundsav er også uundværlig. "Skill" fik rigtig gode testresultater i "tænk og test" bladet.

Jeg kender en historie om nogle svende der fik nye boremaskiner af mærket Bosch. De var ikke glade for dem, og lagde dem derfor ind mellem 2 rockwool bats, og lod dem køre hele dagen. Mester kunne ikke forstå at alle tre maskiner var brændt af, men han købte ALRIG billigt værktøj til sine svende mere smile

Mvh
ThomasB
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis