Nyt tag / konstuktion med ståltrapezplader

På vores udhus / værksted på 55 kvm. er vores nuværende tagkonstuktion som følger:

Der er synlige 2x4 spær understøttet på midten af en rem 4x4 på lodrette stolper 4x4. Det samlede spænd er på 5 meter og taget er let skående.
Ovenpå spærrende er slået brædder helt tæt og pålagt tagpap. Taget har åbentbart været utæt og er det lidt indimellem endnu, for oven på tagpappen er lagt alm. bølgeetanitplader.

Nu ønsker jeg at isolerer loftet / taget og har påtænkt at aftage etanitpladerne, monterer eks. 1½" x 150 på højkant oven på de gamle spær og isolerer med 150 mm imellem disse nye spær med alm. glasuld/rockuld, afslutte med vindstopplade i isoleringens højde mellem spærrene ved udhængene, derpå slå nye lægter på og afslutte med ståltrapezplader.

Er det den korrekte måde eller er der andre bedre løsninger, eller har jeg overset noget.
Kondens eller andet

Elektrikeren.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Da din spærkonstruktion virker meget spinkel og da du skal have ventilation over din isolering vil jeg foreslå følgende konstruktion:

Køb vægreglar 45 x 195 (ikke godkendt som konstruktionstræ) i fuld længde.
Placer 1 stk over hvert spær.
Opklods på mur og over rem på midt.
Bor et 9 mm hul ned gennem både reglar og spær midt i det frie spænd (2 stk pr reglar).
Monter galvaniseret 8 mm gevindstang m. møtrik/ spændeskive.
Du kan på denne måde spænde møtrikken så dine spær bliver stærkere og evt. rettet op.
Isoler, lægt, monter vindbrædder,stern, tagplader som du selv har beskrevet.

Husk at købe tagplader i fuld længde.

Hvis faldet er for lille, kan du evt. montere skalke(lange tilskårne kiler) oven på reglarne inden lægtning.

------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 19-01-2003).]
citat:
Oprindeligt indsendt af Elektrikeren:
På vores udhus / værksted på 55 kvm. er vores nuværende tagkonstuktion som følger:

Der er synlige 2x4 spær understøttet på midten af en rem 4x4 på lodrette stolper 4x4. Det samlede spænd er på 5 meter og taget er let skående.
Ovenpå spærrende er slået brædder helt tæt og pålagt tagpap. Taget har åbentbart været utæt og er det lidt indimellem endnu, for oven på tagpappen er lagt alm. bølgeetanitplader.

Nu ønsker jeg at isolerer loftet / taget og har påtænkt at aftage etanitpladerne, monterer eks. 1½" x 150 på højkant oven på de gamle spær og isolerer med 150 mm imellem disse nye spær med alm. glasuld/rockuld, afslutte med vindstopplade i isoleringens højde mellem spærrene ved udhængene, derpå slå nye lægter på og afslutte med ståltrapezplader.

Er det den korrekte måde eller er der andre bedre løsninger, eller har jeg overset noget.
Kondens eller andet

Elektrikeren.



hej
da du har eternitplader på,så skal du være yderst forsigtig med dem for det er jo et miljøfarligt produkt,og skal behandles derefter,---hvorfor ikke blot lægge nye lægter ovenpå dem,og så ståltaget ovenpå,evt.. lægterne lagt ovenpå huntonit plader
mvh henning olesen

hning
Jeg vælger at tage pladerne ned. Jeg kan afleverer dem gratis på den nærliggende genbrugstation. Pladerne har et tykt lag alge / fyrrenåle / mosbelægning og hvis de skal gøres rene inden man lukker pladerne inde, så tror jeg at man forurener mere end forsigtig at tage en hel plade ned af gangen.
M.v.h. Elektrikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis