Feder alkoholfrit øl?

Hej med jer,
der er sikkert nogle her på lav-det-selv, der ved om alkoholfrit øl feder lige så meget som normal pilsner? Jeg har altid ment, at det var alkoholindholdet, der var synderen, men er ikke sikker confused

Mvh
Michael B

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
Hej med jer, der er sikkert nogle her på lav-det... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man skal lave en helt præcis beregning af hvad der feder mest skal man også tage højde for, at alkohol øger forbrændingen, og en del af energien bruges på den måde. Jeg er dog ikke i stand til at lave denne beregning, men skål alligevel.....
Citat fra Hans Hansen

Hvis man skal lave en helt præcis beregning af hvad der feder mest skal man også tage højde for, at alkohol øger forbrændingen, og en del af energien bruges på den måde. Jeg er dog ikke i stand til at lave denne beregning, men skål alligevel.....

Jeg ved ikke om du har ret, men det må ikke forstås på den måde at det er mindre fedene på den grund.

Øl har støre energi indhold end vand, så hvis man ønsker at komme ned vi vægt, så der kcal at spare.

Men der er helt sikkert andre gode grunde til at drikke en øl en gang i mellem.

For at komme tilbage til spørgsmålet:
Er det var alkoholindholdet, der var synderen.

Det tror jeg vi må sige ja til.

Alm. Protein 0,3 Kulhudrat 2,7 Fedt 0,0 = 39kcal
Let. Protein 0,2 Kulhudrat 2,7 Fedt 0,0 = 27kcal

Det er alkoholden der gør forskelden.
Citat fra zink_brian

Jeg ved ikke om du har ret, men det må ikke forstås på den måde at det er mindre fedene på den grund.

Jo, det skal netop forstås således, at det feder (lidt) mindre af den grund, en del af energien forbrænder "af sig selv". Men det gør det selvfølgelig ikke sundt at drikke øl, og med din sammenligning til vand er det selvfølgelig ingen tvivl om, at det er mindre fedende at drikke vand :smile: .

Nu går spørgsmålet rent faktisk på en sammenligning mellem alm. øl og alkoholfri øl - man skal være opmærksom på, at der er væsentligt flere kulhydrater i alkoholfri øl (ofte op til dobbelt så mange). Derfor er der stor set samme mængde energi i let-øl og alkoholfri øl - dette på trods af, at der er alkohol i en letøl.

I øvrigt er der væsentligt mere energi i fedt end der er i alkohol, og der er derfor næsten dobbelt så megen energi i sødmælk i forhold til alm. øl :wink: .

(Men derfor skal man selvfølgelig ikke erstatte sin daglige ½-liter mælk med en Guld-Tuborg - alting med måde og måde med alting).
Nu må vi vist lige få det mht energi osv på det rene.
Energi i fødevarer er nu en gang energi (Kcal/kilojoule).
Der har været en masse teorier oppe i tidens løb, bla også at kulhydrater nærmest satte så meget gang i forbrændingen at man bare kunne spise løs af dem. De ville nærmest forbrænde sig selv. Men sådan er det altså ikke når det kommer til stykket. Jeg skal ikke afvise at alkohol muligvis kan øge forbrændingen en lille bitte smule, men jeg tror det er så lidt at det ikke har nogen effekt i det store regnskab. Så min mening er at man skal forholde sig til det reelle energiindhold. Hvis det drejer sig om sundheden af fødevarer skal man selvfølgelig også tage højde for indholdet af fedt, typen af fedt osv. Dvs følge de gængse anbefalinger ang sammensætningen af kosten.
mvh jan
Jeg tror da vist heller ikke, at jeg skrev andet....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis