Ingen fodpaneler - "Fuge" istedet - hvad kan anvendes?

Hej, vi har fået lagt nyt massivt egeplanke gulv og ønsker ikke fodpaneler så der er skåret 13mm fri hele vejen rundt i lejligheden og filten og malingen er så påført ned under gulv niveau for at få en helt skarpe linier i lejligheden, det er flot men vores håndværkere har svært ved at komme med en løsning på hvad vi skal fylde i det mellemrum da en sort fuge vil være meget svær at påføre og den vil også blive komprimeret når træet arbejder og "bule" op. Vi har hørt at der findes et Ilmod lignende bånd som ikke har klistrer pga. tjære, hvad kaldes dette produkt? Og har i andre gode forklag til hvordan vi kan fylde mellemrummet op på en forholdsvis let måde med et materiale som kan komprimeres?confused

På forhånd tak!
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej

man kunne måske bruge de selvsamme fugebånd man bruger til tætning rundt om vinduer....!rolleyes

de udvider sig, når de kommer ud af pakken og kan gi` sig med trægulvet...

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Citat fra mobbydick

hej

man kunne måske bruge de selvsamme fugebånd man bruger til tætning rundt om vinduer....!rolleyes

de udvider sig, når de kommer ud af pakken og kan gi` sig med trægulvet...


Jo tak det lyder som en ide, hvad hedder det fugebånd?
hej igen

de hedder såmænd fugebånd og kan fås i byggemarkeder til fugning af døre og vinduer...

de er forkromprimeret og selvklæbene på den ene side og fås i forskellige fugebredder og længder...

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
hej igen, tak for svaret, jeg vil se nærmere på disse fugebånd smile
Hej

Det er en elendig løsning du er ved at få, da den vil samle snavs og du mangler fodlisten til at beskytte væggen mod kost og støvsuger (sorte streger m.m.).

Der findes fodliste i eg + evt sandlister.

Hvis det er et terrændæk du har lagt gulvet på, vil din opbukkede dampspærre jo også være synlig wink
Annonce
Under renoverigen af stuen har jeg droppet sandlisterne, så jeg kun har fodlisterne. Har fuget med akrylfuge i bunden, så snavs/sand ikke ryger ind under.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Det er en elendig løsning du er ved at få, da den vil samle snavs og du mangler fodlisten til at beskytte væggen mod kost og støvsuger (sorte streger m.m.).

Der findes fodliste i eg + evt sandlister.

Hvis det er et terrændæk du har lagt gulvet på, vil din opbukkede dampspærre jo også være synlig wink


Det er en løsning vi allerede har fået, og vi er godt klar over den er upraktisk men vi synes den er flot så kan det andet være ligemeget cool hvis du får ret i at vi ikke kan passe på væggene når vi støvsuger og det bliver for grimt så er det jo let at montere fodpaneler efterfølgende. Det vi jo er ude efter ligenu er blot det bedste produkt til at færdiggøre vores lejlighed.
Citat fra ErikP

Under renoverigen af stuen har jeg droppet sandlisterne, så jeg kun har fodlisterne. Har fuget med akrylfuge i bunden, så snavs/sand ikke ryger ind under.

Det lyder fint men hvad har det med vores spørgsmål at gøre? biggrin
... det er ikke for sent at sætte fodpaneler op. Min pointe var også at jeres løsning ikke er praktisk. Gulvet skal kunne arbejde, så gummifuge er efter min mening eneste mulighed (pænt? - næppe). Hvis det skal se godt ud så skal alle gulvbrædder være helt lige skåret af.
Citat fra ErikP

... det er ikke for sent at sætte fodpaneler op. Min pointe var også at jeres løsning ikke er praktisk. Gulvet skal kunne arbejde, så gummifuge er efter min mening eneste mulighed (pænt? - næppe). Hvis det skal se godt ud så skal alle gulvbrædder være helt lige skåret af.

hej jeg er godt klar over det skal kunne arbejde, derfor er alle kanter skåret præcist af (tog en uge for vores tømrer!) og mellemrummet (13mm) skal fyldes ud med et materiale som ikke har problemer med at blive komprimeret, og derfor mener de/vi ikke alm fuge er godt da det vil bule op hvis træet udvider sig for meget.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også