Pudsning uden cement

Hej

Jeg har netop højtryksrenset vores gamle staldbygning for at fjerne løstsiddende maling og puds og skal til at pudse murværket op igen.

Såvidt jeg ved er det bedst ikke at bruge noget kalkholdigt mørtel uden cement i, da der ikke er brugt cement på det eksisterende murværk.

De få gange jeg har prøvet at pudse, har jeg blot købt nogle færdigblandingerne fra byggemarkederne, hvor der kun skal tilsætte vand. Kan jeg også købe sådan en blot uden cement i? Eller hvad skal jeg gøre?

/Jacob
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt købe de mørtler du taler om.
De poser vådmørtel man normalt blander cement kan i princippet også bruges uden cement. De hærder bare ikke nær så hårdt op som hvis der var cement blandet i.

Alternativt kan du bruge en hydraulisk mørtel. Altså en mørtel hvor en del af bindemidlet er hydraulisk kalk. Disse kan købes tørre, og bliver temmelig hårde når de hærder.

Du kan finde informationer om emnet på nettet.
De fleste mørtelproducenter laver disse mørtler. De bruges ofte til renoveringer; især i gamle og fredede bygninger.
OK. Tak for det.

De vådmørtler som som du nævner, bliver de meget svage hvis jeg pudser muren op med det uden cement i? Min plan er at male muren efterfølgende med murmaling.

Jeg har set at MAXIT laver færdigblandninger som fx. vandskuringsmørtel, som består at kalk, men også cement. Sådan en KC!? blanding er ikke god at bruge, vel?
Jeg har prøvet at læse en masse indlæg om emnet her på lav-det-selv, men jeg er kun blevet endnu mere forvirret.
Uanset hvilken type du beslutter dig for (med- eller uden cement), kan du købe mørtel til en brøkdel af byggemarkedernes pris, hvis du køber det på et mørtelværk. Du skal blot selv medbringe baljer eller anden emballage.

I Fredericia, betaler jeg 80,- kroner pr. hektoliter for våd færdigblandet strand- eller bakkemørtel. Du kan så selv vælge om du vil iblande cement.

På den måde har jeg sparet en del tusind kroner da jeg fugede hus om, og pudsede indvendige vægge :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også