levering af beton - muligheder?

Jeg skal bruge 6m3 beton til fundament, men der er over 30 m til fjerneste hjørne fra indkørslen, så hvis jeg skal have betonen pumpet ind over huset kommer jeg af med 15-20000,-.
Vil det evt. kunne lade sig gøre at få betonen pumpet ud på en presenning og så køre det ind derfra i trillebørrer - eller vil det først løbe væk og derefter hurtigt tørre ud?

Hvis det kan lade sig gøre koster det ca. 5000 og nogle venners hjælp.

Et andet alternativ er bland-selv vha cement, sand og grus fra big-bags - det koster også omkring 5000,- men meget mere tid.

Hvad har I af erfaringer - hvor meget kan man evt. blande i timen og hvor mange folk kræver det? Bruger I alm. blander eller tvangsblander?

NB! jeg skal også senere bruge 3m3 til 10 cm terrændæk (kræver ny levering eller bland selv).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der venter dig under alle omstændigheder et større knoklearbejde. Jeg synes, jeg kender "turen". Men allerførst: Har du undersøgt om du kan flytte nogle stensætninger, buske og træer så maskinen kan køre et stykke ind og nå hen til udgravningen med sit transportbånd på typisk 10-12 meter? Farerne er mest brønde og blød jord.

Dén med at læsse betonen ud på en pressening tror jeg ikke på! Ikke alene vil jeg tro at der vil være udsivning - det er tungt, det skidt, og insisterende - der vil nok også opstå udtørringer. For mig vil stressfaktoren alene afholde mig fra at vælge denne løsning. Jeg ville i hvert fald sætte fem mand med børe og to ekstra i hver ende med skovle på opgaven!

Tilbage står knoklearbejdet: Bland selv! Når du har gjort forarbejdet og skaffet sten, grus, cement, vand og blandemaskine kan du producere ca. 140 liter, svarende til en børfuld, hvert femte-tiende minut. Og altså løse din opgave på 6000 liter på 3½ - 7 timer, hvis du har en mand til hjælp! Husk at bruge vibrator under udlægningen. Her er tale om en almindelig fritfaldsblander. Jeg har ikke prøvet en tvangsblander, men den kan tilsyneladende producere større mængder; det kræver bare at man så også kan aftage den færdige beton i hurtigere tempo!

Husk at jo mindre vand du bruger jo stærkere bliver betonen. Blandingsforholdet er 1:2,5:3,5. (Altså 1 del cement til 2½ del grus og 3½ del sten).

------------------
Venligst

Thye

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej TriumfThye

Tak for info - jeg slår ideen med beton på en presenning ud af hovedet - jeg må selv igang med at blande - der er ingen mulighed for at komme tættere på (med mindre genboen vil lægge have til beton-kanonen - jeg tvivler).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Det med at blande selv, er lidt billigere, MEN MEGET hårdt.

Hvis du kan få leveret grus og sten ind i haven kan du vel også få en beton-bil ind i haven - eller hvad?

Man kan leje et "transportbånd", som kan klare resten af de 15-20 meter fra betonbilen.

Jeg kan ikke huske hvor man kan leje det, men spørg evt. hos din lokale trælast/betonfirma. Eller søg lidt på nettet.

Mvh
ThomasB
Jeg har netop været turen igennem (9m) og det er ikke så hårdt. I gamle dage skulle man jo også lave det manuelt, og det overlevede de jo, ja det er lige før de levede længere end os ;-)
Jeg har iøvrigt en næsten ny tromleblander hvis du er interreseret.

Hilsen Torben

jo de gamle der bliver ældst

------------------
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Der er også den mulighed at man (3 mand med mørtelbører) lader betonkanonen fylde trillebørerne og hver mand kører ca. 25 trillebørefulde.
Det skulle kunne gøres på 3/4-1 time.
Husk at spørge hvad ventetiden koster.

Hvis i blander selv skal blandingsforholdet til Radonsikret terrændæk være:

Hvis du blander i forholdet efter rumfang:

1 del cement
2 del sand
3 del ærtesten

Får du en blanding der er ca 15 mn og regnes for radonsikret ved armering med 5 mm rionet.

Husk radonsikring langs kanten med klæbet/indstøbt folie eller lignende.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Annonce
Kan du mon ikke udlægge en vej af jernplader Betonbilen kan køre på?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvadmed at leje en selvkørende trillebør med tip/læssefunktion ?

Koster ca. 3-400 kr. pr døgn rummer ca. 1/2 m2 pr læs.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis