gokart byggeri :-)

Hej,

Min svigerfar er landmand.. Og landmænd har mange gode sager liggende som de ikke bruger..
Sidst jeg var på besøg begyndte jeg derfor at lave stellet til en gokart ud af rør i forskellige dimensioner :p

Jeg regner med at gokarten skal være uden affjedring foran, men med affjedring bagtil på den måde at motoren med aksel osv. er "hængslet" til forenden. Affjedringen består så af 2 fjedrer fra en scooter/mc.

Jeg tror jeg har tjek på styrtøjet, men...

-jeg er dog i tvivl om flere ting.. confused

[LIST=1]
[*]Skal jeg bruge en Honda moter på 11 hk (ca 390 ccm) fra en halmsnitter eller en Kawasaki motor på 5,5 hk (ca 190 ccm) fra en Texas fræser/møgskubber?
[*]Hvad gør jeg mht. eks. centrifugalkobling? Kan man tage den fra en scooter? Og hvordan gøres det?
[*]Hvordan skal gearingen være?
[*]Skal der være træk på et eller begge baghjul? Eller skal det være noget med differentiale ? Og hvor finder man det??
[*]Jeg havde tænkt på at tage en skivebremse fra en scooter eller mc.. Hvordan sættes den fast på bagakslen?[/LIST]
Hvis I bare kan klare et par af spørgsmålene vil det være en stor hjælp..

mvh. OleS
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Gammelrotte i faget er jeg ikke ;-( Men en ide om hvordan jeg selv ville gøre har jeg jo nok,-)

Du spørger om forskellige ting, lad os tage dem fra toppen:

Skal jeg bruge en Honda moter på 11 hk (ca 390 ccm) fra en halmsnitter eller en Kawasaki motor på 5,5 hk (ca 190 ccm) fra en Texas fræser/møgskubber?

Hvem skal køre på maskinen??? En voksen eller teenager så den kraftige, ellers den lille. Min har en 6-7 hk honda og topper omkring 70km/t på grus og asfalt... Men acceleratioen kunne være bedre.. jeg vejer ca 90 kg.


Hvad gør jeg mht. eks. centrifugalkobling? Kan man tage den fra en scooter? Og hvordan gøres det?

Hvis du har scooteren har du sikkert også motoeren... og hvorfor så adskille den fra koblingen??? Jeg har ikke rigtig yderligere ideer.. Men en trehjuler med en scooter bagende var måske ikke så dårlig.. Check her og se på deres prototype www.roadrazer.com direkte til billeder her : http://www.roadrazer.com/Three-wheeled%20predecessor.htm


Hvordan skal gearingen være?

Afhænger meget af hvem der er kører og underlaget! er det til kørsel på markerne er en god acceleration vigtigere en høj fart. Det kræver en del kraft at køre på stubmarker osv. Men naturligvis også af hvilken hjulstørrelse der er på din maskine.


Skal der være træk på et eller begge baghjul? Eller skal det være noget med differentiale ? Og hvor finder man det??

Min Dino ombygning har tæk på begge baghjul, men er svær at dreje rundt for de mindre, da den styrer bedst i fart og geometrierne gør at den når den drejes løfter det ene hjul, men kun under fart.. Vil egentlig have lavet min om til kun at trække på det ene hjul.


Jeg havde tænkt på at tage en skivebremse fra en scooter eller mc.. Hvordan sættes den fast på bagakslen?

På min er der påspændt en flange, kig evt på www.dino.dk mon ikke der kan lures lidt hist og pist... Eller hvad med at lure her www.bocart.dk
Og igen hvorfor skille scooter bagsvingeren fra motoren... Der kan også skaffes billige dele til de fleste scootere, eller er det en gammel Vespa du vil slagte ? Det er nemlig "fyfyfyfy" de er rigtig hyggelige og sjove ;-)

Lad os se lidt billeder af maskineriet...

MVH Njord
Hej,

Jeg vil hurtigst muligt fremskaffe foto af de forskellige dele vi indtil videre har fået samlet sammen..

Den skal bruges off-road og er derfor ret kraftig i stellet. Hjulene jeg har kig på er fra en stor bugseret markprøjte, så de skal nok holde til en tur hen over markerne

Den bliver ret stor, da vi begge er tæt på 2 meter og vejer omkring 100 kg, så derfor har vi også lagt os fast på den store motor - den har også el-start som vi kan fornøje os med, hvis vi kan få det til at virke
Honda motoren kan kører med ca 3600 rpm.

Jeg har desværre ikke resten af scooteren, men kun svingkoblingen og tilhørende aksel. Men jeg har lidt svært ved lige at finde ud af hvordan jeg sætter det hele sammen.. Motor akslen er 25 mm og bagakslen også 25 mm. akslen i koblingen er noget mindre.. 11 mm på den ene side og ca 15mm på den anden.

Jeg havde egentlig regnet med at få sat et tandhjul på koblingsskålen og så sætte helle koblingen på motor-akslen og så en kæde ned til et stort tandhjul på bagakslen. Men hvordan sættes koblingen lige fast på en større aksel?
Har også tænkt på at få fat i den foreste del fra en scooter - variomatic ? - da det sikkert vil køre bedre, men så har jeg jo samme problem med at få sat en lille scooter del på en stor aksel.. confused

Måske jeg bare skulle lave det hele med remtræk og så en rulle der strammer ned på remmen når der skal tages ved?

Jeg vender tilbage med fotos..

Ses, OleS
Hej igen smile

"Hurtigst muligt" er jo et relativt begreb.. Men at der skulle gå 3 måneder før mit næste indlæg skulle komme er måske på grænsen til ikke at kunne komme ind under "hurtigst muligt" som jeg skrev sidste gang..

Men nu er jeg tilbage og jeg har fotos med biggrin

Rammen er blevet færdig og jeg er selv godt tilfreds med resultatet. Den er dog blevet lidt tung, men mon ikke motoren kan klare det.. Den virker forøvrigt perfekt efter jeg har haft skilt starteren ad og renset den. Den var dog ret svær at samle igen da kullene var svære at holde på plads. Jeg købte også et nyt start relæ og det gjorde forskellen.

Vi har målt motoren til at køre med 1900 rpm i tomgang og ca 3800 ved fuld speed..
Siden sidst har jeg også droppet scooter koblingen-det viste sig at den "slyngede ud" til den forkerte side og desuden var akslen lidt for klein i det.confused
Det var forøvrigt de eneste scooter dele jeg havde..

Men jeg har fundet en slyngkobling fra en gammel jord-stamper der skulle kasseres det sted hvor jeg købte start relæet. Den sidder inden i en remskive. Desværre havde den siddet på en konisk aksel så jeg havde den skilt ad og spændt op i en drejebænk og drejet den op til 25 mm. Jeg har også svejst en not udvendig på den der passer ned i notgangen på motorakslen så den kan sidde godt fast. (-er ikke med på billederne).
Den tager fat lidt over tomgang (1900 rpm), men om det er det rigtige sted ved jeg ikke før gokarten kommer ud at kører. Måske skal der fuskes lidt med fjedrerne i den.

Billederne er de første jeg tog... Der kommer flere i næste indlæg.

Ole
Hej Ole.
Jeg kom til at tænke på at jeg lige har haft bagtøjet på min havetraktor skilt ad. I et sådant sidder der faktisk et lukket difreciale, to kronhjul og et spidshjul hvor med der kan skiftes mellem frem og bak.
Hvis du kunne finde sådan en billig havetraktor havde du stort set alt hvad du skal bruge.
Også styretøjet kunne du jo bruge.

V.h. Håndværkeren
Hej igen,

Som det ses er rammen nu blevet færdig og grundet.. Rammen blev forøvrigt lavet af kasseret galvaniseret vandrør i forskellige dimmensioner. Vi havde ikke en rør bukkerså det hele blev bukket rundt om et træ i en passende størrelse vha en frontlæsser :p
Desuden er der brugt firkantrør fra et svine fodrings anlæg..
Styrtøjet og rat er fundet på en meget gammel YardMan plænetraktor og er ret kraftigt med tandstang, mangenot glideleje osv..

Hjulene har jeg fundet hos en skrothandler. De oprindelige fra en stor mark-sprøjte var for dyre (-en stiv skrothandler ville have 500 kr for 4 hjul...!)
De hjul jeg har købt i stedet for er fra en ammunitionstransport-trailer som min nye favorit skrothandler har skrottet for forsvaret. Det er en super kvalitet og meget robuste.. Traileren var ca 3 m lang og kunne laste 1500 kg. Hjulene jeg bruger til forhjul eroprindelig baghjulpå traileren og dem jeg bruger som baghjul er oprindelig forhjul. Forhjulene sad ret tæt - kun 20 cm mellem - og har tromle bremse på begge. De er lidt højere, men lidt smallere..
Billeder følger..


ps. håndværker - jeg vender lige tilbage til dig i morgen
Hej,

Der skal jo også et sæde i en gokart og jeg har fundet et godt sæde hos en auto-ophugger. Det er fra en ældre Renault Clio sport der vist havde kørt ind i noget stort og tungt.. Det er fint og med god side støtte og nakke støtte. Jeg har monteret det på gokarten så det stadig kan skubbes frem og tilbage og vippe. desuden har jeg monteret sikkerhedsselen - bare for en sikkerheds skyld..smile

Som det ses på billederne er der nu tjek på styrtøjet - det tog lidt tid at få færdigt bla. fordi jeg selv skulle dreje de aksler der bruges til forhjulene. Det vandrør jeg havde brugt til at svejse på akslen til forhjulet viste sig at være så stort at det var umuligt at finde en bolt der passede.. hmm..


Så nu er turen kommet til transmision, udveksling, bremser mm..
Jeg har haft fat i bagtøjet på den plænetraktor jeg tog styrtøjet fra, men det kunne ikke umiddelbart bruges da akslen på motoren sad lodret og derfor overførte kraften anderledes end med min motor...

Oprindelig havde jeg tænkt mig at have slyngkoblingen siddende på motorakslen og derfra en rem over til en mellem-aksel. I den anden ende af mellem-akslen skulle der sidde et tandhjul forbundet med en kæde ned til et tandhjul på drivakslen...

Men så fandt jeg en gearkasse fra en gammel Volvo 544 hos en af naboerne... Den har været monteret på en hjemmelavet plænetraktor for mange år siden, men de sidste 10 år har den bare ligget i en jernedynge under et halvtag...

Tror I jeg kan bruge den i stedet for en mellem-aksel?

Og nu kommer vi til det punkt hvor jeg skal have lidt hjælp...

Udvekslingen i gearkassen er:
1. gear: 3 1/8 : 1
2. gear: 2 : 1
3. gear: 1 1/3 : 1
4. gear: 1 : 1

Bak gear: 3 1/4 : 1

(jeg har målt mig frem til det..)

Slyngkoblingen er ca 10,5 i diameter hvor remmen sidder = ca 33 cm i omkreds.
Remskiven på gearkassen er ca 12,5 cm i diameter hvor remmen sidder = ca 39 cm i omkreds.

Som jeg kan regne det ud kører den lille skive med maks 3800 rpm over på den store som så kører med ca 3200 rpm (36 cm/39 cm=1,18. 3800/1,18=3220) er det rigtigt forstået?

Men hvordan skal resten af udvekslingen være? Har læst i min moders Maskin Ståbi fra 1976 biggrin at det lille tandhjul skal være mellem 19 og 23 tænder i denne sammenhæng, men hvor stort skal det store tandhjul være?

Kommentarer eller udregninger modtages gerne.. smile
Mvh. Ole
Hej
Du mangler at oplyse baghjulenes diameter eller omkreds.

Når du har omkredsen kan du udregne omdr/min for bagakslen ved en given hastighed. Dermed kan du regne dig baglæns i hele transmissionen således at din gearing passer med moterens max omdrejninger.

Vær dog opmærksom på at max omdr sjældent er lig max ydelse/max moment. Dvs at hvis motoren kører 3800 omdr ubelastet vil den måske kun kunne køre 32-3300 med belastning.

Har du tænkt på at tabet i en gearkasse godt kan ligge på adskillige hk? specielt når gearkassen er af ældre/slidt/rusten model som den du beskriver?

Personligt tror jeg du bør droppe gearkassen og lave direkte drev for bedst at ydnytte dine 11 hk

mvh
Raun
den er da blevet fed :D

 hejsa... jeg søger en motor til at lave en hjemmelavet bo-kart.... den skal mindst have 5 hk det skal nok helst være en havefræsser eller gokart motor...... :D

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis