Hej,
Der skal jo også et sæde i en gokart og jeg har fundet et godt sæde hos en auto-ophugger. Det er fra en ældre Renault Clio sport der vist havde kørt ind i noget stort og tungt.. Det er fint og med god side støtte og nakke støtte. Jeg har monteret det på gokarten så det stadig kan skubbes frem og tilbage og vippe. desuden har jeg monteret sikkerhedsselen - bare for en sikkerheds skyld..
Som det ses på billederne er der nu tjek på styrtøjet - det tog lidt tid at få færdigt bla. fordi jeg selv skulle dreje de aksler der bruges til forhjulene. Det vandrør jeg havde brugt til at svejse på akslen til forhjulet viste sig at være så stort at det var umuligt at finde en bolt der passede.. hmm..
Så nu er turen kommet til transmision, udveksling, bremser mm..
Jeg har haft fat i bagtøjet på den plænetraktor jeg tog styrtøjet fra, men det kunne ikke umiddelbart bruges da akslen på motoren sad lodret og derfor overførte kraften anderledes end med min motor...
Oprindelig havde jeg tænkt mig at have slyngkoblingen siddende på motorakslen og derfra en rem over til en mellem-aksel. I den anden ende af mellem-akslen skulle der sidde et tandhjul forbundet med en kæde ned til et tandhjul på drivakslen...
Men så fandt jeg en gearkasse fra en gammel Volvo 544 hos en af naboerne... Den har været monteret på en hjemmelavet plænetraktor for mange år siden, men de sidste 10 år har den bare ligget i en jernedynge under et halvtag...
Tror I jeg kan bruge den i stedet for en mellem-aksel?
Og nu kommer vi til det punkt hvor jeg skal have lidt hjælp...
Udvekslingen i gearkassen er:
1. gear: 3 1/8 : 1
2. gear: 2 : 1
3. gear: 1 1/3 : 1
4. gear: 1 : 1
Bak gear: 3 1/4 : 1
(jeg har målt mig frem til det..)
Slyngkoblingen er ca 10,5 i diameter hvor remmen sidder = ca 33 cm i omkreds.
Remskiven på gearkassen er ca 12,5 cm i diameter hvor remmen sidder = ca 39 cm i omkreds.
Som jeg kan regne det ud kører den lille skive med maks 3800 rpm over på den store som så kører med ca 3200 rpm (36 cm/39 cm=1,18. 3800/1,18=3220) er det rigtigt forstået?
Men hvordan skal resten af udvekslingen være? Har læst i min moders Maskin Ståbi fra 1976
at det lille tandhjul skal være mellem 19 og 23 tænder i denne sammenhæng, men hvor stort skal det store tandhjul være?
Kommentarer eller udregninger modtages gerne..
Mvh. Ole