Yanmar 2GM20 - startproblemer

Jeg er den lykkelige ejer af en Yanmar 2GM20F SD to cyl. indenbords diesel moter. Den er fra 1999 køre upåklageligt og yder som da den var helt ny.

Der er imidlertid opstået et problem omkring start af motoren.
Når motoren har kørt og er blevet varm, oplever jeg periodisk, at startknappen skal strykkes ind flere gange inden stateren aktiveres.
Dette fenomen opstår aldrig ved kold motor!
Instrument alarmen lyder og man kan høre på lyden at der sker spændingsfald når startknappen trykkes ind, men først efter 3-5 tryk starter motoren.

Jeg har selvfølgelig checket selve startknappen, som ikke fejler noget!

Er der nogen som har gode råd eller input til hvad problemet kunne være?

Venlig hilsen
Jesper

Dehler-sejler

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej. Det lyder som om du har en svigtende forbindelse et sted. Når du trykker på starteren, kan du så høre et klik, uden starteren går i gang , hvis du kan, er er det måske kontakterne i starteren der svigter, eller ledningsforbindelserne til den. Er der ikke noget, der klikker, ligger fejlen i din startknaps virkning, eller en defekt spole i dit startrelæ. Prøv med en prøvelampe om der kommer strøm på den tynde ledning til din starter, når du du trykker på knappen.
Din startknap har til opgave, at trække en magnetspole, som får et kontaktsæt til at slutte, klikket kommer hvis spolen trækker. Hvis kontaktsættet er brændt i stykker eller lign., sker der ikke mere. Tjek dine batteripoler, det hele kan også stamme fra en dårlig stelforbindelse, som er god nok til småforbrug, men ikke til det store forbrug en starter har. Du må hellere gøre dette først. Rens grundigt af for ir, smør ind og spænd godt fast.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej, det er godt nok et gammelt indlæg, men jeg har nøjagtig samme problem med min Yanmar 2gm20, som også sidder i en Dehler. Båden er fra 1987 og motoren er fra 2003.

Jesper, hvordan blev dit problem løst? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis