Skoda Felicia ventiler???

Hejsa

Jeg er den glade ejer af en Felicia 1,3 XLi fra dec.96. meget pålidelig bil, har nu kørt 95000 km (min svigermor havde den fra ny før mig), jeg har selv kørt 35000 iden siden vi købte den, og i den tid har den fået pedalen.......0 til 100 på 45 sekunder
Men nu til spørgsmålet: Skal der nogensinde skiftes ventiler på sådan en fætter (det er jo en stødstangsmotor)???. Jeg synes nemlig den tikker temmelig meget i motoren, og så "ryster" den lidt i motoren i tomgang.
Min svigermor siger at hende bekendt er det ikke blevet gjort i den tid hun har haft den.
Hilsen Kewin

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man skifter ikke ventiler, med mindre de er alvorligt skadet.

Men det er nok på høje tid at du får ventilspillerummet justeret.
Du skal nok være glat for at de tikker, det tyder på lidt for stort spillerum.
Det modsatte havde været meget værre.

Spillerummet ændrer sig med tiden. Stødstænger og løftere slides, samtidig med at ventilssædet og ventilens anlægsflade slides. Det virker hver sin vej på spillerummet. Hvis spillerummet forsvinder vil ventilerne ikke lukke helt til, og motoren kører dårligt, samtidig med at man risikerer at ødelægge ventilen udblæsningsventilen især ved heftig motorbelastning.
Hvis ventilen ikke kommer til at ligge an mod sædet, køles den ikke nok og ødelægges.
Citat fra transor

Man skifter ikke ventiler, med mindre de er alvorligt skadet.

Men det er nok på høje tid at du får ventilspillerummet justeret.
Du skal nok være glat for at de tikker, det tyder på lidt for stort spillerum.
Det modsatte havde været meget værre.

Spillerummet ændrer sig med tiden. Stødstænger og løftere slides, samtidig med at ventilssædet og ventilens anlægsflade slides. Det virker hver sin vej på spillerummet. Hvis spillerummet forsvinder vil ventilerne ikke lukke helt til, og motoren kører dårligt, samtidig med at man risikerer at ødelægge ventilen udblæsningsventilen især ved heftig motorbelastning.
Hvis ventilen ikke kommer til at ligge an mod sædet, køles den ikke nok og ødelægges.

Ja, selvfølgelig, justers og ikke skiftes. Det var også det jeg ,mente.

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis