Det varme vand lugter!

Jeg har for 2 måneder siden overtaget, en gammel landejendom der har stået tom siden juli/august måned 2005. Nu er vi så flyttet ind, og begyndt at
bruge vandet, og det viser sig at det varme vand lugter meget grimt. Vandet kommer fra en varmvandsbeholder, som sælger ikke havde tømt inden han flyttede fra huset. Kan denne varmvandsbeholder være skyld i problemet, og
hvad kan man evt. gøre??.

Kan den renses? Skal den skiftes eller går det væk med tiden?

Tror ikke det er vandet, da det kolde vand ikke lugter når det bliver varmet op!

Håber meget at høre fra jer med nogle gode råd!

/ Høgsgaard
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Høgsgaard!
Jeg har selv haft det samme problem med at vandet lugter, jeg køre med ca.50-55 gr. så engang imellem køre jeg det op på 70 gr. så nu lugter vandet ikke mere, det er noget med bakteri i vandet, det var det for mig, jeg ved ikke hvordan din temp. er.
MVH Preben41

preben

Hej Martin
Jeg kender ikke Metro, jeg har selv en Junkers, men der må da være en temp. måler, eller en indstillings knap, hvis ikke så må du jo kontakte dem der laver Metro.
MVH Preben41

preben

Hej Høgsgaard: Prøv med en kraftig gennemskylling på en 1 time eller 2.

Du må ikke under nogen omstændigheder bruge vandet hvis det lugter af rådne æg ( svovl-brinte ), du kan blive meget syg hvis du bader i det, eller bruger det i køkkenet ved madlavningen.

Din fremløbstemperatur skal være omkring 65-70 gr ikke 50-55 gr.

mvh Benny.

Ps det kolde vand fejler jo ikke noget, da det kommer direkte fra vandværket, hvorimod det varme kommer fra den baktusse fyldte varmvandsbeholder.

Benny N.
Hej Benny Nielsen!
Min brugsanvisning siger 55 gr. og må under normale omstændigheder ikke komme over 60 gr. engang imellem 70 gr. på grund af bakteri.
MVH Preben41

preben

Hej Høgsgård

Hvis ikke en kraftig gennemskylning er nok kan det være du skal have kloret beholderen og rørene for at slå bakterier og svampe ihjel. Da mikroorganismerne sidder vedhæftet til overfladen i rør og beholdere er det ikke sikkert at en gennemskylning med vand alene er tilstrækkeligt. Jeg vil anbefale dig at få en VVSer til at udføre kloringen, da du skal kunne bruge vandet sundhedsmæssigt forsvarligt bagefter. I forbindelse med kloringen skylles systemet godt igennem efterfølgende.

Af hensyn til Legionella bakterien (Den der kan give legionær syge) anbefales varmtvandsanlæg i dag at køre med en temperatur på minimum 55 °C igennem hele systemet, dvs. 60 ° på vandvarmeren hvis ikke du har meget lange rørstrækninger.

Held og lykke med vandet

Thomas
Tak for svarene.
Har lige snakket med producenten (Metro) idag, og det lød til at de udemærket kendte problemet når man har egen brønd.
Der sidder en anode i bundflanchen, lavet i magnesium, som bliver angrebet af det stille stående vand. Vand fra egen brønd er noget mere aggressivt end
vand fra vandværk. Dette angreb medføre at der bliver udviklet svovl-brinte, og dermed den grimme lugt. Denne anode kan man afmontere, og blot skrue en bolt i hullet. Efter en gennemskylning eller to, skulle lugten være væk.

Lyder dette ikke som et fornuftigt svar??

På forhånd tak.

Høgsgaard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis