Hvordan omdanner jeg vores garage til et fedt værksted og hobbyrum

Hej

Vi har for nylig købt et murstenshus fra 1967 med fuldt muret garage på 25m2 integreret som en forlænget del af huset. Over garageloftet er der en overdækket terrasse.
Garagen har ingen vinduer, gulvet er beton eller cement, en typisk vippeport af træ med skinner under loftet.

Jeg vil gerne indrette garagen til værksted, dvs. jeg skal have den isoleret samt udstyre den med en eller anden form for varme.

Til det projekt har jeg brug for et par gode råd:

1: Først helt generelt vil jeg gerne høre om I har nogle gode ideer til hvordan man omdanner sådan en mørk og uisoleret garage til et fedt værksted og hobbyrum.

Følgende er spørgsmål rettet mod min foreløbige ide om hvad der bl.a. skal laves:

2: Hvordan skal isoleringen af loftet udføres? Loftet er af træ med synlige bjælker ca. 20cm, jeg regner med at isoleringsmaterialet kan ligge mellem bjælkerne hvorpå dampspærre og så gipsplader kan påsættes, men hører gerne om konkrete fremgangsmåder.

3: Den ene mur er isoleret ind mod huset, men endevæggen og yderste langside er sandsynligvis uisolerede. Hvad er bedst/billigst; Hulmursisolering (hvis muligt) eller evt. isolering mellem nuværende væg og så indvendig beklædning?

4: Er det nødvendigt at isolere gulvet?

5: Porten kan evt. være med vinduer med dør til daglig indgang, men gerne med mulighed for at kunne åbne helt for at køre større ting ud og ind. Forslag?

6: Yderligere vinduer i muren: Hvordan er fremgangsmåden?

7: Forslag til varme: Vi har en radiator stående på den anden side af muren inde i stuen. Er det muligt at føre rørledningen fra denne gennem muren til en regulær radiator?
Eller er en gasvarmer evt. kombineret med elvarme at foretrække? Rummet skal kunne bruges hele året.

Jeg ved at jeg spørger om meget på én gang, men et svar på bare et af spørgsmålene vil hjælpe meget. Det er vores første hus og jeg er stadig nybegynder i lav det selv, så skriv gerne ting med som I måske selv betegner som banale og indlysende.

Med venlig hilsen
xLars confused biggrin
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2. Isolering af loft er ok, men husk vindspærre hvor isoleringen møder udhænget. Der skal være luftcirkulation over isoleringen, altså du må ikke fylde helt op mod taget.
3. Hulmursisolering er at foretrække. Det fylder ikke i rummet. Kan evt. laves senere, hvis du vil have ekstra isolering.
4. Ja ellers bliver der fodkoldt og detr er det værste kulde.
Læg evt. strøer og lav et trægulv, det er altid lunt og godt.
5. evt. ledhejseport med dør.
6. Skær et hul og monter et vindue.
7.Det kan ikke være bedre, et rør ind til radiatoren bag væggen.
8.Til sidst maling check www.morsmaling.dk
God arbejdslyst.
Nu kender jeg ikke højden til loftet, men jeg har selv flere gange erfaret at skinnerne til en hejseport kan være lidt i vejen. Med andre ord har jeg rejst mig og banket skallen lige i skinnen, og den giver sig ikke fandt jeg ud af.

Min næste port skal helt klart være af typen der åbner op udad (lidt ligesom en dør). Det skal lige siges at jeg kun har ca. 2,10 til loftet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
er jeg den eneste der er træt af at høre om mors maling ?biggrin

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Tak for svarene

Vedr. nr 6, "skær et hul og sæt vinduet i"... OK, det lydder nemt, kan du uddybe lidt mere?

Jeg vælger måske fars-maling
Loftshøjden vil jeg skyde til 2.5m, og højden til skinnerne er vel ca. 2.30, jeg er selv godt og vel 2m og kan sagtens gå under.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Inden du går igang med en helt masse må du lave nogle valg ?
Er der OK at du ikke kommer til at kunne køre bilen ind igen ?
Altså et permanent hobbyrum!

Porten der er nu er den isoleret og af god kvalitet og lukker den tæt?
Der kan evt sættes ruder i porten!

Du kan sætte vinduer i ydervægen, vær opmærksom på om der evt kan være problemer omkring afstand til naboer osv. men normalt er det problemfrit.

De fleste ledhejse porte er med isolering en ruderække. Inden du vælger den du skal have, så check at den lukker ordent,lig mod karmen/ murhullet. Og at den er af en type der har et ordentligt oprulningssystem.

Hvad skal du bruge hobbyrummet til ?
er det noget du vil bruge meget eller er det mere engangimellem ?

Hvis permanent er isoleringen jo vigtig.

Hvis mere sporadisk brug, betyder det mindre...

Varmen vil i begge tilfælde kunne laves som en kalorifær med blæser der forsynes fra centralvarme anlæget. Hvis mere sporadisk brug kan du sikkert nøjes med el radiator eller evt en stråle varme dims over værkstedsbordet.

Det afhænger jo også af hvad du vil lave i værkstedet... Noget kræver mere "klima" end andet.

Held med projektet.

MVH Njord
Min tanke er et hobbyrum der skal bruges tit, også af ungerne, så klimaet skal være OK.

Jeg vil selvfølgelig helst have det hele, dvs at det også skal være muligt at reparere den hobbybil jeg engang med tiden håber at få lidt gang i, så porten skal være en kombi port men samtidig isoleret med dør til daglig brug. Er ledhejse port her det bedste valg? Den nuværende port er en vippeport på skinner, uisoleret og trænger ærligtalt til at blive skiftet ud.

Afstand til naboer er ikke problemet, men er det vikeligt så nemt bare at skære hul i muren og så sætte et vindue i, skal murens bæreevne ikke undersøges først?

Skal kommunen have besked om sådan et projekt som det her?

mvh xLars
du skal nok have fat i en af gutterne herinde med murererfaring for at få et helt rigtig svar, men jeg skal da forsøge at hjælpe.

Umiddelbart er det ikke det store problem at sætte et vindue i. Sørg for at købe et der passer ind med din skift så det bliver pænest muligt.

Jeg ville nok også overveje at sætte en overlægger ind så man er mere sikker på det holder. Mur denne fast først og tag så de sten ud der er nødvendige for at vinduet kan komme i.

Lyder ellers som en god plan du har gang i.....sidder selv og drømmer om et tilvarende rum til mig mig mig.....men det bliver vist en umulighed når man bor i rækkehus

God arbejdslyst
Angående varme
jeg ville vælge at koble en radiator med termostat på oliefyret. Du kan have 5 grader varme i vinterhalvåret for at undgå en fugtig garage. Det begrænser rust på værktøj. Det overraskede mig hvormeget rust der kan komme på værktøj efter en vinter i en klam stald. Har selv el varme blæser på 5 KW. Det koster lidt under 10 kr pr time den køre! Har supleret med en luftaffugter. Den virker fint ved en temperatur over 5 grader. Den giver også kalkfrit vand til at skylde med efter bilvask.
Hvis du har nok lofthøjde ville jeg også isolere gulv.
Når du ordner loftet så marker hvor bjælkerne er. Hvis du skal have en solid krog eller skinne til at lyfte motor eller ligende, så er det et must at vide hvor bjælkerne er.

Mvh Thomas

Boso:
Lyder fornuftigt det der med overliggeren.
Jeg føler med dig, kommer selv fra et rækkehus, med 3.5m2 skur...

T.FH
Det lyder rigtigt, bare isolere ovenpå det eksisterende gulv.

Forslag til materialer og metoder vedr. gulvisolering modtages gerne.

mvh xLars
smile
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også