Hvordan omdanner jeg vores garage til et fedt værksted og hobbyrum

Hej

Vi har for nylig købt et murstenshus fra 1967 med fuldt muret garage på 25m2 integreret som en forlænget del af huset. Over garageloftet er der en overdækket terrasse.
Garagen har ingen vinduer, gulvet er beton eller cement, en typisk vippeport af træ med skinner under loftet.

Jeg vil gerne indrette garagen til værksted, dvs. jeg skal have den isoleret samt udstyre den med en eller anden form for varme.

Til det projekt har jeg brug for et par gode råd:

1: Først helt generelt vil jeg gerne høre om I har nogle gode ideer til hvordan man omdanner sådan en mørk og uisoleret garage til et fedt værksted og hobbyrum.

Følgende er spørgsmål rettet mod min foreløbige ide om hvad der bl.a. skal laves:

2: Hvordan skal isoleringen af loftet udføres? Loftet er af træ med synlige bjælker ca. 20cm, jeg regner med at isoleringsmaterialet kan ligge mellem bjælkerne hvorpå dampspærre og så gipsplader kan påsættes, men hører gerne om konkrete fremgangsmåder.

3: Den ene mur er isoleret ind mod huset, men endevæggen og yderste langside er sandsynligvis uisolerede. Hvad er bedst/billigst; Hulmursisolering (hvis muligt) eller evt. isolering mellem nuværende væg og så indvendig beklædning?

4: Er det nødvendigt at isolere gulvet?

5: Porten kan evt. være med vinduer med dør til daglig indgang, men gerne med mulighed for at kunne åbne helt for at køre større ting ud og ind. Forslag?

6: Yderligere vinduer i muren: Hvordan er fremgangsmåden?

7: Forslag til varme: Vi har en radiator stående på den anden side af muren inde i stuen. Er det muligt at føre rørledningen fra denne gennem muren til en regulær radiator?
Eller er en gasvarmer evt. kombineret med elvarme at foretrække? Rummet skal kunne bruges hele året.

Jeg ved at jeg spørger om meget på én gang, men et svar på bare et af spørgsmålene vil hjælpe meget. Det er vores første hus og jeg er stadig nybegynder i lav det selv, så skriv gerne ting med som I måske selv betegner som banale og indlysende.

Med venlig hilsen
xLars confused biggrin
Hej Vi har for nylig købt et murstenshus fra... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rådet med afmærkning af bjælker har jeg nu stående med stort på opslagstavlen, det er typisk sådannoget man glemmer i kampens hede... ;-)
Det er måske ikke så let med vindueshullet. Det afhænger af flere ting. Er der en rem som spærrene ligger på? og hvor kraftig er den? Kan du evt. undgå at der ligger et spær over vinduet? Hvis vinduet ikke skal sidde helt oppe ved remmen bliver du nødt til at lægge en bærende overligger op.
Prøv farfar´s maling det må være godt afprøvet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra XLars

Skal kommunen have besked om sådan et projekt som det her?


Inden du går i gang, bør du kontakte Teknisk Forvaltning for at drøfte sagen med dem. Så har du i hvert fald dit på det tørre omkring lovgivning.

God fornøjelse

Kim
MHT  loft.
Arkitektur og farvevalg vil jeg ikke blande mig i

isolering skal ligge tæt på bjælker UDEN mellemrum/huller og UDEN at møje dem op-Hvis bjælkerne er anbragt C/C 300mm, og er 100 plant/vandret kan du sagtens sætte dit gipsloft op uden problemer- det tvivler jeg så på
Hvis loftet skal rettes op skal der forskalles pr 300 mm cc. med fradrag for bortskæring af spatelkant mod vægge da den er svær og unødvendigt arbejde at spartle pænt- ca 6 cm efter hukommelsen- vær omhyggelig med opmåling- Derpå placeres dampspærringen således at samlinger klemmes med 10 cm overlæg – det er en fordel at sætte plader på lige efter hvis du fuger i overlægget
Gipsen skrues med 15 cm afstand i kanterne og 25 på midten det er bedst med 2 lag hvor 1. lag sættes op med ca 5-10 skruer -lidt på midten og kanterne, så den er plan med forskallingen andet lag skrues op og der bruges skruemarkeringen, din egen opstregning til gipsskruerne, du udfører inden opsætning. Fabriksmarkeringer er kun til lodret montering cc 450mm- Husk Kun at skrue skruerne i så de er plane med pappet, hvis de er gennem pappet holder de intet. brug en spatel til at afsløre om de er korrekt skruet i-husk at affase pladerne på den korte kant mht evt spartling af samlinger og og maling- husk strimmel ved spartling
Det er helt nødvendigt at leje en gipshejs i de par timer det tager at skrue et loft op i en alm garage- man kan ikke både styre og skrue uden at det ses på resultatet.
Hulmursisolering i mindre arealer kan du formodentligt selv udføre Hvis Yderligere Send mail på
[email protected]

BSN
Mon ikke den garage er i orden. Det er en 14 år gammel tråd

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også