Min græsplæne SKAL dø

Jeg har fået ledegigt og skal til at lave min lille kolonihave om til en masse bede med stier, der kan mere eller mindre passe sig selv. derfor skal jeg ikke have noget græs.
Kan man godt bare ligge en fiberdug over græsset og bygge højbede oven på?
Skal man vente til græsset er helt dødt før man laver de nye bed eller kan man bare gå i gang med det samme?
Hilsen
Tine
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sprøjt med RoundUp, - vent 10 dage, og du kan gå igang med dine højbede.

Mvh.
bodker

Hej Purplefish.

En anden mulighed vil være og jage en fræser over plænen et par gange.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det lyder som lige den rigtige løsning for mig, nemt. Men jeg ville netop forsøge at undgå gift, derfor tænkte jeg fiber dug.

Den med fræseren... måske er jeg tungnem... Skal jeg fræse og så putte fiberdug på, eller skal jeg bare fræse?
[Indlæg slettet]
Jeg er igang med at lægge min køkkenhave om. Det var efterhånden blevet til mere ukrudt end grøntsager.

Jeg har bygget en række højbede, beklædt dem med fiberdug indvendigt, sat dem på jorden og fyldt jord i.

Udfra mine erfaringer kan du godt lægge fiberdug ud over området, og lægge højbede hvor du vil have dem. Dog skal du huske at fiberdug ikke må få for meget direkte sol. Derfor skal du have et eller andet til at lægge over fiberdugen, hvor der ikke er højbede.

Mvh Luffe.
Annonce
Tak skal du have. Det var faktisk det svar jeg håbede på. Jeg har tænkt mig at bruge et tykt lag småsten til stierne, så dugen bliver dækket. Jeg så det i et engelsk "Hokus Krokus" men var ikke sikker på om det var et smart trick for kameraet eller om man virkelig bare kunne dække en hel plæne til med fiberdug og starte forfra.
Hilsen
Tine
Hvad med livet "under bedet". Så vidt jeg husker går regnorme relativt dybt om vinteren og bidrager til at ilte jorden samt transportere næringsstoffer. Som jeg ser det, fryser du regnormene ud ved at lægge fibertex under bedene!

Jeg har anlagt en del højbede, og græsset er aldrig kommet igennem 30 cm jord.

Mvh.

Jan R.
Det må jeg indrømme, det er ikke en tanke jeg har brugt tid på, da jeg har anlagt mine højbede for at undgå Iberisk skovsnegl (dræbersnegl) i mine grøntsager.
Nu siger I nok, jamen de kravler da bare over kanten og ned i højbedet.
Og det er så her jeg har tænkt, for på samtlige højbede har jeg sat en aluprofil, der forhindrer snegle i at komme over i bedet.

Mvh Luffe.

hvis man vil lave en miljøvenlig måde at lave stier og gange på i haver er ved at bruge pap og savsmuld i kan evt læse mere på https://klimaplanter.dk/385/ der er også et link i artiklen, der henviser til savværker hvor man måske selv kan hente savsmuld gratis.

Jeg har også lavet højbede direkte ovenpå noget græsplæne. Græsset  kom aldrig op igennem. Tænk også på at med fiberdug i bunden hindre du rødderne i at gå i dybden efter vand. Feks tomatplanter stikker rødderne mere end end en meter ned i mulden hvis de får lov. Du kommer til at skulle vande rigtig meget.

så mit forslag ville være læg fiberdug over hele arealet sæt dine højbede hvor du vil ha dem. Læg flis eller perlesten på stierne skær fiberdugen op inde i højbedene og læg det op ad kanterne put jord i.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis