Omdrejningstæller

Jeg har fået en omdrejningstæller og et amperemeter foræret, som jeg gerne vil have monteret på min båd.
Der ligger en 10HK Buck bådmotor i båden, og der er monteret 2 stk. 110Ah batterier - et til forbrug og et til start (...teksten er fra salgsannoncen..!)
Jeg er ikke nogen knag ud i elektronikken/mekanikken, men har dog mod på at prøve at montere dem selv.
Er der mon nogen, der velvilligt kan give mig lidt anvisning...confused

Bedste hilsener
Steen wink

Tjek lige denne side www.maritimelinks.dk
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er kun 1 godt råd, køb bogen " el i båden " eller tilsvarende, pris ca 100 kr. Der er alt grundigt forklaret, og den vil være rar at ha' en anden gang.
Det er ikke så svært.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du skal selvfølgelig ikke anbringe ampm/radio/højttaler eller lign. tæt på dit kompas

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
nej klart men normalt sidder det jo sammen med de andre instrumenter i cockpittet og det er ikke godt.. .. hvad skal man bruge det til ... det er dyrt og .. bruger strøm..
vh kap
Lynæs kan du ikke hjælpe mig med min gps-- se . min tråd--?
kap 107 . Du har nok ret i, at instrumenterne ikke er nødvendige, men hvis Steen gerne vil, så skal han da osse ha' dem. Et amp.m. kan jo også bruges til at se, om man har noget, som bruger for meget strøm, og derfor ikke skal bruges unødigt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Steen

Montage af ampere meter:

Der er vigtigt at klarlægge om det Ampere meter du har fået er et med shunt modstand eller uden shunt modstand.

Ampere meter med shunt modstand (det bedste og sikreste at anvende):
Så medfølger der et shunt modstand - ligner en metal skinne med tilslutnings klemmer i begge ender, og bagsiden af dit ampere meter vil være med små tilslutnings klemmer der er beregnet for ledninger af et lille kvadrat.

Ampere meter uden shunt modstand:
Tilslutnings klemmerne på dit Ampere meter vil være beregnet til at kunne fastspænde ledninger af et højt kvadrat - Tilslutnings klemmerne kan være 4-8 mm bolte.

Hvis du ønsker det, kan jeg godt gå lidt mere i detaljer omkring valg af ampere meter og deres tilslutninger - Det er nemlig her der er fare for brand, hvis man ikke er meget omhyggelig ved monteringen.

Omdrejnings tæller:

Her er lidt spørgsmål vi skal have afklaret inden du kan begynde installationen:

Er det omdrejningstæller der hører til motor installationen, eller det er en standard omdrejningstæller beregnet for diesel motorer?

Er det en omdrejningstæller der anvender en mekanisk transducer, eller W udtaget på båden generator for at aftaste motorens omdrejninger?

Er der nogen montage vejledning til omdrejningstælleren?

Er omdrejningstælleren beregnet til 12Vdc eller 24Vdc ?

Afhængig af din tilbagemelding på ovenstående spørgsmål, kan det godt være du bliver nød til fysisk at måle motorens omdrejninger på svinghjulet, for at kalibrere omdrejningstælleren.

Lidt andre spørgsmål:

Har du et volt meter ombord, og hvad måles spændingen til under sejlads ved brug af motor?

Ved du om dine motor og forbrugsbatterier er adskilte?


Hvilken 230 Vac lader anvender du ved opladning af dine batterier?

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis