Stophane

Jeg har et lille spørgsmål vedrørende stophaner på VVS-installationerne i et almineligt hus. Jeg ved egentlig ikke, om de hedder stophaner eller om det kun er den som findes ude ved vejen.

Anledningen er, at kommunen ønsker at udskifte vores vandmåler. Vi har en stophane, men den sidder på den "forkerte" side af vandmåleren (så der kan ikke lukkes før måleren). Vi burde selvfølgelig have en stophane ude ved vejen, men den kan kommunen ikke rigtig lokalisere. Det arbejde de dog på. Vi har også en hane der sidder før vandmåleren, men den er ikke til at dreje (sidder fast). Mit spørgsmål er nu, om der inde i huset er krav om stophaner både før og efter vandmåleren. Den der sidder efter vandmåleren virker fint, og der kan der lukkes for vandet til hele huset. Normalt ville vi jo blot kunne få lukket ude i vejen i tilfælde som dette. Er det nødvendigt, at jeg får en VVS´er til at skifte den fastsiddende hane eller er der ikke krav om en sådan?

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak - Hans Hansen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ret sikker på, at der formelt set er krav om at det er en autoriseret VVS'er der udskifter. Det er jo en brugsvandsinstallation.

Omvendt - hvem kan se det næste år. Jeg har lige selv skiftet stophane i weekenden. Jeg havde samme problem med at den eksisterende sad fast - så jeg prøvede at dreje med en rørtang med det resultat at spindlen knækkede - pas på med det

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Tak for dit svar - jeg er nu også sikker på, at der efter reglerne skal en autoriseret mand på opgaven. Mit spørgsmål gik nu mere på, om der er et krav om, at der både skal være en stophave før og efter vandmåleren, for når man kan lukke ude i vejen giver den stophane før vandmåleren jo ikke megen værdi.
har været der det er et krav med 2 stophaner men samtidig skal der isættes en kontraventil og alt arbejde på brugsvand skal udføres af aut. vvs
Er det forstået som et krav om en stophane både før og efter vandmåleren eller blot to placeret efter hinanden - som en ekstra sikkerhed eller confused
hej Hans

få nu bare en Aut. vvs til at lave det det koster måske 1000 kr. og så er den potte ude.

men der skal en på hver side af af måler..

her er opbygning af mit
vand ind-stophane-måler-stophane-kontraventil-vándhane
Annonce
Ok - tak for dit svar.
Hejsa

Der SKAL side en stophane før og efter vandur.. det er typisk sådan at "værket" er ansvarlig for at den før uret funger og du selv for den efter uret "set udenfra vejen"

Mvh Jan J
Hej helja

Nu er det sådan, at kommunen fortsat leder efter vores stophane ude i vejen, så vi er ikke nået så meget længere. Har vandværket ansvaret for stophanen før vandmåleren selvom den sidder inde i vores hus?

/Hans Hansen
Citat fra Hans Hansen

Hej helja

Nu er det sådan, at kommunen fortsat leder efter vores stophane ude i vejen, så vi er ikke nået så meget længere. Har vandværket ansvaret for stophanen før vandmåleren selvom den sidder inde i vores hus?

/Hans Hansen


Hejsa
Det har de der hvor jeg bor, og ude ved vores sommerhus.. Så det er jeg (næsten) sikker på, eller har de andre regler der hvor du bor (?)
Men der skal side stophaner på begge sider af dit vandur.

Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis