defekt støddæmper?

Hej

Jeg har lidt tilfældigt opdaget at der omkring min ene bagstøddæmper på min polo fra 1995 med 210,000 km på bagen, er en stor fedtet plet. Kan det være olie fra støddæmperen? Så er den vel defekt?

mvh Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens være fra din støddæmper... Men om den er defekt, det er vel et vurderingsspørgsmål. Det kommer jo helt an på hvor meget du ofrer på din bil. Den fungerer garanteret fint endnu, men det er klart at det vil blive et problem på et tidspunkt... Husk at støddæmpere skiftes parvis.smile
Hej Anders.

Det er der vist ingen der ved, før du har "kontrolleret" støddæmperen og det er utroligt nemt. Du lægger bare din vægt på bilen i det hjørne hvor du vil kontrollere og slipper igen. Bilen skal straks falde til ro. Må max "hoppe" op/ned to gange. Prøv i alle fire hjørner, er der forskel har du fundet en skidt støddæmper.

Bør vel også tilføje at er støddæmperen uden virkning vil bilen "hoppe" op/ned min. 10 gange før den falder til ro.

Er der mere/uklarheder spørger du bare igen.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen

Nu har jeg tjekket bilen. Bilen hopper ikke mere end en gang op og ned, men hvis jeg så stiller mig på anhængertrækket og hopper ned, så løfter den side med den formodede defekte støddæmper sig synligt mene end den anden side. Måske er det bare pjat, men jeg føler i visse situationer at bagende er lidt "levende" - så tiden er vel kommet til bare at skifte de bagerste dæmpere?

mvh Anders
Ok Anders.

Der skal ikke være forskel men det undre mig nu at du ikke kan se forskel når du prøver "hjørner".

Du må ud og købe et par nye støddæmpere. De koster nu ikke så meget.

Fortsat god weekend. Mvh Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Tak for svarrene, det er faktisk ikke så let at "prøve" de bagerste hjørner på min polo, der er jo en lille "stcar", jeg skal næsten have en skammel i sving for at komme højt nok op til at kunne give et ordentligt tryk.wink
Nå jeg har lige kigget i Haynes og det ser jo ret let ud.
go weekend

mvh Anders
Annonce
Hej igen Anders.

Det er også let at skifte støddæmperne. Du bør måske undersøge de "kopper" der holder fjedrene, før du går i gang, de har en slem vane med at tære væk.

God arbejdslyst. Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen
1 times arbejde, 600kr og bilen er (næsten) som genfødt. Det skulle jeg have gjort for længe siden! Jeg tror egentlig lige så godt jeg kan skifte støddæmperne foran også.
Tak for de gode råd

mvh Anders
Hej igen Anders.

Det er da skønt. Du har ret med de foreste, der helt sikkert også trænger.

God arbejdslyst. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Og når det er gjort kan bilen også bremse ordentligt igen. biggrin

Det er faktisk meget vigtigt at alle støddæmperne er i orden. Godt at se du tager fat i problemet.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis