Rengøring af mursten


Hejsa,

vores mursten i er ikke alle steder for pæne og nogle steder er der store pletter af maling eller lignende ... Det er gule sten.

Hvad skal vi bruge for at gøre dette pænt igen?

Mvh
Dorthe & Lasse
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
jeg ville sandblæse og der hvor stenen er beskadiget er det en god ide at vende murstenen så der kommer en splinterny original side ud. Og det er faktisk ikke svært med en murstensfjerner i diamant - se på www. diatech.dk - den passer på en vinkelsliber og du har stenen vendt på mindre end et minut.
Til sandblæsningen skal du bruge tørret sand.

MVH
Kasper
Håber det
Sandblæsning ødelægger stenens "skorpe"
Skulle det alligevel lykkedes af slippe nogenlunde fra det, står i tilbage med en sten som er porøs og meget modtagelig for endnu værre misfarvninger.
Det med at vende stenene på 1 minut. -Lyder godt-og rigtig hurtigt-
Men så skal man vist have en stentype med fire facader.
Hvad så med fugerne ?
Det er iøvrigt første gang jeg hører at en sten kan udfræses renses, genplaceres, fuges og færdiggøres på 1 minut.
Årsagen er en malingsplet.
Tror nu jeg ville finde noget som kan fjerne pletten. Hvis stenen vendes og man er heldig at det er en 4 facaders model, vil den i modsætning til malingspletten, "skrige langt væk" af ny sten og fuge.

Hvor mange sten er her tale om, som er angrebet af skidt og maling ?

Venlig hilsen retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

tak for jeres svar.

Det drejer sig ca. om 10-30 sten, men det er meget forskellige steder på huset det er.

Vi søger gerne et rensemiddel eller andet som kan anbefales.

Mvh

Dorthe & Lasse
Tror ikke her findes et mirakelprodukt, til pletfjerning på tegl. -Desværre-
Om det er oliemaling eller vandbaserede produkter, vil teglen altid, alt efter brænding og alder opsuge div. bindemidler m.v.
Pletterne/malingsklatterne kan skrabes væk evt. m. stemmejern.
Men den underliggende opsugede plet er, tror jeg, permanent.
Alternativt må i finde et sted på jeres hus som er knapt så iøjnefaldende.
"Lån" en halv kvadratmeter her. Udskift de 10-30 irriterende iøjnefaldene sten med disse, -fra eget lager- herefter må i rep. låneområdet med nye.
Bor selv pt. i et hus som blev filtset bl.a. p.g.a. beskadigede sten.
Her var ca.hver anden medtaget og fugerne var "retro" brune.

Glæder mig til at se om her findes pletfjernere.

Venlig hilsen retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jeg har faktisk med held fjernet nogle store pletter og et malet nummer fra en murstens væg, midlet hedder en gasbrænder og en god stålbørste. Og meget vigtigt kun skure lodret på stenen, der skal ikke trykkes nærmest bare børstes, varmen fra gasbrænderen trækker malingen ud af stenen, så den koger på overfladen af stenen. når stenen igen er kold kan der lige skrubbes med en stiv børste og koldt vand.

V.h Håndværkeren smile
almindelig jord skulle også være effektivt til afrensning af mursten. Man skurer simpelthen muren med jord og den renses.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også