Nyt el i væggene, hvilken mørtel

Hej,

jeg har begivet mig ud i et større projekt (som jeg dog betaler mig fra): Ud med de gamle stofledninger, ind med nye ledninger og en masse nye stikkontakter strøet rundt i rummene - det bliver /så/ lækkert!

Det eneste jeg skal gøre selv, er at kaste mørtel i riller og ved indmuringsdåser. Normalt til mindre reperationer, bruger jeg bare en sæk færdigblandet Maxit mørtel fra Silvan (0-2mm "pudsemørtel" eller 0-4mm "opmuringsmørtel" afhængigt af hvad jeg skal lave).
Nu er det jeg bliver i tvivl, om hvad der er smartest at bruge til en muret halvstensvæg, som bagefter gerne må være nogenlunde lige så stærk som før der kom riller i den?
Væggen skal fuldspartles bagefter, så mørtlen behøver ikke at fremstå helt glat - altså pga. kornstørrelsen, ikke mine evner :-)

Michael
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv med stort held anvendt den mørtel du beskriver - nemlig Maxits færdigblandede opmuringsmørtel. I rillerne hvor der er lagt ledninger ind, og i småhuller omkring dåserne anvendte jeg ikke andet end mørtel. I de lidt større huller som var opstået nogle steder (hvor gamle kontakter var blevet sløjfet) anvendte jeg nogle af de "mini-mursten" som var skabt ved rillefræsningen andre steder, for ligesom at give lidt mere styrke end bare den rene mørtel.

Efter fuldspartling er resultatet blevet ganske glimrende.

/Jan
Jeg har altid praktiseret at smide en ren cementmørel i rillerne. Den bliver stenhård, og på den måde mindsker man risikoen for at slå et søm el. lign direkte i ledningen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Knaldperle,

kan det ikke give problemer hvis styrke forholdet mellem den gamle mørtel og den nye mørtel ikke er nogenlunde ens? Har ikke selv forstand på det - bare noget jeg mener at have hørt.

Mvh Luffe.
Mht. styrken af den eksisterende mørtel, så har mørtelblanderen i sin tid (1936), med varierende succes, sjusset sig frem til blandingsforholdet i mørtlen. Har det nogen betydning i praksis, når mørtel med forskellig styrke benyttes indenfor ved en forholdsvis konstant rumtemperatur?

Umiddelbart kunne jeg godt være lidt nervøs for om den færdigblandede opmuringsmørtel er stærk nok til indmuring af vægdåser. Det vil være temmelig ærgeligt at dåsen bliver flået ud af væggen, hvis nogen hiver lidt voldsomt i ledningen/stikket.

Michael
Normalt bliver indmuringsdåsen skruet/sømmet fast i væggen, før der bliver pudset op
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så er der gået en lørdag med et piskeris i en murerbalje, søndagen kommer vist til at forløbe på samme måde :-)
Maxit's opmuringsmørtel samt diverse tiloversblevne murbrokker er kastet i huller og riller, resultatet er blevet ganske udemærket.

Et side-spørgsmål vedrørende næste skridt i processen: skal mørtlen være _helt_ gennemhærdet (28 dage ifl. emballagen) før jeg kan gå i gang med at sandspartle?

Michael
Citat fra mk

Så er der gået en lørdag med et piskeris i en murerbalje, søndagen kommer vist til at forløbe på samme måde :-)
Maxit's opmuringsmørtel samt diverse tiloversblevne murbrokker er kastet i huller og riller, resultatet er blevet ganske udemærket.

Et side-spørgsmål vedrørende næste skridt i processen: skal mørtlen være _helt_ gennemhærdet (28 dage ifl. emballagen) før jeg kan gå i gang med at sandspartle?

Michael


Hejsa
Lidt sent, men har først set tråden nu..
Du skulle have brugt cement. Grunden er at om nogle år hvis du skal have sat noget op på vægen, når du så borer, skal du kunne mærke, at det vil være smart at bore et andet sted.
Cement bruger du både til vandrør og el i væge.
Ved ikke om det er lov, men det var det før i tiden, og ganske smart.
Mange har boret ind i både el og vand der er i vægen..... træls

Mvh Jan
Tak, så kan jeg jo nå at justere blandingen til de resterende riller :-)

Nu er rillerne placeret steder hvor der er lille chance for at der skal bores (hovedsageligt i panelhøjde) og føringen er dokumenteret i form af billeder, så jeg føler mig overbevist om at jeg ikke selv vil prikke hul i en ledning.

Michael
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også