udskiftning og sikring af rem på murværk

Hej,

Jeg skal i gang med at skifte en del af en lademur. Den gamle mur skal helt væk, der skal graves ud til ny sokkel.

Jeg kan se at den gamle rem er temmelig medtaget og jeg tror jeg bliver nødt til at skifte den ud. Jeg har planer om at uderstøtte tagkonstruktionen ved at sætte nogle soldater/stivere ind under selve spærene, så remmen er fri.

Jeg er lidt usikekr på følgende:
- Skal jeg bruge tømmer af samme dimension som det er er brugt tidligere eller kan jeg bare lægge en 4x4 derop? Er den for spinkel? skal den være trykimprægneret? Hvad foreslår I?

- Når den nye rem skal sættes på, skal jeg så montere den i tagkonstruktionen 'oppe i fri luft' med taget er understøttet, og så skru den op, eller skal muren først bygges op hvorefter remmen monteres?

Skal remmen sikres i murværk/sokkel, og hvordan gør jeg så det?

Håber nogen kan hjælpe
Thomas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normal bruges remmen kun til at monterere spærene på, og har derfor ingen bærende virkning.
Kan forstå du har en bærende væg under remmen.?
Derfor er en 4x4 rigeligt.

Ja rem/spær skal fastgøres til fundament med eks. nogle BMF-bånd.
Ved at bruge en rem som eksisterende, skal muren bare have samme højde som tidligere. Det er det enkleste.
I begge tilfælde murer du op til korrekt højde, lægger den nye trykimprægnerede rem på, og forbinder den til de eksisterende remme med et par beslag, eller lasker dem sammen.

Husk behandle de eksisterende remender med noget svampedræbende.
For at kunne gøre sådan bliver du nødt til at hæve taget lige en anelse mere end den færdige højde.

Når alt er klart og murværket kan bære, kan du fjerne soldaterne og sætte spærene fast til den nye rem. Du skal nok have det nederste af tagdækningen af.

Tænk på at muren og remmen bærer taget i stille vejr.
Skruer og beslag og trækbånd holder taget på plads i stormvejr.
Taget blive trukket opad, når det blæser.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis