gearskift på påhængsmotor på sejlbåd

jeg har påhængsmotor på min sejlbåd. da det nogle gange kan være svært at nå ned til gearskifteren og kigge fremefter samtidig under havnemanøvre overvejer jeg om jeg kan lave en anden ordning. Der har tidligere siddet indenbordsmotor og derfor sidder der stadig gashåndtag ved kistebænken. måske kunne dette bruges? eller måske en form for forlænger til gearskiftet. Jeg vil derfor høre om der er nogen som har erfaringer med dette? hvis bare jeg kunne sætte motoren i bak oppe fra cockpittet og dermed bremse lige så stille ville det gøre manøvreringen af båden noget nemmere.
håber at høre nogle ideer eller erfaringer.
jakob
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra jakobsvit

jeg har påhængsmotor på min sejlbåd. da det nogle gange kan være svært at nå ned til gearskifteren og kigge fremefter samtidig under havnemanøvre overvejer jeg om jeg kan lave en anden ordning. Der har tidligere siddet indenbordsmotor og derfor sidder der stadig gashåndtag ved kistebænken. måske kunne dette bruges? eller måske en form for forlænger til gearskiftet. Jeg vil derfor høre om der er nogen som har erfaringer med dette? hvis bare jeg kunne sætte motoren i bak oppe fra cockpittet og dermed bremse lige så stille ville det gøre manøvreringen af båden noget nemmere.
håber at høre nogle ideer eller erfaringer.
jakob
Hej med dig. Der er en del motorer, som er forberedt for dette, men du skriver jo ikke, hvad din er for en. Du kan undersøge ved en forhandler, om der evt. fås et sæt til påbygning. Det bruges jo også på alle de styrepultsjoller der sejler i vore dage, og det er da en dejlig ting at ha'. Du skal nok ha' andre beslag på kablerne, og da de af mig kendte indretninger, fører kablerne lige frem, kan du få problemer med dem, bla.a., når du vipper motoren op. Kablerne kræver bløde buer, for at kunne fungere, så du kan risikere at skulle ha' en del kabel siddende udenfor båden. MEGET IRRITERENDE. Måske kunne du montere en forlænger på geararmen, evt. med en støtte på motorkassen, så det er til at nå. Det hendengangne Chrysler er så vidt jeg husker de eneste, der nogensinde tog dette problem alvorligt, med en motor spcielt til sejlbåde, og her fik man en lille box med gas og gear, som kunne moteres agter i båden. Mine egne erfaringer, stammer fra en Zorina 25, som jeg en gang fik i bytte, den var monteret med en 7hk Mercury, her var kablerne rullet i en ring mellem båd og motor, for at kunne få motoren op ( lodret op ) det så ud ad helvede til, så jeg pillede det af, og måtte så ligge henover agterkahytten for at betjene motoren. Men da jeg er af en årgang, hvor vi ikke havde motorer, sejler jeg i havn for sejl, og med rullefokkens fremkomst er det jo blevet en ren leg.rolleyes
Du kunne så også putte en lille indendørs i.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis