kølevand til volvo penta

Vi har en volvo penta md5a. 7,5 hk
Har lige testet den. Motoren kører øjensynligt udmærket, men kølingen af motoren virker ikke. Vandpumpen fungerer ok, men men der kommer ikke noget vand ud ved udstødningen .. Nogle ideer til hvad der kan gøres ?? ( ps motoren har stået to år på land- kan det have nogen betydning ?)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra mailliw

Vi har en volvo penta md5a. 7,5 hk
Har lige testet den. Motoren kører øjensynligt udmærket, men kølingen af motoren virker ikke. Vandpumpen fungerer ok, men men der kommer ikke noget vand ud ved udstødningen .. Nogle ideer til hvad der kan gøres ?? ( ps motoren har stået to år på land- kan det have nogen betydning ?)


Ja det har da stor betydning at motoren ikke har været brugt i to år, og du har herved sat dig selv i en masse arbejde.
Der sidder sandsynligvis en masse slam i motorens kølesystem som skal renses ud, det kan også være skidt og slam der sidder fra søventilen og hen til motoren,
Joeh du får det sjovt nu rolleyes

V.h Håndværkeren
>>håndværkeren.
Ok frygtede først at der evt. også kunne sidde skidt inde i de mere vitale motordele. Så må vi igang med slangerne.. (PS der sidder ikke noget skidt i slangen fra søventilen)..
Jeg har været ude for, at sugeslagen fra søventilen og op til vandpumpen blev suget flad. Det skal være en armeret slange, som kan tåle undertryk.
Hvis du har ferskvandskøling og varmeveksler, kan der også være aflejringer i denne.

Mvh.
bodker

Citat fra bodker

Jeg har været ude for, at sugeslagen fra søventilen og op til vandpumpen blev suget flad. Det skal være en armeret slange, som kan tåle undertryk.
Hvis du har ferskvandskøling og varmeveksler, kan der også være aflejringer i denne.


Hvis du læste mandens indlæg ville du bemærke at han bruger sø (salt) vand i sin køling, hvorfor skulle han ellers lade det gå ud med afgasningen wink

V.h Håndværkeren smile
Annonce
hejsa

han kan da nemt have ferskvands køling på sin motor og så bruge saltvand til og køle ferskvandet med.og efter man har brugt saltvandet til og køle ferskvandet med kan man da lige så godt smide det i udstødningen for at køle den også...og så spare man jo en genemføring for man skal da af med saltvandet igen efter man har brugt det til at køle det ferske vand...det var den måde jeg villle lave det på. da jeg ikke ville have saltvad i min motor,,,på grund af tæring... og en meget lav temp på motoren og lav olie temp sammen med,da salt aflejer i motoren ved over ca 50-55 grader så der for har de en meget lav temp nar de køre,og man gange en lav olie temp sammen med

men jeg tror pakdåse måske er gået i saltvands pumpen da den ikke kan tåle og køre tør ret længe,,,få minutter...så suger den falsk luft ind ved akslen og kan så ikke pumpe vand og hvem ved om den har været startet på land de sidste år


mvh tobak
Jeg tænkte ikke lige på den mulighed, men kender den godt.

V.h Håndværkeren
Citat fra mailliw

Vi har en volvo penta md5a. 7,5 hk
Har lige testet den. Motoren kører øjensynligt udmærket, men kølingen af motoren virker ikke. Vandpumpen fungerer ok, men men der kommer ikke noget vand ud ved udstødningen .. Nogle ideer til hvad der kan gøres ?? ( ps motoren har stået to år på land- kan det have nogen betydning ?)


Hej. Jeg har lige selv haft min vandpumpe ude til eftersyn, (samme motor) jeg har skiftet pakdåser, alm. simmeringe, som nok kan holde til lidt kørsel på land, hvorimod impelleren hurtigt brænder af. Du kan prøve at afmontere røret fra pumpe til motor, (det er bare trykket i nogle gummipakninger, gi' det lidt opvaskemiddel, når du trykker det i igen ) og se om, det virker hertil. Lad den ende på pumpen sidde og sæt en slange på den anden, så du selv bestemmer hvor sprøjtet ska' afleveres. Kommer der masser af vand, så prøv termostaten, som kan være defekt, og ikke lukker vand igennem. En ikke usandsynlig ting, ved en motor der har stået stille et stykke tid.
Du må gå systematisk frem, fra vandindtag til afgang. Åbne dine småhaner for at se hvor langt vandet når. Når du nu ska' ha' båden på land, eller som en slags udrensning, så bland noget kølervæske og lad den suge det ind, som det sidste. Det beskytter motoren og forhindrer, at evt. saltaflejringer tørrer ud til hårde klumper, så der stadig er en chance for at skylle dem ud.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra Håndværkeren

Hvis du læste mandens indlæg ville du bemærke at han bruger sø (salt) vand i sin køling, hvorfor skulle han ellers lade det gå ud med afgasningen wink

V.h Håndværkeren smile


Kære håndværker. Man kan da udmærket bruge saltvand selvom motoren er ferskvandkølet. I så fald er der en varmeveksler, som netop bliver kølet med saltvand, mens motoren køles med ferskvand i et lukket kredsløb.
Hvis du læser mailliw indlæg, rolleyes vil du bemærke der IKKE kommer vand ud af ustødningen. Ergo kommer der intet vand ind, og det kan skyldes forskellige årsager. Mit bud var, ud fra egen erfaringer, at sugeslangen kan klappe sammen, og derfor altid skal være armeret.

Mvh.
bodker

det var også et rigtigt godt bud, et problem, som også kan opstå på andre slanger når de bli'r varme, og evt. så kan slå et knæk. Noget at tænke over, hvis man har skiftet slange, og der kommer problemer. Helt relevant. ( efter min mening )

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis