Vinkelsamling af bordplade

Jeg er ved at lave nyt køkken og skal lave
et par vinkelsamlinger (modig - ikke)
Er der en der har en idé om hvordan jeg
få fat i en skabelon til min overfræser ?
(det ser lidt smart ud den måde proffessionelle laver dette på istedet for
en simpel 45 graders samling)

_____

Martin
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad vil du med en overfræser når du skal lave vinkel på din borplade ???
confused crazy confused

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej
Jeg har for nyligt lavet en vinkelsamling af min køkkenbordplade af bøgetræ. Der brugte jeg flittigt en overfræser.
Jeg fræsede en not i begge plader for at kunne indsætte en styretap af krydsfiner i hver side af bordpladen. På midten fræsede jeg ud til et bordsamlebeslag fra Jünkers.

For at få samlingen pæn fræsede jeg den afrundede kant væk og yderligere en cm ind. Dette skulle så fræses modsat på enden af den ene bordplade, der skulle passe ind i siden på den anden bordplade. Det er blevet rigtigt pænt.
Vigtigt er det dog at forsegle enderne af bordpladerne med silicone eller tilsvarende, for at undgå fugtindtrængning.

Mvh
BK

Med venlig hilsen

Michael
Til mufi. Jeg fik også et prof resultat med min overfræser i en afrikansk træsorts plade.
De der stykker træ man putter i mellem i en notrille hedder iøvrigt fisk. Noget man ikke kan leve uden at vide.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for indlæg vedr. samlingen - Nu føler
jeg mig da ikke helt alene i verden :-)
Vedr. samlebeslag - er det noget
man kan købe hos en tømmerhandler ?
Fisken kan jeg jo nok selv klare at skære
ud af et stykke krydsfiner.

_____

Martin
Annonce
Da jeg arbejdede som maskinsnedker, kaldte man den strimmel (af f.eks. krydsfiner), der udfylder notene i en samling, for en sløjfe!

ExS
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej MikaelF

De samlebeslag jeg har brugt, har jeg købt i Silvan.
Ang. skabeloner til overfræseren. Disse har jeg lavet i krydsfiner og slebet dem til med en båndsliber, derefter fastgjort dem med skruetvinger.
Mvh
BK

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af BK (den 10-03-2003).]

Med venlig hilsen

Michael
Det lyder som om Mikael vil lave en samling på samme måde som man laver vinkelsamlinger i f.eks. Silvan. Her skærer de ikke i 45 grader, men laver en udfræsning i forkanten af den ene plade. Jeg tror, det er sådan en samling, du efterlyser en skabelon til (?). Desværre ved jeg ikke hvor du kan låne sådan en (mon silvan eller andre byggemarkeder vil låne/leje den ud?).

Noget helt andet er, at jeg ikke er enig i at det ser mere prof ud end en 45 graders samling, tværtimod!!

Jeg har selv lavet en 45 graders samling på nogenlunde samme måde som ovenfor beskrevet, med udfræsning af notrille og udfræsninger til samlebeslag. De små stykker træ, der blev sat ind i notrillen, kaldte min snedkeronkel i øvrigt for kiks (kært barn...)

Den eneste ulempe jeg kan komme i tanke om er at der går et par store trekanter til spilde, men sådan en bordplade koster jo ikke alverden.

Bordpladen blev rigtig flot og var en daglig glæde at se på (vi er flyttet nu, så den glæde må jeg undvære).

Mvh
TS
Hej skabelon og samlebeslag kan man købe i "hth gør det selv" skabelon koster ca 60,00kr, den skruer man fast på bagsiden af bordpladen og så fræser man efter den, er rimeligt nemt og giver den samling som du efterlyser.
hilsen steen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis