Fast Propelakesel. Eller Sejldrev?

Hej med jer
Ja jeg fare stadig rundt om min Faaborg 20" Jolle. På min vej rundt, har jeg åbenbart ikke fået ilt nok til hjernen. Fordi plusselig har jeg fået en tvangstanke der går på om ikke det var smarter. At ligge en motor med sejldrev i når, nu jeg alligevel skal skifte ror-stævnrær-akesel-propel. Ja kort sagt det hele. Sådan som jeg ser det er der ikke den store foreskel, rent økonomisk, installationen kan da godt nok virke. Angst fremkaldende men mon ikke det er vær at tage med. Når man tænker på den forhåbentlige bedere sejlkomfort. Jeg har godt nok aldrig set en jolle med sejldrev. Så har jeg bare fået en lille hjerneskade pga. den manglende ilt tilførsel? Jeg ser frem til at høre fra jer.
MVH
Ole´

Kan du drømme det. Kan du også gøre det.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Ole.
Nu skriver du ikke hvorfor, alt det skal skiftes, og roret skal du jo bruge under alle omstændigheder. Du vil få færre vibrationer med et drev, til gengæld skal du så skifte gummimembran ind imellem, det er vel til at overskue. Jeg kan ikke lige vurdere om det er anbringeligt på din båd, men du får i alle fald vægtfordelingen i båden ændret, og det kan jo godt ha' lidt betydning, da båden er spidsgattet. Ved begge metoder vil du få et langt lavere støjniveau med en moderne motor, og du ved jo at den gamle metode virker. Det er svært at sidde her og vurdere, hvor motorkassen ved drevløsningen vil blive placeret, men den vil jo blive rykket betydeligt agterud, og måske gi' et langt bedre cockpit, og det kunne jo være et godt argument for drevet. Der er ikke mange joller med drev, men der er en del med motorbrønd og en påhængsmotor, og det virker nok på samme måde, bortset fra styringen.
En motor er jo dyr, så du må nok overveje og gennemtænke grundigt.
men held med det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu kan jeg ikke huske om du også har sejl til din Fåborg 20, men jeg vil sige glem alt om sejldrev og hold dig til den indstalation båden er bygget til.
Du vil flytte hele deplasementet ved at få en motor ud i hækken, d.v.s. du er nødt til at have balast i stævnen, hvilket vil få båden til at stikke dybere, dermed får du mere at slæbe på da båden bliver "tungere" i vandet så der skal mere motorkraft for at løbe samme hastighed som nu !
Konstruktøren af Fåborg 20 ville nok få et slemt slagtilfælde hvis han så hvad du har gang i, nu har han brugt tid på at få en harmonisk vandlinie og en søsikker konstruktion, det vil du så spolerer.

Næææh du ! pas på med den iltmangel en anden gang :p

V.h Håndværkeren smile
Jamen efter at jeg har fået ilt og været ude at købe en 20 hk lister-petter går det lidt beder. Altså vist man lige ser bort fra at så går tanke virksomheden med vendbare propel eller reversgear. Men skidt det kan vel ikke gå helt galt da jeg kun har givet 5000,- kr for den på dba.dk manden har iørvigt en til til salg vist nogen skulle mangle en bådmotor. Jeg troede faktisk at et sejldrev kunne dreje med propellen. Men det kan det så åbenbart ikke

hej fra Ole

Kan du drømme det. Kan du også gøre det.
Jamen efter at jeg har fået ilt og været ude at købe en 20 hk lister-petter går det lidt beder. Altså vist man lige ser bort fra at så går tanke virksomheden med vendbare propel eller reversgear. Men skidt det kan vel ikke gå helt galt da jeg kun har givet 5000,- kr for den på dba.dk manden har iørvigt en til til salg vist nogen skulle mangle en bådmotor. Jeg troede faktisk at et sejldrev kunne dreje med propellen. Men det kan det så åbenbart ikke

hej fra Ole

Kan du drømme det. Kan du også gøre det.
Citat fra vendborg

Jamen efter at jeg har fået ilt og været ude at købe en 20 hk lister-petter går det lidt beder. Altså vist man lige ser bort fra at så går tanke virksomheden med vendbare propel eller reversgear. Men skidt det kan vel ikke gå helt galt da jeg kun har givet 5000,- kr for den på dba.dk manden har iørvigt en til til salg vist nogen skulle mangle en bådmotor. Jeg troede faktisk at et sejldrev kunne dreje med propellen. Men det kan det så åbenbart ikke

hej fra Ole
.

hvis du vil sejle langsomt, for måske at fiske, er en stilbar skrue en god ting, da du kan køre med lidt omdrejninger, og derved holde din vandpumpe i gang, så din motor ikke løber varm. Men det er en mere kompliceret anordning, som ingen gavn gør, hvis du bare sejler alm. Det kan tænkes nogen er uenige i dette synspunkt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra vendborg

Jamen efter at jeg har fået ilt og været ude at købe en 20 hk lister-petter går det lidt beder. Altså vist man lige ser bort fra at så går tanke virksomheden med vendbare propel eller reversgear. Men skidt det kan vel ikke gå helt galt da jeg kun har givet 5000,- kr for den på dba.dk manden har iørvigt en til til salg vist nogen skulle mangle en bådmotor. Jeg troede faktisk at et sejldrev kunne dreje med propellen. Men det kan det så åbenbart ikke

hej fra Ole


Hej Ole.
Jamen tillykke med den "nye" motor, selvom jeg nok syntes den er lidt voldsom til det lille skiv.
Et sejldrev kan godt fås som et bevægeligt drev men det er en bekostelig affærer.
Som Lynæs skriver så er der delte meninger om fast kontra bevægeligt skruetøj, jeg hælder mest til den vendbare af den grund at det er fantastisk lækkert at kunne manøvre hurtigt på skruen, uden først at skulle have maskinen ned i omdrejninger, du kan gå fra fuld kraft frem til fuld kraft bak blot ved at vende skruen, men det største minus er at skulle du få fjumret en line i skruen skal du udenbords for at få det ud igen, der kan du med lidt held få det ud ved at reverserer på skruen med et revers.

V.h Håndværkeren smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis