Kedeltilslutning til VVbeholder for solvarme

Jeg har et lille problem med vedhæftede tegning.
Det grønne feldt i højre hjørne er Kedel. Jeg vil lave så min kedel varmer vvbeholderen op når solfangeren IKKE kan.
men såvidt jeg kan se af den medleverede tegning kan denne tilsluning IKKE bruges idet der jo sidder en 2 vejs zoneventil som kun åbner når solfangeren er for varm og pumper overskudsvarmen tilbage i anlæget - Kan jeg lave en streng der går udenom zoneventil og pumpe og montere en hane som åbnes når det bliver vinter og jeg skal bruge kedel som suppleringsvarme eller ????????????
der kan selvfølgelig være en fejl i tegningen - der manglede bl.a. en shuntventil på returløbet
Tegningen blev medleveret solvarmeanlæget.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg er ganske vist ikke nogen haj til solvarme, men jeg kan ikke lige se problemet. Zoneventil og pumpe styres vel af både termostaten (Tg på tegningen som skaffer varmt vand op til 55 gr fra centralvarme kedlen og samme pumpe og ventil kan så aktiveres når solvarmen er "for effektiv" og temperaturen stiger over 65 grader. Når den situation opstår køles varmtvandsbeholderen ned med det lidt koldere kedelvand. Det kan vel ikke være bedre?

mvh Anders
Hej Anders. Det er meningen at TG termostaten styres af solvarmestyrringen dvs at den kun lukker ventilen op når det bliver for varmt,og ellers er lukket, or er den lukket kan varmen fra kedel jo ikke passere - eller har jeg misforstået noget,
Hej

Den simpleste måde at løse dit problem på vil være ved at lave en bypass som du selv foreslår. På bypassen monterer du en ganske almindelig returvands termostat, som brugt i gulvarme. Termostaten vil nu åbne når vandet i røret er for "koldt", under 55 grader eller hvad du nu stiller den til. For at den ikke åbner utilsigtet bør den monteres tæt på VVB, den kan evt blændes helt af om sommeren ved at montere en manuel kugleventil i serie.

jeg bruger selv sådan en ventil til at regulere temperaturen i min egen VVB

mvh

Bjarne

Hej

Jeg ved ikke om du har fundet ud af det.
Men der er tre styringer til dette system:solvarmestyringen ,TG styringen og et elvarmelegme ( Tegningen er fra VVS - Eksperten, en princip skitse )
Solvarmestyringen køre helt selvstændigt. Når dit kedel er slukket og hvis der ikke er varme nok i solfangeren er det meningen at elvarmelegmet skal varme vandet de sidste grader. Hvis der er for varmt i beholderen, vil solvarmestyringen åbne for pumpe nr. 2 og zoneventilen.
Men Tg som er en temperatur swits-styringen er beregnet til vinterdrift, ( når kedlen er tændt ) og den skal kobles sammen med den normale cirkulationspume til centralvarmen og er samtidig paralelforbundet til pumpe nr. 2 og Zoneventilen, og lukke for disse, når vandet når op over 55 grader.



Mvh  Finn

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis