Træpillefyr og solvarme.

Er der nogen der kan hjælpe os med gode råd ang. hvordan man får købt de rigtige og kompatible dele???
Da vi ikke har mange penge at rutte med, har vi tænkt os at købe gennem den blå avis, men er ikke sikre på, hvordan vi vælger rigtigt...
De to anlæg skal gerne kunne afløse hinanden, så er der nogle ting vi skal tage ekstra højde for??
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Den blå avis er jo et ret blandet handelssted. Jeg tvivler på at I kommer udenom at købe nyt når det gælder træpillefyret. De er efterhånden faldet meget i pris. En måde at spare penge på er at købe et godt træpillefyr og montere det på en gammel salamanderkedel (kan uden problemer købes i dba). Det kan fungere udmærket. Solvarmeanlæget har en betydelig længere "tilbagebetalingstid" , hvis det kniber med økonomien ville jeg starte med træpillefyret, forberede systemet til solvarme og så, når økonomien er på plads supplerer med solvarmesystemet.
Vend endelig tilbage med flere spørgsmål når i er kommet nærmere på noget konkret

mvh Anders (pille(mis)bruger)wink
Citat fra AndersKruse

Hej

Den blå avis er jo et ret blandet handelssted. Jeg tvivler på at I kommer udenom at købe nyt når det gælder træpillefyret. De er efterhånden faldet meget i pris. En måde at spare penge på er at købe et godt træpillefyr og montere det på en gammel salamanderkedel (kan uden problemer købes i dba). Det kan fungere udmærket. Solvarmeanlæget har en betydelig længere "tilbagebetalingstid" , hvis det kniber med økonomien ville jeg starte med træpillefyret, forberede systemet til solvarme og så, når økonomien er på plads supplerer med solvarmesystemet.
Vend endelig tilbage med flere spørgsmål når i er kommet nærmere på noget konkret

mvh Anders (pille(mis)bruger)wink


Hej Anders
Tak for dit svar, jeg er glad for, at nogle reagerer på mit indlæg...
Et af vores problemerer, at vi ikke er klar over, hvor meget det kan løbe op på at få monteret et sådant anlæg, og hvilke vi skal vælge for at være sikre på at det senere kan udvides m. solvarmen....
Vi har forhørt os om, hvorvidt det kan lade sig gøre at ombygge vores egen olie-unit, da det ikke er mere end 5 år gammelt, men det var ifølge det adspurgte firma en dårlig idè..
Altså alt i alt en masse spørgsmål, jeg håber at flere kan komme med kommentarer og erfaringer.
Mette.
Hej

Jeg forstår til fulde, at det projekt kan se uoverskueligt ud ved første øjekast. Når man så graver sig lidt ned i det er det så ikke så svært alligevel.
Så udgangspunkt er der en del spørgsamål som man skal tage stilling til/besvare.
Hvor skal fyret stå? (bryggers/udhus/kælder)
Er der en brugbar skorsten?
Hvordan er den eksisterende installation? Kan man "bare" koble en ekstra kedel på og bevare oliefyret som back up? (egentlig en meget smart løsning der giver en god varmeforsyningssikkerhed)
Solvarme kan næsten arbejde sammen med alle systemer, dog er det alligevel klogt på forhånd at tænke over hvordan installationerne skal føres nemmest.
Solvarme kræver en form for varmelager (en vis mængde vand) Hyppigst er det en lidt speciel varmtvandsbeholder med flere varmespiraler man bruger.
Hvor meget arbejde vil man selv komme i projektet til daglig? En god træpillebrænder som selv tænder og slukker er generelt ret brugervenlig hvormod en konventionel stoker som fyrer korn kan kræve meget mere arbejde og hyppigere rensninger.
Prøv at se om I kan besvarre nogle af disse spørgsmål og vend så tilbage, så kan vi måske nærme os en potentiel løsning.
www.biovarme.dk sælger den type løsninger som I efterspørger.

mvh Anders
Hej...
Jo der er mange overvejelser vi allerede har gjort...
Vores olie-unit skal skrottes, da vi gerne vil flytte hele nlæget ud i et nærliggende skur.
Vi mangler en stålskorsten, og en træpilletank, så vi ikke skal hælde på anlæget hele tiden.
Men.... Er det i grunden ikke bedst at invistere i en varmtvandsbeholder til solvarme med varmelegemer som den fælles tank??
Der er jo ikke nogen der siger at de dummeste spørgsmål er stillet endnu, vel??
Mette
Der er to slags rådgivere:
1: Hvad er best for dig.
2: hvad er best for mig. Hvad tjener jeg mest på at sælge og montere.

Hvilken slags rådgiver har du valgt?
Hvis der var en sort streg i panden på type 2, var det nemmere.

En god ven havde et system med solfanger og oliefyr. Systemet havde pumpet varmt vand gennem solfangeren hele vinteren pga. deffekt styring.
VVS mand fortalte at der ikke kunne bruges jernrør til solfangeren så alle rør skulle skiftes! Der var meget i vejen.
Råd: Fjernvarme uden solfanger. Pris ca 40000.-
Resultat: ekstraregning på flere 1000.- pga. for varmt retur vand.
En ny styring til solfangeren kostede under 1000.-
Hvad var rådgivningen værd?
Sørg for at dimentioneringen og styringen af systemet er iorden hvad enten det er solfanger, fjernvarme eller andet.
Husk at medregne afskrivning på system og renter på evt lån.

Mvh Thomas

Annonce
Hejsa.

Jeg er den lykkelige ejer af en stoker fra Baxi.
Det kører bare derud af,men inden jeg gik igang rådførte jeg mig med nogle folk som selv havde stoker og hørte deres menninger og så surfede jeg lidt rundt på nettet,for at danne mig et overblik over hvad der var på markedet.

Det gik hurtigt op for mig,at der er nogle firmaer man ikke skal handle med.
Det de sælger er ganske enkel sagt på dansk noget lort.

Hold jer til gode mærker og som folk anbefaler..
Men inden der,så skal der sættes nogle penge af,find ud af hvor meget i har lyst og vær realistisk...

Der skal snakkes med teknisk forvirring,der skal også være branddøre i rummet ,faktisk 2 ,to lag gibs ... der er mange regler som man skal sætte sig ind i...

men kig på www.pilleklubben.dk eller http://pillefyr.iphorum.com/ som er to gode forummer og som jeg også benytter mig af.. der er virkelig nogle folk som kender til tingene...

skulle der være spørgsmål så skriver i bare til min mail...

Claus AKA Pillen
---------------
Baxi ,det er dansk

DET VED ALLE
Hej mette
Jeg kan jo lige som forstå på dig at du har en del ubesvarede spørgsmål, om hvordan, hvad,osv. du kan jo prøve at tage et lille kik på min hjemmeside og klikke på noget om kedler osv. der vil du sikkert kunde få besvaret en del af dine spørgsmål, hvis du stadig har spørgsmål er du velkommen til at skrive eller ringe

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis