Valg af mursten

Da det ikke er til at opdrive en ærlig håndværker, har jeg besluttet mig for, at jeg selv må mure nogle nye sålbænke op under mine vinduer. Og det ser jo ud til at blive dejligt vejr i weekenden ...

Jeg har så været i gang med at prøve at finde ud af hvilken type sten jeg skal anvende, og er bevet lidt overrasket over, hvor mange typer og nuancer der kan vælges imellem. Her gik jeg og troede at røde mursten var røde :-)

Er der en murstenskyndig herinde, som måske ved noget om, hvilken type/nuance sten man skal bruge, for at det passer til en rød murermestervilla fra 1935? Det kunne være, at de brugte nogle bestemte typer dengang, og at det måske indskrænker udvalget jeg skal kigge på.

Og hvad med håndstrøgne og maskinstrøgne - har det nogen praktisk betydning?

/Jan
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke murstenskyndig, men jeg har en anden vinkel til dit indlæg:

Jeg har selv et hus fra 1935, og jeg kunne ikke drømme om at lave murstenssålbænke. Den slags passer fint på et parcelhus fra 70'erne, men ikke til et hus fra 1935 (IMHO).

Hvis jeg skulle skifte sålbænke, ville jeg vælge klinker eller skifer igen.

Bare en idé.... :-)
Der sidder skam murstenssålbænke allerede, og jeg er temmeligt sikker på, at de også sad der i 1935 (og jeg har en eller anden tåbelig besættelse med at bevare husets originale udseende indvendigt og udvendigt). Stenene i sålbænkene ligner i hvert fald til forveksling dem der er anvendt i huset, og der er intet der tyder på, at noget er blevet ændret i tidens løb.

/Jan
om det har en praktisk betydning om en mursten er hånd-, blødstrøgen eller er en maskinsten har jeg ingen ide om. Men det har da super stor betydning for husets samlede udseende.

For to år siden fugede jeg store dele af vores hus om. Der skulle skiftes en række mursten der var knækket og jeg brugte lang tid på at vælge dem. Der var tale om blødstrøgne sten og jeg fandt faktisk en portion sten der passede næsten perfekt.

Nu har jeg lige glemt hvor i landet du bor, men hvis du f.eks. bor omkring Århus området kan jeg anbefale at besøge STARK (det gamle mørtelkompagni) tæt ved ikea rundkørslen. De har en del forskellige sten liggende, og har endda et udstillingsrum med endnu flere forskellige sten som kan bestilles hjem.
Citat fra conqueror

Mit eget bud er i øvrigt, at jeg skal bruge fx http://www.randerstegl.dk/da/RT307/


Jeg er, mere end sikker på, at du allerede selv har givet svaret.

RT 307'eren Er en klassiker på området. -Passer perfekt til røde blødstrøgne murermestervillaer fra 30'erne og opefter-

Her var i 30'erne rigtig mange forskellige fra forskellige teglværker.
Dine tegl kunne i område 8700, let være en sten fra Slet teglværk.
Meen... effektiviseringen har også vundet indpas i teglbranchen.
Mange af "de små" er bukket under.

Du skal mure sålbænke, altså en helt anden flade end hvis det nu havde været tilmuring af et vindueshul, midt på facaden.
Herfor vil patinering m.v. være knap så iøjnefaldende.
Var det vindueshullet kunne det "måske" betale sig at fare land og rige rundt efter en rest eller brugte sten. (eller alliere sig med en ekspert/ gammel murermester)

Når det som du beskriver er en gl. sålbænk, ville jeg selv bruge en RB RT 307'er. -Et fornuftigt valg- som rammer indenfor 95%

Respekt for din holdning til bygningsrestaurering

Held og lykke
Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Hej Retro,

Tak for dit svar. Det er da rart at vide, at mit øjemål ikke er helt ved siden af :-) I øvrigt også rart at møde een, der ikke synes jeg er helt åndssvag, når jeg gerne vil bevare husets udseende og anvende identiske materialer.

Jeg har tidligere læst et par af dine gamle indlæg omkring sålbænke, og derfor har jeg to tillægsspørgsmål, som du måske kan hjælpe mig med:

1. Mine sålbænke er muret med sten der ligger ned - altså med den flade side op ad - du ved hvad jeg mener... Mange jeg har talt med siger, at skal der mures sålbænke, så skal stenene sidde på højkant i dag. Mit spørgsmål er derfor, om der er nogle tekniske grunde til dette - fx holdbarhed? Igen ville jeg egentlig gerne bevare sålbænkenes design som de er i dag, da jeg personligt synes, at med sten på højkant kommer sålbænkene til at virke voldsomme i forhold til mine relativt små vinduespartier. Og så er der jo iøvrigt bøvlet med at skulle rykke en ekstra række sten af muren, for at sålbænkene kan mures på højkant.

2. Stenene i mine nuværende sålbænke er 17 centimeter dybe. Jeg går ud fra, at dette blot er gjort ved, at de sidste centimeter af stenen er hugget af, som nu en murer kan gøre det. Det har jeg aldrig haft den store brug for - eller held med de gange jeg har prøvet ... Kan du komme med et par gode fif til hvordan man lettest får lavet det pæneste snit på en mursten?

/Jan
Hej Jan

-Du kan jo heldigvis lave dine sålbænke præcis som du vil-biggrin
Drop hvad andre "tror de ved" og bevar huset i original stand.

Med hensyn til holdbarheden; Tænk på hvor længe de eksisterende har holdt.
Det er med sålbænke, som med så meget andet -Modefænomener-
Det 11 cm. lodretstillede er 70'er stil.
Dine passer som du selv nævner, til stilen på huset og de mindre vinduer.
Sidegevinst -Så er de også lidt lettere at lave- wink
Lige i tiden har jeg selv været ude for, at her mures et standerskifte 24 cm. lodret. Herpå lægges et stykke glasseret tegl.

M.h.t. holdbarheden; Jeg ser ingen større forskel. Mere end 90% af holdbarheden ligger i udførelsen af opgaven.
-Stenene skal mures i - ikke "bankes" på plads-
Fugerne skal komprimeres og glattes.
Fugtindtrængning er problemet ved sålbænke, -er det ikke lavet ordemtligt- viser frosten dig hurtigt hvor og hvorfor.

Dine sålbænke på 17 cm. er opmuret i -Trekvartere- trekvarte sten, helt præcis 16,8 cm.

Når nu murerhammeren "ikke lige kan lave dem", er her heldigvis hjælp at hente.
Vinkelsliber eller stenklipper. Klipperen kan lejes i et hvert velassorteret byggemarked.

Når du nu skal mure på fladen, kan det muligvis betale sig at håndplukke stenene i byggemarkedet. Mange har nemlig en, efter brændingen, naturlig fremkommen tværgående revne på midten -Dem skal du i videst mulig omfang undgå- Det gør det hele lidt lettere.

Held og lykke med opgaven.
Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Retro,

Tak for dit svar. Du har ret - jeg skal lave sålbænkene, som jeg selv mener de skal se ud. Engang imellem er sådan nogle amatører som mig dog betænkelig ved at sætte spørgsmåltegn ved, hvad andre siger at man "skal".

Jeg vil straks i næste uge begynde at håndplukke sten i byggemarkedet, så jeg kan komme igang.

/Jan
Ved ikke om det passer, men den murer jeg fik til at mure min tilbygning, sagde at jeg skulle skaffe mursten der ikke var hule til sålbænkene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis