Pris på gør-det-selv byg.

Hej,

Vi har et hus som trænger til noget tilbyg.

1. Udbygning af stue med ca. 20 m2. "Problemet" er, at den nuværende sokkel er 1,30 cm. høj. Vi ville gerne lave et fundament og en sokkel på ca. 50 cm. og lave niveauforskydning i form af trapper på de sidste cm.

Vedr. fundamentet så er vi klar over, at vi skal til 90 cm. - eller frostfri dybde først. Men vi har ingen rigtig idé om, hvordan fundamentet skal bygges op. Forestiller os noget med beton, ameringsnet, lecablokke, lecanødder o.lign. Vi vil gerne have gulvvarme på det nye gulv (som skal være i klinker) men gulvvarmen skal være vandbåren.

Har læst flere steder, at man skal regne med 10.-12.000 kr. pr. m2 - men går ud fra, at der så er tale om aut. håndværker priser. Vi vil dog gerne lave alt det vi må selv - hvilken pris skal vi så regne med???

2. Tidligere spisestue til badeværelse.

Skal have revet det nuværende trægulv af og støbt nyt gulv, med den rette hældning.

Er det OK blot at beklæde de nuværende vægge med vådrumsgipsplader? Skal vi lægge dampspærre ind på den gamle væg før vi begynder at montere vådrumsplader??

Er godt klar over, at vi her skal have aut. VVS mand på - men ellers regner vi igen med at lave alt det vi må selv. Vi skal ikke have hverken øko eller luksusmøbler på badeværelset - men en pæn stil med glasbyggesten til brusekabinen, multiplader til opbygning af vaskesøjle osv.

Hvad skal vi regne med at det nye badeværelse vil koste os pr. m2. Badeværelset bliver på 8 m2.

Vi mangler råd om alt mht. nybyg - så vi ville blive meget glade for at modtage alle de råd I har.

På forhånd tak,

Fulanito
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med jer.

Uden at moralisere er den vigtigste ting i et ordentligt "lav det selv" projekt at man er realistisk om hva man kan klare. At man vælger at få hjælp hvor man ikke har ekspertisen at man laver en ordentlig planlægning. At man ser realistisk på arbejdsopgaven, og vurderer om man kan klare det hele og ikke mindst om man familie mæssigt har baglandet i orden. Alting tager meget længere tid end man forstiller sig.. alt er mere besværligt en man forestiller sig.

Og når det så er sagt er det da en dejlig oplevelse at lave LDS arbejde.. Se tingene vokse op og blive færdige, vida at det er noget man selv har lavet.

Ud fra jeres spørgsmål at dømme er det vist ikke det helt store LDS i hidtil har lavet, eller tager jeg fejl?

MVH Njord
Hej,

Omkring fundamenter, kan i læse en del på http://www.aalborg-portland.dk
Både hvordan, hvor meget m.m.

Umiddelbart vil jeg nok mene, at det vil være nogle dyre penge at spare, ved at gøre det selv med fundament/gulvstøbning. Beton koster ikke alverden, og en entreprenør kan rimelig hurtigt grave ud/støbe det nødvendige.. og sådan noget arbejde er HÅRDT når man selv gør det - eller også er jeg bare en pivet slapsvans smile

Badeværelset er altid det dyreste.. og der også læses op på teorien. www.alfix.dk har (eller har haft) en del omkring etablering af vådrum. Jeg vil ikke tro du behøver dampspærre. Selve rummet skal jo hele den forkromede behandling med plader, hæfter, gummimasse, fliser m.m. Samt naturligvis udluftning tilpasset rummets størrelse.

Priser tør jeg ikke give.. men vær sikker på én ting. Det bliver dyrere end man tror.

For at supplere Njord, så er det da også et par projekter i den avancerede ende, i har valgt at gå igang med.

hilsen
Søren
Nu er badeværelser formentlig noget af det sværeste at lave gennemsnitspriser på fordi der er så mange forhold at tage hensyn til, som kan være vidt forskellige fra hus til hus. Mit latterlige lille badeværelse på 7 kvm på 1. sal løber op i godt og vel 60.000,- når jeg er færdig. Det er godt kvadratmeterprisen er lidt lavere for resten af huset...

/Jan
Dine første spørgsmål om udbygning aner jeg intet om. Det kan jeg ikke hjælpe med.

Den anden del med badeværelset, kan jeg måske bedre hjælpe med.
Dampspærre må der ikke komme op bag vådrumsgipspladerne, da den vandtætte gummihinde, som bliver malet på gulv og væg fungerer som dampspærre. Med en yderligere dampspærre vil gipspladerne blive spærret inde mellem 2 dampspærrer, hvilket kan resultere i nedbrydning af gipspladerne, hvis der alligevel skulle trænge lidt fugt ud. Både på alfix.dk, danogips.dk og gyproc.dk kan du finde mange vejledninger i korrekt opbygning af vådrum. Hvis du også sætter gipsplader på loftet skal der dampspærre bag ved af hensyn til de overliggende konstruktioner.

Med hensyn til gulvet vil jeg bestemt ikke anbefale at lave det selv, med mindre man ved hvad man har med at gøre. Forkert hældning er en fatal fejl og nogle dumme penge at spare. Brug hellere kræfterne på det knap så risikable som at sætte fliser op, bygge ting i glassten m.v.

Det vigtigste er at planlægge rummet ordentligt på forhånd - eventuelt sammen med den VVS mand der skal lave installationerne, og den elektriker der skal sørge for el og ventilation. Badeværelset er det sværeste og dyreste sted at lave ting om.

/Jan
Hej igen,

Tak for de gode kommentarer og råd.

Det er korrekt at vi ikke har den store praktiske erfaring, men min mand har dog læst til ingeniør (bygningskonstruktion) - godt nok for mange mange år siden og godt nok uden at blive færdig.

Dertil skal siges, at vi kender flere håndværkere (blikkenslager....eller hedder de VVS-folk idag biggrin), elektrikere, funderingsingeniør, flere LDS-folk som har bygget træhuse i årevis, teknisk tegner m.v.) - så helt alene er vi altså ikke om projektet.....eller skulle jeg skrive projekterne.

Jeg har kigget lidt på linket til Aalborg Portland og såvidt jeg kan forstå, skal hele fundamentet bygges op i beton - først ved soklen begynder al isolering m.v. - er der nogen anbefalinger her?? Har selv tænkt på blandet lag af flamingo, lecablokke og lecanødder.

Ang. badeværelset - ved godt at det er det dyreste rum at lave - men hvis man nu kan være LDS det meste af vejen, så burde da man kunne halvere udgifterne.....eller?

Støbning af gulv - tja, regner med at min VVS mand har fuld styr over det.

Har forøvrigt lige fået et tilbud på støbning af fundamentet (23,63 m2) - tilbuddet lød på 40.000 kr. - inkl. støbing af fundament og sokkel samt forberedelse af gulv med gulvarme (vandbåren) og gjort klar til klinker. Er det helt hen i vejret???

Fulanito
Annonce
Hej

Prisen på støbe arbejdet er jo umulig at give et bud på uden at kende mere til det. Hvordan er adgansforholdene, er det kun selve soklen eller er det hele støbe arbejdet ? Altså sokkel, gulv, isolering, gulvvarme, nye nedløbsbrønde uden for osv. Skal der evt flyttes på gamle kloakrør udenfor osv.
Køres jorden der er gravet op bort ? osv. osv.

Jeg renoverede enngang for 5 år siden et badeværelse med nye fliser nyt møbel og en brusekabine i gasbeton. det kostede ca 18.000,- ( 5-6 kvm ) men det er langt lettere at komme over dette beløb ;-)

Nu har jeg gang i et bad på loftet. Her har jeg endnu ikke overblik over prisen. Men der er støbt gulv med gulvvarme og kloak i forbuindelse med byggeriet af huset. Gipsplader og stållægter samt skruer ca 4000,-
Vaske arrangement 8000,- ( DEMO MODEL ) toilet kumme 1500,- toilet sæde 1700,- fliser til gulv 2000,- fliser til brusekabine 2500,- fliseklæb og fuge 2000,- vådrums sikring 1500,- håndklædetørrer 2000,- armatur 1500,- lys til spejl 2000,- spejl 800,- loftslys 500,- maling 1000,- filt og spartel 1000,- selvnivelerende gulvspartel 800,- dør 3500,- gerigter 500,- elkontekter 1000,- udluftning 500,- Og så har jeg sikkert glemt en masse.....

Men der er her etableret en bund med teknikken.

Priserne afhænger meget af materialer når du regner timelønnen til 0,-

MVH Njord
Toiletsæde 1700,-? Er det med indlagt varme og massagefunktion? biggrin

Søren
Nå du kender ikke prisneveauet på et ordentligt toiletsæde ;-)
Som medarbejder på Pressalit vil jeg naturligvis bruge en af topmodellerne...

En med Soft close og Quick release funktion. Altså en model der har et dæmpet nedfald, ingen larm og nervøse fædre når ungerne klapper sæde og låg i for fuld kraft. Quick release for at kunne afmontere sædet og gøre ordentligt rent i et "snuptag"

Så mon ikke det bliver "Sign Art" modellen til Ifø's nye serie.

MVH Njord
Ah, ok Njord.. har lige kigget - Den model ser faktisk ret godt ud. Måske man skulle blive kunde hos jer. Du snyder dog ungerne for nogle "værdifulde" erfaringer udi tyngdekraftens små finurligheder wink

Nå, tilbage til emnet.. 40.000 ved jeg ikke om er dyrt, men jeg mener ikke det er specielt billigt (uden at kende detaljerne altså). Jeg vil stadig mene at det er noget tungt, hårdt arbejde selv at lave. Hvis i er heldige, kan en beton-kanon komme til, ellers kan det komme på tale selv at blande skidtet, hvilket gør det en del sværere/mere tidskrævende.

Der er flere tegninger over fundament-konstruktioner m.m. på http://www.mucdesign.dk/detaljer2006/grafisk.asp?

hilsen
Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også