Hjæælp, mit æbletræ har fået ???!

Ja, hvad er det egentlig, vores gamle æbletræ har fået?

Vi opdagede i dag, at en gren var havde et grimt sår med noget hvidt, skimmelagtigt i kanterne (se billede). Vi klippede grenen af, men så så, at der er flere steder, der har noget lignende, bare i mindre omfang. Fælles for skaderne er, at der sidder små klynger af mørkebrune, klistrede "dimser" - det ligner mest æg, men det er muligt, det er larver/mider. Nogle steder ser det ud som om de har "skåret" en strimmel bark af. Andre steder er det bare en lille klump, der sidder på en tilsyneladende rask gren.

Da vi er rigtig glade for vores træ vil jeg meget gerne finde ud af, hvad det er, og ikke mindst, hvordan jeg slipper af med det igen!

Jeg har forsøgt at tage et par billeder, som måske kan hjælpe - det er uskarpe mobilos-billeder, men måske de kan hjælpe alligevel!? Ellers må jeg have fat i det "rigtige" kamera i stedet.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Især det sidste billede ligner kræft. Har ingen ide om hvad de hvide dimser er.

Green

Du kan kun gøre en ting ved træet.
Skær alt bort der er angrebet. Og skær mindst 15 cm. indenfor angrebet.
Er hovedstammen angrebet, såeeeee - ikke flere æbler til dig fra det træ.
Fæld det - jo før, des bedre.
De brune klistrede dimser, er kræftsvampens - aii, kan jeg ik forklare dig - men "overvintring" til næste seson, så det kan komme efter dig/træet igen.
Der findes ikke noget kemi til det.
Prøv selv og google Nectria Galligena

Sniffer  
Tak for svarene, begge to - selvom det jo ikke lige var det, jeg helst ville høresad

Jeg må i gang med at undersøge, hvor hårdt det er angrebet - jeg er bange for, at stammen ikke er gået fri. Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis det er slut med æblerne, men det værste er, at træet er flot, giver god skygge og i meget høj grad præger havens udseende, så det vil gå hårdt ud over både helhedsindtrykket og anvendeligheden af haven, hvis vi bliver nødt til at fælde det
Hvis det kun er "lidt" på hovedstammen og grenene er overkommelige at beskære, kan du forsøge at SKÆRE det væk på hovedstammen - altså skræl træet.
Hvis barken er beskadiget hele vejen rundt, lever træet på lånt tid.

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis