Laaaaang overligger...

Hej GDS'er

Jeg har i dag to vinduer i mit kontor på første sal og imellem disse ønsker jeg at indsætte en fransk dør.

Huset er et mustenshus fra 1927 og over begge vinduer er der gamle overliggere af træ.

Mit problem er dette:

Spændet fra venstre vindueskant til højre vindueskant (med de franske dør imellem) bliver på 320cm.

Overliggeren skal bære på den overliggende gavl (til loftet) der heldigvis ikke understøtter nogle bærende bjælker til taget.

Hvorledes skal overliggeren dimensioneres? skal det være H eller I bjælke? og kan det overhovedet lade sig gøre uden at etablere lodrette afstivere mellem den franske dør og vinduerne?

Jeg har før isat overliggere ved udskiftning af almindelige vinduer, men er i tvivl om hvorvidt omtalte projekt er et GDS job.

Håber på en masse gode svar. smile

På forhånd tak

Lars Frederiksen

Lotte Larsen
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener godt at man kan få ståltegl i den længde, men det stiller lidt større krav til udførelsen.
Det er vigtigt at der mures 3-4 skifter over stålteglet i en hård mørtel/beton. Ligeom det er vigtigt at stålteglet understøttes indtil det er tørret!!

Jeg ved ikke om du kan finde en udførlig beskrivelse et sted på nettet, men hvis det ikke skal holde andet end det overliggende murværk kan det godt laves med et simpelt ståltegl.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis