Alternativ varme

Jeg har brug for et par rigtig gode råd HURTIGT!!!

Jeg har et varmepumpeanlæg i min kælder af mærket "Spar 9" fra Nordtherm i Nibe, det er et såkaldt jordvarmeanlæg, men der er kun installeret en slags plastikslanger på taget, der er 4 sektioner plastikslanger der hver er ca. 3 m. høje og ca. 1 m. brede, og det troede de åbenbart dengang i 1982 (da anlægget blev monteret) var nok til at opvarme mine i alt 204 kvm. men det er det ikke....
Når temperaturen daler til ca. frysepunktet og derunder slår anlægget fra, den burde vist derfra gå over til at bruge strøm til opvarmning af bolig og brugsvand, men det gør den ikke.

Jeg har gennem de 7 år vi har haft huset brugt ca. 25-30.000 kr. på reperationer af anlægget uden mærkbar forbedring, anlægget er pt. tæret i vandbeholder og taber derfor vandtrykket som bør være på ca. 2 bar konstant.

Vi skal tænde for anlægget flere gange dagligt i denne tid samt påfylde vand 2-3 gange dagligt, og det er uholdbart i længden.
Jeg har fået div. tilbud på nye alternative anlæg som "luft til vand"-anlæg samt at få jordvarmeanlæg med jordslanger i min have og så bruge mine slanger på taget som en slags supplering, men, er der nogen her som har gode/dårlige erfaringer med luft/vand-anlæg og jordvarmeanlæg (slanger i jorden), så hører jeg gerne fra jer hurtigst muligt, for så er der da en mulighed for, at jeg ikke bruger 100.000 kr. på noget der alligevel ikke virker.

Alternativet i mit område er en ALT FOR DYR FJERNVARME!!!!!

På forhånd tak!

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af CSA (den 24-02-2003).]
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min forhenværende partner lavede jordvarme til sit nye hus tilbage i 1980'erne. I de vel 10 år han boede der, hørte jeg kun godt om det, og de brugte utroligt lidt energi i forhold til normal opvarmning, selvom de overalt havde guldvarme i et meget stort hus.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej.
Min erfaring med jordvarme er ret stor, da jeg i 1981 instllerede et Vølund anlæg. Varmekilden i beboelsen var udelukkende gulvvarme, da Vølund anbefalede det, pga. den lavere fremløbstemperatur.
Anlægget har kørt siden, ikke uden stop, da kompressoren er brændt to gange i uvejr, ellers har der ikke været problemer. Det eneste jeg har at bemærke ved anlægstypen, er at det er kostbart, at anlægge at der "skal" være gulvvarme tilkoblet, ellers virker det ikke optimalt.
Mit råd er at fjern det gamle anlæg, det er nok opslidt. Installer enten en luft til vand det virker, det ved jeg af erfaring fra en som har to anlæg, eller installer et stokerfyr, det koster omkring 30.000 kr. komplet med støbejernskedel. Det giver lidt arbejde, men er utrolig billig i drift i forhold til olie-gas, og især elektricitet som elektrikeren skriver i hans indlæg.
Min konklusion ville være, hvis jeg havde muligheden at installere et stokerfyr.

------------------
Poul Erik

PE

Tak for jeres råd indtil videre...

Jeg har det problem i det område jeg bor i, at jeg SKAL vælge mellem pest eller kolera, dvs. jeg SKAL intallere et nyt anlæg med alternativ varme i samme stil med det jeg har eller tilsluttes fjernvarme.
Jeg har talt med dem nede få fjernvarmeværket og fået klart at vide, at jeg ikke må installere anden form for opvarmning med vandgennemstrømning end det jeg har i forvejen, og så må jeg installere en "hyggeovn" (brændeovn), men ikke som suppleringsvarme, kun til "hygge", altså er olie, gas m.m. ikke en mulighed.

Mht. Stokerfyr, så ved jeg ikke ret meget om det, går det indenfor begrebet "alternativ varme" og er det meget anderledes end det "Spar 9" anlæg jeg har i forvejen ?

Jeg er stadig meget interesseret i at høre fra folk der ved en del om det anlæg jeg har, samt om jordvarmeslanger, er de pengene værd ???

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af CSA (den 25-02-2003).]
Hej.

Jeg tror heller ikke at hverken gas eller olie er fremtiden. Med en evt. krig i Irak vil oliepriserne sikkert stige en del, og det samme vil så "pillerne" eller korn til et stokerfyr også. Her på Sjælland er stokerfyrspiller steget en HEL DEL efter der er blevet så populært. (det har læææænge været populært i Jylland).

Jeg ville kigge efter en GOD konvektionsbrændeovn, de kan kalde det hygge eller ej, men det kan de IKKE forbyde dig.

Dernæst ville jeg tage et kig på et Nilan-anlæg se her: http://www.nilan.dk/dk/index.php3 kig efter VV6 under "Find din klimaløsning..." under "...til privatboligen" under "Jordvarmeanlæg". Ring til dem de er rigtigt dygtige.

Du SKAL ihvertfald have en brændeovn, hvis du vil have billig varme.

Vi har opvarmet vores hus KUN med brændeovn i 3 år, og det kan godt anbefales. Vi har i gennemsnit de sidste 2 år brugt for 4500 kr. i brænde. Det skal dertil siges at jeg KUN har købt tørt kløvet brænde "lige til at fyre med". Dog har vi en 80L el-vandvarmer og el-gulvvarme på badeværelse. Vores årlige el-forbrug er på 7000 kr. Huset er på 80 kvm, med 60 kvm førstesal. altså 140 kvm i alt.

Vi forbereder vores hus til Luft til Vand anlæg fra Nilan, kombineret med ventilation, så varmen fra brændeovnen bliver ordentligt fordelt.

Hvis du har mulighed for det, kan du evt. få monteret bedre solfangere. Der gives tilskud til sådanne anlæg.

Mvh
ThomasB
Annonce
Jeg vil overveje et stokerfyr, hvor du bruger korn/raps som energikilde.
Det er pålideligt, billigt og CO2 neutralt.

Alternativt en rapsolie løsning, hvor du bruger koldpresset raps som energikilde.
Se www.swea.dk

For at forebygge den storm af protester om at brænde korn af, mens den 3. verden sulter, vil jeg gerne påpege:
1. Den bedste solfanger er fotosyntesen
2. Der bør aldrig sendes korn til den
3. verden. De kan og skal selv
producere deres fødevarer.
3. Vi skal istedet handle med dem.

------------------
bodker
"Don't complain about farmers
with your mouth full!"

Mvh.
bodker

Er der virkelig ikke flere der ved noget om jordvarme og/eller anden form for alternativ varme ?
Det haster lidt da det jo ikke er helt forår endnu, så vi fryser stadig wink
Hej.

Jo, jeg skulle vide alt om alternetiv energi, da det er mit speciale, men du afskærer mig lidt i dit svar sidst, da du skrev, at du ikke måtte installere anden form for varmekilde, ellers skulle du på fjernvarme. Hvis dit hus ligger i et ældre område og fjernvarmen løber forbi udi i vejen, så siges der fra kommune og varmeværker, at hvis man vil ændre/udskifte sit varmeanlæg, så er man forpligtiget til at tilslutte sig fjernvarme. "Det er ikke korrekt" Hvis man kan producere mere end 60% af sit energibehov, er det ikke pligtigt at tilslutte sig.
Vi skulle trods alt leve i et frit land.

------------------
Poul Erik

PE

Til "pev" !

Ups, ups!
Det er jeg ked af at du føler, men det var altså ikke meningen med mit svar wink

Men jeg vil da gå videre med det til kommunen, for jeg fik at vide at der var fjernvarmepligt her i området hvis jeg ikke fik et tilsvarende anlæg som det jeg har.

Grunden til at jeg gerne vil have flere svar er, at jeg har haft en del fagfolk ude for at give mig tilbud på nyt anlæg m.m., og de siger jo alle, at netop DERES anlæg er det bedste (det er jo klart som blæk), men jeg er blevet snydt før så vandet drev, så jeg var jo interesseret i at få så mange svar som muligt fra folk som havde gode/dårlige erfaringer med bla. jordvarme, da det er jordvarme jeg er blevet anbefalet af de fleste fagfolk, men der er også den anden gruppe fagfolk, som mener at jeg ikke får noget ud af at grave jordslanger ned, og at jeg hellere skulle tage et nyt anlæg med en vandbeholder + en maskine der skal sidde på ydervæggen med en blæserting i (vist nok et luft/vand anlæg).

Når fagfolk i samme brance er så uenige, så bliver forbrugeren forvirret, og jeg som forbruger vil sgu have et anlæg som jeg har en form for garanti på, at det kan holde i MEGET lang tid, og supplere os med masser af dejlig varme i lang tid, specielt når det er frostvejr udenfor biggrin

Så jeg spørger igen.....er der nogen der evt. har sådan et anlæg som de kunne tænke sig at dele deres erfaringer fra med mig ?

Hej igen.
Angående sælgere, så har de jo altid bedste produkt....end naboen....
Jeg håber ikke jeg skal/vil sammenlignes med en sælger!!!

Dagligt er laver jeg rådgivning i alt inden for byggeri, og analyserer hvad der er bedst for kunden, både hvad angår økonomi, vedligehold og design.

Min anbefaling til jordvarme er Vølund, deres erafring med jordvarmeanlæg er omk. 20 år så her skulle erfaringen være god.

Luft til vand er nok et billigere andlæg at installere, hvis det komplette anlæg er helt ny end et jordavarmeanlæg.

Ombytningsprisen for en ny kompressordel til jordvarmen hvad koster den ifh. til et komplet luft til vand anlæg.

Du er velkommen til at kontakte mig på min e-mail, så vi evt. kan udveksle tlf.nr. Forklaring vil være lettere ved en telefonisk samtale.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 02-03-2003).]

PE

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis