holde lige afstand mellem skæve lægter?

er ved at bygge terrasse i træ...
jeg bruger nogle 38x57 lægter som strøer(der er ikke plads til kraftigere, da
en terrassedør så er i vejen) problemet er, at lægterne er meget skæve(afstanden varier derfor meget) og derfor søger jeg et tip til hvordan jeg evt. fikserer dem i en bestemt afstand fra hinanden, så resultatet bliver pænt når brædderne skal skrues på? Findes der ikke et eller andet håndværkertrick til at løse problemet??

morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tricket er helt enkelt at købe taglægter, det er en meget bedre kvalitet med garanteret styrke, discountlægterne er dem der ikke kunne godkendes.

Hilsen Aksel
Hvad med at lave underlaget som en ramme med lægter på kryds og på tværs. Nogle af dem må så selvfølgelig skæres i mellem.

Sådan en ramme kan også være skæv, så skal den rettes op enten ved at sætte nogle lægter på skrå ind i mellem, eller med vindtrækbånd.
Jeg har bygget 2 lign. træterrasser med lægter. Jeg brugte en god kvalitet lægter så jeg havde ikke problemet. Det hjælper jo ikke dig, så det jeg ville gøre er:

Bygge stllet op som en firkant først, hvor du sikre dig at der er lige langt fra hjørne til hjørne - så er vinklerne 90 grader.

Dernæst spænder du lægter på den ene led for hver 60 cm. Hvis du lægter så er meget skæve så saver du nogle lægte stumper af som passer til afstanden mellem de tværgående lægter (60 - tykkelsen på lægten). Disse stumper skruer du fast imellem lægterne med passende mellemrum.

Nå du har gjort dette burde du have et godt stabilt og lige underlag.


PS: husk på at når du har skruet terrassebrædderne fast kan man ikke se hvis lægterne nedenunder er lidt skæve.


Så lige et billede til inspiration om hvordan det ser ud når du er færdig.

http://www.123hjemmeside.dk/solvaenget8/2635084?i=3629314
ja det kunne selvfølgelig være en mulighed - håber min egen terrasse bliver lige så hyggelig som dinsmile havde selv overvejet noget lign. men jeg kommer til at bruge mange lægtestumper...
Annonce
Husk at en af de vigtigste ting er at stellet er i orden ellers får du problemer senere.
En anden mulighed er at smide et eller to forskallingsbrædder på tværs hen over strøerne og skrue dem fast i korrekt afstand.
Den metode har jeg brugt et par gange, hvor jeg ikke har kunnet få fat i taglægter (lørdag eftermiddag - jemogskod-træ) ;-)

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis