Maxi køre baglæns

Hej folkens!

Er der nogen der ved hvorfor at min maxi køre baglæns, jeg har skiftet platiner, prøvet og rykke ankerpladen helt til den anden side, og kan få fin blå gnist og den starter fint? Mvh Jan
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Haurvig.

Ja, det ved og kan jeg. Tændingstidspunktet står for sent. Dvs. den tænder når stemplet er i top eller senere. Hvis jeg ikke husker helt galt, foreskriver Puck at tændingstidspunktet for en maxi skal være 1 mm. FØR stemplet er i top og motoren roterer den rette vej, vel og mærket.

Det undre mig dog, hvordan du starter den så den render baglæns. Det kan da ikke være med kickstarteren eller pedalerne, alt efter hvad modellen er monteret med ?

Håber dette kan hjælpe dig. Ellers spørger du igen.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Nitter

Hej Haurvig.

Ja, det ved og kan jeg. Tændingstidspunktet står for sent. Dvs. den tænder når stemplet er i top eller senere. Hvis jeg ikke husker helt galt, foreskriver Puck at tændingstidspunktet for en maxi skal være 1 mm. FØR stemplet er i top og motoren roterer den rette vej, vel og mærket.

Det undre mig dog, hvordan du starter den så den render baglæns. Det kan da ikke være med kickstarteren eller pedalerne, alt efter hvad modellen er monteret med ?

Håber dette kan hjælpe dig. Ellers spørger du igen.


Mvh. Leif.


Hej jo den startede på kickstarter, og kørte fint. har fundet fejlen det viste sig at noten var for slidt, så den rykkede tændings tidspunktet på den måde.
Men ellers mange tak for svaret. Mvh Jan
Hauervig:

En trøst, at jeg ikke er den eneste, der har haft en Puch med 'bakgear' - min var godt nok en MS50'er, og folk kiggede altid så sært, når jeg bakkede den ud af knallertparkeringen på gymnasiet rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det brugte jeg som et scoretricks, jeg skulle bare skubbe min Puch VZ50 lidt baglæns i 1. gear så kunne jeg køre baglæns til måbende kammerater og tøsernes blikke. Tændingen var god nok, men meget tæt på toppunktet. Når jeg så koblede ud og lod motoren køre lidt i tomgang så skiftede den retning og så kunne jeg køre videre fremad og vennerne og tøserne var ... ja det var virkeligt fedt.
cool

 

Yep det havde jeg også stor fornøjelse af på mange af de knallerter jeg havde, men den med at tændingen står for sent den er vist ikke helt rigtig. Det burde bare give dårlig motorgang, eller hvordan ?. Mere at den står for tidlig.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
PeterR:

Der må jeg give dig ret - tændingen på min stod så tidligt, at i tomgang nåede stemplet ind imellem ikke så højt op, at det kunne nå 'over toppen' inden forbrændingen tvang det tilbage igen.

Det kunne også opnås med lidt 'kreativ' kickstart - noget, man efterhånden lærte sig til 'cirkus-brug'

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hvad sker der dog. Der er snart flere indlæg om maxier end mc'er.

Nyt forum , Lav Maxi

Det er vist ved at blive en kult maskine.

Har nu aldrig brudt mig om dem, men en teenager vægt på 0,1 ton og skide 70 km/t så holdt forbremsen ikke til mange nedbremsninger.

Hvad der ikke er røget af Nike basket støvle gummi på den bekostning er ikke småting. Ak ja de glade 80'ere.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tjah... en søgning på Google på "Puch Maxi" gav ca. 222.000 hits... en søgning på "Kreidler Florett" omtrent det halve. Det viser jo lidt om, hvor populær den lille, grimme mukkebik er.

Tror nu også, en Googling på "2CV" vil give flere hits end én på "Lamborgini Countach".

Vi må bare acceptere, at der stadig er en masse Maxier i omløb og en masse, som er frygteligt glade for dem... Måske ikke mindst på grund af en vis Polle...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej PeterR

Ja, det er fuldstændigt rigtigt, at når tændingen står for sent, giver det en dårligere motorgang på en totaktsmotor. Med "dårligere" mener jeg mistede heste og ringere benzinøkonomi, grundet evnen til at tage omdregninger mistes og blandingen futter af ude i udstødningsrøret.

Husk på at antændingen af "gassen" startes kort før stemplet er i top. Det er det normale antændingstidspunkt.

Ved for sen tænding, menes at antændingen sker efter det normale antændingstidspunkt.

Når tændingen står for tidlig, sker det før det normale antændingstidspunkt, hvilket også giver en meget meget dårlig motorgang. Hvis "kalorius" overhovedet kan startes og har du hørt det bare en gang, vil du automatisk udbryde, den tænding står for tidlig.

Nu håber jeg du forstår PeterR, ellers spørger du såment bare igen.

Mvh. Leif.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter, enten er du fuld af humor, og det er jo dejligt wink , ellers har du fattet nada af, hvad jeg skrev og hvad du selv tidligere har skrevet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis