Tilslutning af lampe direkte i indmuringsdåse

Jeg har købt nogle smarte halogenspot med integreret transformator.

Hvis jeg fjerner mit fuga lampeudtag i væggen kan de monteres så alle ledninger er skjult.

Ledningen fra lampen er 0,75 mm^2.

Er det lovligt at montere lampens ledning med samlemuffer til den faste installations stive 1,5 mm^2 ledning i den grønne indmuringsdåse?

Jeg har hørt at ledningen fra lampen skal være min. 1 mm^2, men ved ikke om der er noget om snakken.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Niels
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gælder generelt, at der ikke må være skjulte samlinger, så hvis du fjerne lampeudtaget skal det erstattes med en dækplade så man kan komme til installationen. Hvis din tanke var at erstatte de ledninger som går til lampeudtaget med nogle nye som føres direkte til lampen (så det i princippet nedlægges), så skal det udføres som en fast installation, dvs. 1.5 mm2 ledning (og her må man ikke selv..)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
citat:
Oprindeligt indsendt af bmh:
Det må du gerne, hvis du montere lampen direkte oven på lampeudtaget, du må kun fjerne lampeudtaget hvis lampen ikke kan sidde der pga. lampeudtaget.
Hilsen Benny



Lampen dækker helt for hullet. Der er ikke terminaler på lampen, men to bløde 0,75 mm^2 ledninger som så kan samles med den faste installations 1,5 mm^2 ledninger.

Lampen sættes fast med et lille beslag hvor skruerne passer med hullerne i den grønne dåse.

Mvh Niels
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Niels
Lampen må gerne fungere som dæksel på lampeudtaget, så det du vil, lyder umiddelbart godt nok.
Hilsen Benny
Jeg vil også blot bekræfte at det er ok, som du foreslår.
Hilsen Elektriker-Torben

------------------
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis