Ler mellem etager

Jeg har nu fået brækket gulvet af mit kommende badeværelse. Mellem gulvbrædderne og loftsbrædderne for etagen nedenunder ligger der så et 5-10 centimeter tykt lag af ler (vil jeg tro det er).

Det er jo nok anbragt der af en grund, men jeg synes bestemt ikke det virker som det mest hygiejniske materiale jeg lige kan finde på.

Er der noget der taler for at fjerne leret, og eventuelt erstatte det med noget andet - isolering for eksempel? Eller skal jeg bare glemme at det ligner en jordhule, og så få lagt et nyt gulv på?

/Jan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra conqueror

Jeg har nu fået brækket gulvet af mit kommende badeværelse. Mellem gulvbrædderne og loftsbrædderne for etagen nedenunder ligger der så et 5-10 centimeter tykt lag af ler (vil jeg tro det er).

Det er jo nok anbragt der af en grund, men jeg synes bestemt ikke det virker som det mest hygiejniske materiale jeg lige kan finde på.

Er der noget der taler for at fjerne leret, og eventuelt erstatte det med noget andet - isolering for eksempel? Eller skal jeg bare glemme at det ligner en jordhule, og så få lagt et nyt gulv på?

/Jan


Hej Jan.

Det er ler, og det var den tids brandsikring da huset blev bygget.
Men du kan godt fjerne det, men skal så have de faste Rockwooll plader lagt i istedet, der er nok en hensigt med en brandsikring ikke !

V.h Håndværkeren smile
Faktisk virker det også trinstøjdæmpende, da tunge konstruktioner isolere for dette. Så en fjernelse af lerindskuddet, som det hedder, vil nok øge trinstøjen i den underliggende etage. Det kan jo være lige meget, hvis det er et enfamiliehus, men hvis det er en etageejendom, er det nok ikke uvæsentligt.

Mvh. Carsten.
Hej Jan.!

Jeg har selv været samme omgang igennem og valgte, at fjerne det "udkast", som lerlaget også hedder. Tidligere havde lerlaget den funktion, at det både skulle isolere (varme & lyd), men skulle også kunne optage en evt. væske, som blev spildt. Det vejer ret så meget ift. en moderne isolering i dag og man "letter" etageadskillelsen for en masse kilo.
Jeg valgte at bruge papiruld som isolering istedet mellem stue og 1.st. sal og blev ganske godt tilfreds med resultatet. Dog skal man være opmærksom på når der lægges ny isolering et sådan sted, at man arbejder direkte oven på loftet nedenunder, som ikke tåler al for megen vægt. Du kan også bruge rockwool eller andre typer bats, men den nye isolering er mere effektiv og vejer mindre end den gamle.

Tjuhejsa

"Alle mennesker lever. En del har lært at lære. Kun få ved, at man lærer af livet ved at leve."

"Alle mennesker lever. En del har lært at lære. Kun få ved, at man lærer af livet ved at leve."

Med fare for at blive stemplet som "smart og bedrevidende" vil jeg lige påpege 2 små fejl i det ovenstående.
1: Laget kaldes for lerindskud eller blot indskud, som Carsten skriver. Udkast er betegnelsen for det tynde lag som man, i bogstaveligste forstand, kaster på muren inden man pudser.
2: Oftest (men ikke altid) ligger indskuddet ikke på underboens loftsbrædder, men på de såkaldte indskudsbrædder der er "indskudt" i mellem loft -og gulvbrædder. Der er ofte 10-15 cm fra indskuddet og ned til loftsbrædderne.

biggrin
Citat fra Knaldperle

Med fare for at blive stemplet som "smart og bedrevidende"
biggrin


Ja den fare lurer altid, men hvad gør det når man nu 'er bederevidende.
Det er fint og vigtigt at få rettet evt. misforståelser og fejlfortolkninger.
Søgemaskinen går jo total amok når man søger på udkast, og får lerindskud.
Hvad med personen som lerkliner væggen inden færdigpuds.
Eller hælder cementmørtel-vælling ud på indskudsbrædderne.

Jeg vil sætte spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er en god ide at fjerne lerindskuddet ved renoveringsopgaver. Har endnu ikke mødt noget, som helt kan erstatte dette som støjisolering-

Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Citat fra retro04

Ja den fare lurer altid, men hvad gør det når man nu 'er bederevidende.
Det er fint og vigtigt at få rettet evt. misforståelser og fejlfortolkninger.
Søgemaskinen går jo total amok når man søger på udkast, og får lerindskud.
Hvad med personen som lerkliner væggen inden færdigpuds.
Eller hælder cementmørtel-vælling ud på indskudsbrædderne.

Jeg vil sætte spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er en god ide at fjerne lerindskuddet ved renoveringsopgaver. Har endnu ikke mødt noget, som helt kan erstatte dette som støjisolering-

Retro


Plus det vejer en krig, så med mindre du godt kan lide at knokle, ville jeg lade det ligge.
Hej conqueror
hvis du bor i etage ejendom så skal du først lægge 2 lag gips til brænd hæmning og derefter rockwool og du kan så slutte af med gips igen oven på spærene gerne to lag...
jeg har gjort det samme i mit eget hus og det tager trin lyden helt perfekt
der er nogle regler for det men ved ikke lige hvor du skal lede
VH
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis