Nyt tag/loft til værksted/fyrrum

Jeg har bestilt et stoker anlæg, og skal i den forbindelse have renoveret mit værksted/fyrrum.

Rummet er cirka 4 x 6 meter og ligger for sig selv, men bygget sammen med en garage.

Vægene er 1 stens murstensvæge.

Der ligger et gammelt eternittag på, og noget ubrugeligt isolering som er monteret med pap og ståltråd for mange år siden af en tidligere ejer.

Min plan er at rive alt det gamle ud, - og derefter sætte gipsloft op (2 lag).
Taget regner jeg med at skifte ud med et ståltag f.eks Lindab Coverline, da garagen ved siden af har dette tag, og det vil passe fint at de er ens.
Jeg regner med at isolere loftet, jeg ved ikke om jeg har tid/lyst/råd til at gå i gang med vægene i denne omgang.

Nå, nu til mine spørgsmål...:
[LIST=1]
[*]Hvad skal der til af undertag og dampspær?
[*]Hvor finder jeg billigst ståltag?
[*]Hvilken rækkefølge er nemmest, montere taget først, og derefter isolering, dampspær og gips, eller først gips, der efter dampspær,i solering og tag?
[*]Hvilket isoleringsmateriale er bedst/billigst
[*]Kender I nogle steder der handler med brugte byggematrialer i østjylland (Vejle - Århus området) Jeg kommer nemlig til at mangle en BD30 dør, og evt et vindue.[/LIST]Jeg kan ikke komme på flere spørgsmål lige nu, men de kommer nok, - håber der er nogen der kan hjælpe...

Hilsen Heini Guttesen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Køb et diffusionsåbent undertag og brug alm plastik som dampspærre.
2. Kig på nettet. Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, men kig lidt på denne side. Der har jeg handlet en del. www.spar3.dk
3. Det er lettes at sætte forskalning op først og derefter rulle isolering på ovenfra. Derefter undertag og stålplader. Så montere gipsen til sidst
4. Jeg har prøvet at købe noname isolering og det er træls at arbejde med. Isoleringsværdien er måske det samme som f.eks Isover, men for fremtiden køber jeg kun Isover eller Rockwool.
5. Kig på nettet eller den blå avis. Der er masser af brugte døre til salg.
1. mht. til dampspærre vælg da en 0,2 mm, men hvis du vil spare penge kan 0,15 også bruges.
2. Det kan godt betale sig at samle hele sin ordre hos den lokale trælast, da de så kan lave en godt tilbud til dig.
4. Det er dumt at bruge no-name isolering, f.eks. har rockwool en GDS udgave, der er bare det at den synker sammen med tiden, så det opstår kuldebroer, og så er det nogle dumt sparede penge! Jeg vil anbefale dig at købe rockwool eller isover flexi-a batts.
Trælastmanden sagde at det letteste var at sætte dampspær op og derefter forskalling, og gips.

Elektrikeren siger at det er nemmest (for ham) hvis jeg sætter forskallingen op, ringer til ham så kan kan trække kabler derover, og derefter monterer dampsprær.

Er det hip som hap, om dampspæren ligger over eller under forskallingen?

Hilsen Heini Guttesen
Citat fra hguttesen

Trælastmanden sagde at det letteste var at sætte dampspær op og derefter forskalling, og gips.

Elektrikeren siger at det er nemmest (for ham) hvis jeg sætter forskallingen op, ringer til ham så kan kan trække kabler derover, og derefter monterer dampsprær.

Er det hip som hap, om dampspæren ligger over eller under forskallingen?

Hilsen Heini Guttesen


Dampspæren skal altid sidde ind mod den varme side...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis